آموزش برق ساختمان, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

نصب سنسور حرکتی راه پله

نصب سنسور حرکتی راه پله

سنسور حرکتی راه پله یاچشم راه پله چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک مکانی وارد شدید و به محض وارد شدن شما لامپ های بالای سرتان روشن شده باشد؛در چنین جاهایی از سنسور های چشمی یا سنسور حرکتی راه پله استفاده شده در این مقاله از آموزش برق  می خواهیم با سنسور حرکتی راه پله آشنا شویم.

اگر یک تعریف مختصر و مفید از این نوع وسیله بکنیم میتوان گفت: وسیله ای است جهت کنترل روشنایی یک مکانی که نیاز نیست همیشه لامپ ها روشن بماند همانطور که در قبل اشاره کردیم سنسنور های متعددی وجود دارد که برای کنترل روشنایی از آنها استفاده می شود مانند فتوسل که با تغییر شب و روز لامپ را برای ما خاموش و روشن میکرد،فتوسل با نور تحریک می شد و سنسور حرکتی راه پله با حرکت تحریک می شود حالا حرکت کننده ممکن است انسان باشد یا گربه و یا یک شئ بی جان ، سنسنور های حرکتی در جاهایی مثل پارکینگ ها، راهرو ها، راه پله ها،و حتی جاهایی که علاقه داشتیم آن را نصب کرد.

انواع سنسور حرکتی راه پله

سنسنور های حرکتی که بازاریان پسوند راه پله نیز به آن داده اند و دراصل همان سنسور حرکتی است و در انواع مختلف در بازار وجود دارد:

1 – سنسور حرکتی 140 درجه توکار: نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها در حالت مربعی هستند و فقط در حالت افقی به اندازه ی 140 در جه دید دارند در قوطی کلید و پریز نصب می شوند، کاربرد این نوع سنسور های بیشتر در راهرو ها است که وقتی شخص وارد راهرو شد لامپها روشن میشود برد این سنسور ها ار 2.5 متر تا 10 است.

2-سنسور حرکتی 360 درجه سقفی:نصب سنسور حرکتی راه پله

این نوع سنسور ها دایره ای شکل هستند و در زاویه ی360 درجه عمل میکنند، محل نصب این نوع سنسنور ها زیر سقف است و معمولاً بعد از درب ورودی نصب می شود تابه محض این که شخص از در وارد شد سنسور عمل کند و لامپ ها روشن شود.

کاربرد این نوع از سنسور های در راه پله ها و پارکینگ ها است قدرت دریافت حرکت در این سنسور ها نیز از2/5 متر تا 12 متر است و بیشترین کاربرد رادر بین انواع سنسور ها دارد.

3- سنسور حرکتی 180 درجه دیواری:نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها روی دیوار نصب می شوند و قدرت دید آنها 180 درجه است، این سنسور ها در محیط های باز ومحوطه ها مورد استفاده قرار میگیرد.دید این سنسور ها نسبت به سایر سنسنو ها قوی تراست و تا 20 متر نیز توان دید دارند.

4- سنسور 360 در جه توکار سقفی:

نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور به جای یکی از هالوژن ها در زیر سقف نصب می شود، به عبارتی باید زیر سقف ما جای قوطی هالوژن باشد تا بتوانیم این از این نوع هالوژن استفاده کنیم

5-سنسور و لامپ سر خود:

نصب سنسور های حرکت وچشم راه پله

این نوع سنسور ها با لامپ های سقفی سر خود است یعنی لامپ سقفی یک قاب دارد و وسط این قاب هم سنسور 360 در جه قرار دارد که معمولاً در راه پله ها از آن استفاده می شود

طریقه نصب سنسور حرکتی راه پله

اصول سیم کشی در سنسورهای حرکتی یا چشم راه پله یکی است در پایین نقشه نصب این سنسوره ای راه پله را مشاهده می کنید.

سنسور های حرکتی راه پله سه پیچ برای وصل کردن سیم دارند که همان طور که در تصویر مشاهده میکنیم یکی از سیم ها فاز ورودی است که به سنسور حرکتی راه پله وصل می شود و سیم دیگر هم فاز خروجی است که به مصرف کننده یا همان لامپ وصل می شود و سیم دیگر هم سیم نول است

تنظیم کردن حساسیت در سنسور حرکتی راه پله

معمولاً همه ی سنسور ها دارای 3 ولوم برای تنظیم کردن حساسیت هستند

time : این ولوم برای تنطیم زمان است یعنی وقتی که سنسور روشن شد پس از گذشت چه مدتی سنسور قطع کند ولامپ خاموش شود.

lux : این ولوم برای حساسیت نوری سنسور است و اگر به سمت منفی بچرخانیم فقط در شب روشن میشود، متناسب با نیاز خود میتوانید این مقادیر را تنظیم کنید.

sens : برای حساسیت عبور اجسام است به این صورت که اگر ولوم آن را روی کم کنیم اگر جسم کوچکی از جلو این سنسور عبور کرد، سنسور وصل نشود.

روش نصب سنسور حرکتی یک پارکینگ و برق کشی آن

چند وقت پیش برای نصب لامپ های سقفی برای پارکینگ که در یکی از آپاراتمان های بندرعباس بودم رفته بودم  و تعدادی لامپ سقفی را نصب کردم و سیم کشی این لامپ ها از قبل آماده بود و روی کلید وصل می شد وقتی کار مان تمام شد صاحب آپارتمان گفت من این روش رو نمی خوام  و من میخوام که وقتی شخصی از در ورودی وارد شد لامپ روشن بشه و نیز وقتی که یک شخصی از در آسانسور وارد پارکینگ شد هم همین لامپ ها روشن شود ونیازی به کلید ها ندارم .

معمولاً در پارکینگ ها تعدادی لامپ و جود دارد که نیاز به دو سنسور است همان طور که برای من اتفاق افتاده بود،در چنین مواقعی باید سه سیم هردو سنسور را به هم وصل میکنیم و در انتها به لامپ هایی که می خواهیم روشن شود وصل می کنیم.

سوال: سنسور ها در جاهایی که محیط باز است چگونه نصب می شود؟

در جاهایی که محیط باز است وبیشتر از سنسور های دیواری استفاده می شود در بعضی مواقع ما نیاز داریم که سنسور خاموش باشد مثلا وقتی که طوفان می آید احتمال دارد خار و خاشاک از جلوی سنسور عبور کند و ما می خواهیم که سنسور در چنین مواقعی خاموش باشد.

برای این کار کافیست در قبل از برق ورودی یک کلید تک پل قرار دهیم تا در چنین مواقعی سنسور را خاموش کنیم.

نصب سنسور راه پله

نصب سنسور راه پله به صورت وصل دایم و اتوماتیک

سنسور چشمی راه پله

یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند این است که ما چطوری می توانیم در مواقع دلخواه سنسور راه پله را غیرفعال کنیم و لامپ به صورت دائم کار وصل بماند.

در تصویر بالا یکی از ساده‌ترین راهکارها و در عین حال کاربردی را خدمت شما ارائه کرده‌ایم که با استفاده از یک کلید تبدیل می توان این کار را انجام داد به فرض مثال شما در پارکینگ خود می خواهید برای چند ساعت لامپ به صورت دائم کار وصل باشد و هی مدام قطع و وصل نشود طبق سیم بندی پایین مدار خود را اجرا می کنید و وقتی کلید در حالت بالا قرار دارد چشمی فعال است و کلاً قطع و وصل لامپ توسط چشمی راه پله انجام میشود و اگر کلید را در حالت پایین قرار دهید چراغ به صورت دائم کار و وصل میماند

امیدوارم از این آموزش کاربردی نهایت استفاده را ببرید

دیدگاهی در مورد “نصب سنسور حرکتی راه پله

  1. داود گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم یک فوتوسل معمولی را میشه سر راه تایمر راه پله نصب کرد تا فقط وقتی هوا تاریک شد برق لامپهای راه پله وصل بشه لطفا اگه میشه طریقه نصبش رو هم توضیح بدین با تشکر

    1. سلام بله میشه برای نصبش هم باید برق تغذیه تایمر رو از خروجی فتوسل دریافت کنیم نحوه نصب فتوسل و تایمر راه پله هم تو سایت اموزش دادیم میتونید از قسمت جستجو آن را پیدا کنید

  2. حميد گفت:

    باسلام من از يك سنسور حركتي راهپله در ساختمان استفاده ميكنم به الان اشكالي كه بوجود امده اينه كه سنسور سنس ميكنه ال اي دي اون روشن ميشه ولي لامپ روشن نمشه فازمتر زدم سر لامپ برق نداشت لطفا راهنمايي كنيد

    1. سلام ببینین در خروجی فاز سنسور برق هست یا نه

  3. سجاد گفت:

    سلام من لامپ چشمی سقفی دولامپه گرفتم چهار سیم داره دو سفید دو مشکی می خواستم بدانم دو فاز برگشتی کدام رنگه با تشکر

    1. سلام لطفا عکسش رو تو تلگرام ارسال کنید
      09179022269

  4. حسین گفت:

    سلام.
    ببخشید قبلا سوالی ازتون پرسیده بودم جواب ندادید. یه مشکل دیگه اینکه که من اینو تست کردم تو اتاق با ال ای دی دور از نور و هیچ بخاری و اینا…حساسیت حسگر خوبه ولی من واسه اولین بار برای تست به لامپ LED که زدم داشت کف دستمو عین المنت میسوزوند تا اون حدی که نمیتونستم نگهش دارم البته بعد 30 دقیقه روشن موندنش. میدونم احتمال داره بیشتر مشکل از خرابی مدار داخلی لامپ باشه اما تو حال عادی که لامپ خالی رو به جا لامپی اتاق میندازم اونقد گرم نمیشه ولی چی باعث شده این لامپ با مقدار ولتاژ خروجی سنسور گرم شه؟ با تشکر.

    1. سلام احتمال داره ولتاژی که سنسور به لامپ اعمال میکنه بیش از حد نرمال باشه

  5. Fazel گفت:

    سلام دوباره خدمت شما
    رشته برق ساختمانی وغیر ساختمانی است که بنام تخنیک برق مشهور است.
    و سه سال نیم در هفته دو روز مدرسه داریم .

    1. رشته ای به نام تخنیک در ایران نداریم

  6. حسین گفت:

    سلام. من دو روز پیش سنسور 360 درجه روکار خریدم.
    سوال اینه که ما اگه این حسگر رو کنار یه منبع حراری مثل بخاری نصب با 40 سانت فاصله نصب کنم به سنسور صدمه ای وارد نمیکنه که؟ این کارو نمیکم فقط پرسیدم تا اطمینان داشته باشم همچنین اگه فاز و نول ورودی به حسگرو سنسور رو اشتباه بزنم مدارش میسوزه؟

    1. سلام در مورد سوال اول تون اگه سنسور با کیفیت نباشه فرمان اشتباهی صادر میکنه
      سوال دوم هم تست نکردم ممکنه هست اسیب ببینه

  7. سلام عرض ادب
    من یک مشکل دارم اینست که درآلمان هستم ومشکلات زبان دارم ورشته الکترو راپیش گرفته ام. اماوقتیکه در مدرسه روز درسی میداشته باشم اصلا ۲۰%برداشت کرده نمیتوانم وخاصت من از شما اینست که یک کتابی را به زبان فارسی برم پیشنهاد بکنین تابتوانم بقیه مشکلات خود را بااون حل بسازم.
    تشکرازشما واقعا احساستان قابل قدر است .

    1. سلام
      کتاب فارسی خیلی زیاد هست و بسته به رشته و سال تحصیلی تون باید انتخاب کنین

  8. علی گفت:

    سلام
    من سنسور حرکت رو در سقف راه پله نصب کردم. در فصل سرما کارکردش عالیه ولی وقتی هوا رو‌ به گرما میره، یا به زور کار میکنه یا اصلا کار نمیکنه، این مشکلو چجوری میشه حل کرد؟

    1. سلام وقت تون بخیر ظاهرا سنسور مشکل دارد و نیاز به تعویض داره کیفیت ساخت سنسور در چنین جاهایی خودش رو نشون میده و پیشنهاد میکنم با یک جنس با کیفیت تر تعویض کنین

  9. اشرفی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من یه مشکل پیدا کردم با سنسور های توکار
    مشکل این هست که وقتی لامپ های ال ای دی کم مصرف بستم جای لامپ های قدیمی وقتی سنسور فرمان خاموشی میده به لامپ لامپ شروع میکنه به چشمک زدن
    ولی بالامپ های رشته ای یا فلوروسنت این مشکل وجود نداره
    در ضمن دیروز یه سنسور جدید خریدم که وصل کنم بعد متوجه شدم سنسور های قدیمی 2 رشته سیم بیشتر نداره یعنی یه ورودی سیم برق و یک خروجی
    یعنی نول توی کلید و پریز ها نیامده در نتیجه سنسور جدید که خریدم رو نمیشه وصل کرد
    میشه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در مورد سوال یک : دلایل چشمک زدن لامپ کم مصرف را مطالعه کنید
      سوال دوم : یک رشه سیم نول از نزدیک ترین محل اطراف سنسور براش بکشین

  10. رحیم نوروزی گفت:

    باسلام وعرض ادب
    میشه سنسور های حرکتی رو توان ورودیش رو کم کرد مثلا از 220 ولت به 12ولت کاهش داد و در جای دیگه استفاده کرد ممنون……
    باتشکر ناصحی

    1. سلام دوست عزیز کمی نیاز به دانش الکترو نیک هست که بردش رو دست کاری کنین ولی فکر کنم مدا 12 ولت هم تو قطعات الکترونیک فروشی پیدا کنین

  11. جاوید گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم داخل آپارتمان ماراه پله ها تایم داراست اگه بخواهم واسه طبقه اول فقط چشمی سنسورداربزارم تاهمه چراغ ها تاطبقات بالاروشن بشه نصبش چطوری مرسی ازراهنماییتون

    1. سلام دوست عزیز برای این کار تو طبقه اول مثل نقشه مدار رو اجرا کنین و در صورت نیاز تایمر هم از مدار خارج کنین

  12. مهدی گفت:

    سلام دلیل قطع و وصل مداوم چشمی راه پله چیست

    1. سلام یا تنظیم نیست و یا خراب هست

  13. رضا گفت:

    با سلام
    امکان داره که در یک آپارتمان که همه از کلید برای روشن و خاموش کردن لامپ راهرو استفاده می کنن و یک تایمر مرکزی هم برای این کار وجود داره . فقط یک واحد از این سنسور استفاده کنه و بقیه از همان کلید استفاده کنن ؟

    1. نیاز به تغییر سیم کشی است باید نقشه کل سیم کشی رو در بیارین و تغییرات رو اعمال کنین

  14. سوشیا گفت:

    بله منظورم برندهای باکیفیت سنسور بود

    1. الکتروپیک جنسش خوبه

  15. سوشیا گفت:

    سلام
    بهترین برندهایی که استفاده کردید چه بوده؟

    1. سلام برند سنسور راه پله منظورتون هست؟

  16. امیر گفت:

    سوال اگر خواسته باشیم چشمی راه پله برای چند دقیقه ای که داریم اساس میاریم دائم روشن بماند باید چه کار کنیم

    1. سلام ولوم زمان روی چشمی رو بالا ببیرین

  17. یداله گفت:

    سلام با تشکر من برق ورودی اصلی را پیدا کردم و با نصب یک عدد کلید تک پل مشکل حل شد.

  18. یداله گفت:

    سلام.در راه پله ما از چهار عدد سنسور استفاده شده است .بعضی وقت ها چراغ ها روشن که میشود خاموش نمیشود و چراغ ها تا صبح روشن میماند. اخیرا در یک طبقه کلید تک پل در مسیر فاز ورودی سنسور قرار دادم ولی این کلید فقط همان طبقه را کنترل میکند و در صورت عملکرد سنسور سایر طبقات چراغهای انها روشن میشود. چطور میشود بایک کلید سنسور های تمام طبقات قطع و وصل کرد . برق اصلی روشنایی راه پله را هم نتوانستم پیدا کنم و نمیدانم از یک خط تغذیه میشود یا از برق طبقات مختلف برای سنسور ها استفده کرده است.

    1. باید اول مشخص کنین که برق ورودی از کجا اومده تا متناسب با اون تصمیم بگیریم مثلا اگه یه برق اصلی داره خوب سادست از یه کلید استفاده میشه ولی اگه از طبقات گرفته شده باید سیم کشی رو تغییر داد و رو یه برق اصل اورد تا بشه رو یه کلید وصل کرد

  19. ارش گفت:

    سلام.ببخشید داخل یه مجتمع 5طبقه از تایمر نوع برنا بکاربریدم.چراغ ها راه پله به این تایمر وصل شده اند ولی چراغ ها پس ازخارج کردن تایمر ازمداربه صورت یکسیر یا پس ازنصب تاپس نصب تایمر تازمانی که کلید رافشار دهیدم دوشن میمانند مشکل ازکجاست؟؟

    1. سلام ممنون میشم واضح تر بفرمایید متوجه نشدم منظورتون

    2. حسين گفت:

      سلام ببخشيد من چراغ سنسور دار براي پاركينگ خريدم ولي دوتا تنظيم داره يكي تايمر يكي روز شب تا نيام زيرش روشن نميشه دكمه حساسيت نداره چكار بايد بكنم حساسيتش بيشتر بشه پيشاپيش از راهنمايي شما ممنون

    3. سلام
      برخی سنسور ها تنظیم حساسیت نداره و باید مدل قابل تنظیم حساسیت رو تهیه کنید

  20. علیرضا گفت:

    سلام سنسورها رو سری بستم درست شد

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *