آموزش برق ساختمان, مقالات برق

اموزش برق ساختمان

اموزش برق ساختمان

اموزش برق ساختمان یکی از پایه های آموزش برق در سایت کالنجی است و ما در این مقاله نیز قسمتی از اموزش برق ساختمان را یاد خواهیم گرفت، همان طور که چندی پیش در مقاله ی برق کشی ساختمان مسکونی توضیح دادیم برق کشی کلید تک پل رابررسی کردیم  و در این مقاله می خواهیم طریقه نصب پریز را بررسی کنیم.

همانطور که می دانید این مقاله در مورد اموزش برق ساختمان است و اموزش برق ساختمان یک بحث گسترده ای است لذا اگر سوالی در مورد اموزش برق ساختمان داشتید به صورت دیدگاه در پایین این مقاله سوال خود را مطرح کنید تا من (محمود غفاری) به آن پاسخ دهم.

اموزش برق ساختمان : طریقه نصب پریز برق

تعویض پریزهای برق ساختمان

به راحتی می‌توانید پریز برق معیوب یا قدیمی خود را عوض کنید برای انجام این کار کافیست موارد زیر را انجام دهید:

۱-قطع کردن برق

اموزش برق ساختمان

حتماً فیوز برق را قطع کنید. از قطع بودن برق اطمینان حاصل نمایید، همانطور که در تصویر می‌بینید معمولاً فیوزها وقتی پایین باشند OFF یا خاموش هستند، در هر قسمتی از اموزش برق ساختمان قبل از  این که دست به تعویض یا اضافه کردن یک وسیله مثل کلید و پریز بزنیم باید ابتدا فیوز ها را خاموش کنیم تا ایمنی رعایت شود و دچار برق گرفتگی نشویم.

۲-جدا کردن پریز برق

اموزش برق ساختمان

صفحهٔ رویی و محافظ پریز را جدا کنید. با توجه به نوع پریز خود، ابزار مناسب انتخاب کنید، فازمتر یک ابزار مناسب جهت باز کردن قاب پریز است، برای این کار یک پیچی که بین دو سوراخ پریز قرار دارد را باز کنید در بعضی از پریز های برق پس از باز کردن این پیچ قاب به راحتی از پریز جدا نمی‌شود در چنین مواقعی قاب به‌صورت فشاری نیز محکم شده است که اگر فاز متر خود را زیر قاب ببرید وکمی بالا و پایین کنید قاب پریز جدا خواهد شد.

3- جدا کردن سیم برق از پریز قدیمی

با پیچ گوشتی پیچ‌هایی که سیم‌ برق به آن وصل است را شل کنید و سیم را جدا کنید، در این مواقع سرِ سیم که لخت است فرسوده شده اگر سیم شما به اندازه کافی بود توصیه می‌کنم آن قسمتی از سیم که لخت است را بچینید و به وسیله سیم چین یا سیم لخت کن سیم‌ها را مجدد لخت کنید تا سیم بهترین رسانایی برق را داشته باشد و سیم برق را به پریز متصل کنید و پیچ ها را محکم ببندید. (در سیم برق، قسمتی که فرسوده شده باشد امکان داغ شدن سوختن سیم و پریز وجود دارد)

۴– بستن سیم‌ها به پریز جدید و نصب در قوطی برق

اموزش برق ساختمان

سیم‌ها را به پریز جدید متصل کنید و سیم برق را همانطور که به پریز قدیمی وصل بود به پریز جدید وصل کنید و پیچ را وقتی سیم در جای خود بود محکم کنید.

نکته: اگر جای دو سیم برق را جابجا بستید از نظر فنی مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی بهتر است به همان طوری که بسته بود ببنید، اطمینان حاصل کنید که سیم، در زیر پیچ محکم شده باشد و باز نشود.

۵- بستن پریز

پریز و محافظ آن را کامل ببندید و پیچ‌ها را محکم کنید.

اموزش برق ساختمان به یک خانم خانه دار

چند وقت پیش با یک خانم خانه دار در مورد برق ساختمان صحبت می‌کردم و از او سؤال کردم از چه چیزی در برق ساختمان ترس دارد او گفت که یک بار قصد داشتم آشپز خانه را تمیز بکنم و برای تمیز کردن دیوارهای آشپز خانه با آب سر کار داشتم، در آن موقع به پریزی (توکار) که در آشپز خانه نصب بود ولی شل شده و به دیوار آویزان شده بود و من از این مورد می‌ترسیدم که مبادا آب داخل پریزها برود و دچار برق‌گرفتگی شوم ولی خوشبختانه همسرم به من یاد داد که چطور این پریزها را مجدد به دیوار نصب و محکم بکنم.

شاید برای بسیاری از خانم‌های خانه دار چنین مواردی رخ دهد، در بسیاری از خانه‌ها دیده‌اید که پریزهای توکار که به مرور زمان شل می‌شوند و آویزان هستند و این موارد خطر برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد، ما در بالا روش نصب پریز را یاد گرفتیم و کافیست پریز های شل شده منزل خودمان را مجدد باز کنیم و سپس آن را محکم ببندیم.

دیدگاهی در مورد “اموزش برق ساختمان

  1. سعید گفت:

    سلام توضیح بدهید راجب بستن کلید وپریز دلند روی قوطی ام کی .ممنون

  2. Temorshah formly گفت:

    تشکر از معلومات های مفید شما لطفا در باره سب ستین، جنگشن، برج برق، ستیشن برق معلومات کامل روان کنید

  3. cena1991 گفت:

    لفظ چاه نول که استفاده میکنن یعنی منظور تو نیروگاه هست؟ اینکه نول و ارت قبل از کنتور منازل به هم وصل هستن یعنی درواقع هردو برق رو منتقل میکنن ولی نول به نیروگاه و ارت به زمین برمیگردونه درسته؟ اگر تو پریز خونه که سه تا سیم تا قوطی اومده نول پریز رو به ارت وصل کنیم و نول رو (که باید نول پریز رو بهش وصل میکردیم) خالی بذاریم چه اتّفاقی میوفته؟ یعنی درواقع از ارت (که باید بعد از کنتوری که فاز و نول بهمون داده خودمون چاه ارت بزنیم و نول خونه رو از اونجا بیاریم درسته؟) بعنوان نول که باید برق رو برگردونه استفاده میکنیم؟ معمولاً سیم مفتولی که پیچهای داخل پریز رو بهش سفت میکنن به صورت حلقه در میارن و دور اون پیچی که سفت میشه میپیچونن این درسته؟ باید برای ارت هم به همین نحو انجام بشه؟ یه سؤال دیگه هم داشتم که جدا از این مبحثه؛ اگر بجای سیم مثلاً سایز 4 بخوایم دو تا سیم 2.5 (مثلاً سیم نایلونی دوبل) رو دو سر ابتدایی و انتهاییش رو وصل کنیم و تبدیل به یک سیمش کنیم مشکلی بوجود میاد؟ چون بغیر از سر و ته سیم در طول این رشته سیمهای از هم جدا هستن. میشه این کار رو کرد؟

    1. غفاری گفت:

      سلام
      1 خیر هر جایی میشه از چاه نول استفاده کرد
      2 منظور زیر ترانس توزیعه که در محلات هست
      3خیر باید نول رو به پیچ پریز وصل کنید در هر صورت
      4بله اینم یک روش هست
      5 خیر مشکلی پیش نمیاد

  4. علی گفت:

    سلام سیم فاز ونول را در ساختمان در پریز برق اگر جابجا ببندند مشکلی ایجاد نمیکند ؟مثلا یک پریز در منزل فازش سمت راست باشد وپریز بعدی فازش سمت چپ .وبرای دستگاه های برقی که از ان استفاده می کنیم هیچ ضرری ندارد؟

    1. سلام خیر از نظر فنی مشکلی رخ نخواهد داد

  5. محمد گفت:

    با سلام و درود یکی از کلیدهای منزل را باید خیلی محکم ضربه بزنی تا لامپ روشن بشه . چه جوری درست میشه ؟ ممنون

    1. سلام پلاتین داخلی مشکل داره احتمالا و میباست تعویض یا تعمیر کنید

  6. Sasan68 گفت:

    سلام.
    میخواستم بدونم وقتی ی ساختمان تک واحدی رو میخوایم برقکاری کنیم
    سیم های نول ک برای کلید و پریز وصل میشه رو باید مدام به جعبه فیوز برد و آورد؟؟ یا باید پل گرفت

    1. سلام فقط لاین روشنایی و لاین پریز از هم جدا کنین

  7. ملکی گفت:

    سلام
    اگر قوطی برق یک پریز قدیمی داخل دیوار شل شده باشد و پریز جدید در ان جا نشود و به عبارتی شل روی دیوار بایستد باید چه کار کرد؟ بین دیوار و پریز فاصله هست و قوطی به سمت بیرون متمایل شده.

    1. سلام قسمت پلاستیکی قوطی رو بکنید و از دیوار جدا کنید و کمی گچ در دیواره جای قوطی بچسبانید تا جایش تنگ تر شود و پریز چفت شود

  8. م گفت:

    سلام.من ی زن خانه دارم..قصد دارم از داخل پریز ی سیم برای ی لامپ رو کار بکشم البته کلید متحرک در طول مسیر بذارم.ایا قاعده خاصی داره فاز و نول رو داخل کلید وصل کردن؟

    1. سلام نصب کلید تک پل رو در سایت جستجو کنید

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *