آموزش برق ساختمان, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

نصب سنسور حرکتی راه پله

نصب سنسور حرکتی راه پله

سنسور حرکتی راه پله یاچشم راه پله چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک مکانی وارد شدید و به محض وارد شدن شما لامپ های بالای سرتان روشن شده باشد؛در چنین جاهایی از سنسور های چشمی یا سنسور حرکتی راه پله استفاده شده در این مقاله از آموزش برق  می خواهیم با سنسور حرکتی راه پله آشنا شویم.

اگر یک تعریف مختصر و مفید از این نوع وسیله بکنیم میتوان گفت: وسیله ای است جهت کنترل روشنایی یک مکانی که نیاز نیست همیشه لامپ ها روشن بماند همانطور که در قبل اشاره کردیم سنسنور های متعددی وجود دارد که برای کنترل روشنایی از آنها استفاده می شود مانند فتوسل که با تغییر شب و روز لامپ را برای ما خاموش و روشن میکرد،فتوسل با نور تحریک می شد و سنسور حرکتی راه پله با حرکت تحریک می شود حالا حرکت کننده ممکن است انسان باشد یا گربه و یا یک شئ بی جان ، سنسنور های حرکتی در جاهایی مثل پارکینگ ها، راهرو ها، راه پله ها،و حتی جاهایی که علاقه داشتیم آن را نصب کرد.

انواع سنسور حرکتی راه پله

سنسنور های حرکتی که بازاریان پسوند راه پله نیز به آن داده اند و دراصل همان سنسور حرکتی است و در انواع مختلف در بازار وجود دارد:

1 – سنسور حرکتی 140 درجه توکار: نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها در حالت مربعی هستند و فقط در حالت افقی به اندازه ی 140 در جه دید دارند در قوطی کلید و پریز نصب می شوند، کاربرد این نوع سنسور های بیشتر در راهرو ها است که وقتی شخص وارد راهرو شد لامپها روشن میشود برد این سنسور ها ار 2.5 متر تا 10 است.

2-سنسور حرکتی 360 درجه سقفی:نصب سنسور حرکتی راه پله

این نوع سنسور ها دایره ای شکل هستند و در زاویه ی360 درجه عمل میکنند، محل نصب این نوع سنسنور ها زیر سقف است و معمولاً بعد از درب ورودی نصب می شود تابه محض این که شخص از در وارد شد سنسور عمل کند و لامپ ها روشن شود.

کاربرد این نوع از سنسور های در راه پله ها و پارکینگ ها است قدرت دریافت حرکت در این سنسور ها نیز از2/5 متر تا 12 متر است و بیشترین کاربرد رادر بین انواع سنسور ها دارد.

3- سنسور حرکتی 180 درجه دیواری:نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها روی دیوار نصب می شوند و قدرت دید آنها 180 درجه است، این سنسور ها در محیط های باز ومحوطه ها مورد استفاده قرار میگیرد.دید این سنسور ها نسبت به سایر سنسنو ها قوی تراست و تا 20 متر نیز توان دید دارند.

4- سنسور 360 در جه توکار سقفی:

نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور به جای یکی از هالوژن ها در زیر سقف نصب می شود، به عبارتی باید زیر سقف ما جای قوطی هالوژن باشد تا بتوانیم این از این نوع هالوژن استفاده کنیم

5-سنسور و لامپ سر خود:

نصب سنسور های حرکت وچشم راه پله

این نوع سنسور ها با لامپ های سقفی سر خود است یعنی لامپ سقفی یک قاب دارد و وسط این قاب هم سنسور 360 در جه قرار دارد که معمولاً در راه پله ها از آن استفاده می شود

طریقه نصب سنسور حرکتی راه پله

اصول سیم کشی در سنسورهای حرکتی یا چشم راه پله یکی است در پایین نقشه نصب این سنسوره ای راه پله را مشاهده می کنید.

سنسور های حرکتی راه پله سه پیچ برای وصل کردن سیم دارند که همان طور که در تصویر مشاهده میکنیم یکی از سیم ها فاز ورودی است که به سنسور حرکتی راه پله وصل می شود و سیم دیگر هم فاز خروجی است که به مصرف کننده یا همان لامپ وصل می شود و سیم دیگر هم سیم نول است

تنظیم کردن حساسیت در سنسور حرکتی راه پله

معمولاً همه ی سنسور ها دارای 3 ولوم برای تنظیم کردن حساسیت هستند

time : این ولوم برای تنطیم زمان است یعنی وقتی که سنسور روشن شد پس از گذشت چه مدتی سنسور قطع کند ولامپ خاموش شود.

lux : این ولوم برای حساسیت نوری سنسور است و اگر به سمت منفی بچرخانیم فقط در شب روشن میشود، متناسب با نیاز خود میتوانید این مقادیر را تنظیم کنید.

sens : برای حساسیت عبور اجسام است به این صورت که اگر ولوم آن را روی کم کنیم اگر جسم کوچکی از جلو این سنسور عبور کرد، سنسور وصل نشود.

روش نصب سنسور حرکتی یک پارکینگ و برق کشی آن

چند وقت پیش برای نصب لامپ های سقفی برای پارکینگ که در یکی از آپاراتمان های بندرعباس بودم رفته بودم  و تعدادی لامپ سقفی را نصب کردم و سیم کشی این لامپ ها از قبل آماده بود و روی کلید وصل می شد وقتی کار مان تمام شد صاحب آپارتمان گفت من این روش رو نمی خوام  و من میخوام که وقتی شخصی از در ورودی وارد شد لامپ روشن بشه و نیز وقتی که یک شخصی از در آسانسور وارد پارکینگ شد هم همین لامپ ها روشن شود ونیازی به کلید ها ندارم .

معمولاً در پارکینگ ها تعدادی لامپ و جود دارد که نیاز به دو سنسور است همان طور که برای من اتفاق افتاده بود،در چنین مواقعی باید سه سیم هردو سنسور را به هم وصل میکنیم و در انتها به لامپ هایی که می خواهیم روشن شود وصل می کنیم.

سوال: سنسور ها در جاهایی که محیط باز است چگونه نصب می شود؟

در جاهایی که محیط باز است وبیشتر از سنسور های دیواری استفاده می شود در بعضی مواقع ما نیاز داریم که سنسور خاموش باشد مثلا وقتی که طوفان می آید احتمال دارد خار و خاشاک از جلوی سنسور عبور کند و ما می خواهیم که سنسور در چنین مواقعی خاموش باشد.

برای این کار کافیست در قبل از برق ورودی یک کلید تک پل قرار دهیم تا در چنین مواقعی سنسور را خاموش کنیم.

نصب سنسور راه پله

نصب سنسور راه پله به صورت وصل دایم و اتوماتیک

سنسور چشمی راه پله

یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند این است که ما چطوری می توانیم در مواقع دلخواه سنسور راه پله را غیرفعال کنیم و لامپ به صورت دائم کار وصل بماند.

در تصویر بالا یکی از ساده‌ترین راهکارها و در عین حال کاربردی را خدمت شما ارائه کرده‌ایم که با استفاده از یک کلید تبدیل می توان این کار را انجام داد به فرض مثال شما در پارکینگ خود می خواهید برای چند ساعت لامپ به صورت دائم کار وصل باشد و هی مدام قطع و وصل نشود طبق سیم بندی پایین مدار خود را اجرا می کنید و وقتی کلید در حالت بالا قرار دارد چشمی فعال است و کلاً قطع و وصل لامپ توسط چشمی راه پله انجام میشود و اگر کلید را در حالت پایین قرار دهید چراغ به صورت دائم کار و وصل میماند

امیدوارم از این آموزش کاربردی نهایت استفاده را ببرید

دیدگاهی در مورد “نصب سنسور حرکتی راه پله

  1. محمد گفت:

    با درود و وقت بخیر !
    آقا مهندس درخواست یک راهنمایی برای چراغ چشمی راه پله دارم ! آیا امکان دارد که یک فاز از طریق کلید یک پل به فاز خروجی چراغ چشمی که به لامپ می رود وصل کنم که هر گاه نیاز شد, چراغ بصورت دائم کار عمل کند و با عمل کلید یک پل فاز به خروجی چراغ چشمی بصورت مستقیم به لامپ متصل شود و چراغ برای مواقع ضروری مثل نظافت راه پله دائم کار شود ؟ لطفاً راهنمایی کنید ! با کمال سپاسگزاری !

    1. سلام در کنتور های سه فاز اگر فاز ورودی چشمی و فازی که از کلید تک پل میاد یکی باشه مورد نیست ولی اگر کنتور تک فازه مشکلی پیش نمیاد و وصل کنین

  2. محمدی گفت:

    دررابطه با اینورترها توضیح دهید چند نوع وجوددارد

    1. سلام در دوره آموزش ویدیویی اینورتر مفصل توضیح دادیم

  3. محمدی گفت:

    دستکش های مناسب کار برق معرفی کنید لطفا

  4. احمد گفت:

    باسلام
    یک سوال داشتم میخواستم ببینم سنسور پله با دیدن گاو و گوسفند هم حساسیت نشون میدهد یا نه

  5. محسن گفت:

    سلام. لطفا بفرمایید ایا می توان برای لامپ های دو پاگرد که هر دو با هم با کلید تبدیل روشن خاموش می شوند , سنسور سقفی ۳۶۰ درجه به کار برد? در صورت مثب بودن , نقشه ان چگونه است? سپاسگزار

    1. سلام بله میشه و مثل یک لامپ عادی برق خرجی به دو لامپ داده میشه

  6. بهنام .. گفت:

    با سلام..من یه سنسور حرکت شیله خریدم که سه تا سیم قرمز قهوه ای و آبی داره..میشه راهنماییم کنین هر کدوم از رنگها باید به چه سیمی وصل بشه؟سوال دومم اینکه چرا وات خروجی برای لامپ های کم مصرف کمتر از لامپ های رشته ای هستش؟منظورم اینه اصولا باید تعداد بیشتری لامپ کم مصرف نسبت به لامپ رشته ای بشه به سنسور وصل کرد..اما در عمل چرا اینجوری نیس؟

    1. سلام رنگ سیم ها متفاومته ولی در مقاله توضیح دادیم که فاز و نول ورودی داریم و یک رشته خروجی هست
      سوال دوم تون چون لامپ رشته مثل المنت هست و گرم میشه ولی لامپ کم مصرف فلورسنت هست و اصولا بله میشه تعداد بیشتری لامپ نصب کرد

  7. اسماعیل گفت:

    سپاس از شما
    ممنون بابت وقتی که میزارید و پاسخ میدین
    خداخیرت بده مهندس غفاری,???

  8. اسماعیل گفت:

    خروجی سنسور فعال شده به خروجی سنسور دیگر برق میرسون آیا مشکل ایجاد نمیشه نمیسوزه آخه پس چرا موقع نصب اگر دقت نکنیم برق رو به خروجی بدیم میسوزه
    البته یه رله نیس در خروجی ولی میسوزه
    اگه شما مطمئن هستید که با موازی کردن نمیسوزه لطفاً بفرمایید؟

    1. خیر مشکلی پیش نمیاد و چندین بار این حالت رو در پارکینگ ها نصب کردیم به شخصه که اغلب سه سنور رو خروجیش به هم وصل میکنیم، یکی دم در اسانسور یکی دم راه پله و یکی هم دم در ورودی که شخص از هر طرف اومد چراغای پارکینگ روشن بشه

  9. اسماعیل گفت:

    سلام
    آیا میشه دو عدد از سنسور چشمی رو موازی با هم استفاده کرد نمی سوزن؟
    یکی بالا پله ها و دیگری پایین پله که هر کدوم فعال شد نور مخفی پله روشن بشه
    می‌خوام تو دوبلکس ویلا استفاده کنم به محض اینکه از طبقه بالا یا پایین خواستن از پله ها بیان این سنسور ها فعال بشن و نور مخفی رو روشن کن
    امیدوارم منظورمو درست عرض کرده باشم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام بله میشه و موردی نداره میتونین خروجی هر تعداد سنسور رو به هم وصل کنین و به مصرف کننده بدین

  10. محسن دوستی گفت:

    سلام جناب غفاری
    در یک آپارتمان سه طبقه که داری سنسور حرکتی ۳۶۰ درجه هستش،طبقه ۱ و ۲ سنسور به درستی عمل می کند ولی طبقه ۳ چند روزی است با همان تنظیمات از قبل انجام شده دائم روشن می ماند …
    امکان دارد وجود شی در زاویه دید سنسور باعث این مشکل شده باشد؟

    1. سلام احتمال خرابی سنور زیاد هست

  11. سینا گفت:

    سلام.اگر برای ورودی یه پارکینگ ک در ندارد بخوایم از چشمی حرکتی سقفی ۳۶۰ درجه استفاده آیا بارش باران یا برف باعث تحریک چشمی میشه یا نه. معمولا فاصله دیدشون ارتفاع و طول چقدره؟

    1. سلام بله تاثیر خواهد گذاشت و برد شون متفاوت هست که روی مشخصات خود چشمی ذکر میشه

  12. محسن گفت:

    سلام، یک مجموعه چهار طبقه داریم در هر طبقه یک سنسور دیواری ست که بصورت سری است و در هر طبقه تردد کنیم چراغهای هر ۴ طبقه روشن میشود. گذشته از این موضوع ۳ یا ۴ ساعت که سنسورها عمل میکنن از اواخر شب دیگه خاموش نمیشن و تا صبح روشنن.نا حالا دوتا از سنسورها را عوض کردم اما بازم بصورت خودکار و بدون تردد چراغها روشن میشن. ایراد کجاست؟ میشه مثلا داغ کنه و دیگه عمل نکنه؟

    1. سلام یا تنظمیات حساسیت و زمانش دقیق تنظیم نشده یا هم خود سنسور مشکل داره

  13. حمیدرضا گفت:

    با سلام
    و تشکر از سعه صدرتان جهت پاسخ گویی
    می خواستم بدونم آیا این امکان وجود داره تا خروجی دو سنسور (توکار) را به یک لامپ متصل کنیم؟ (برای استفاده در ابتدا و انتهای راه پله بجای تبدیل)
    در صورت برق دار شدن خروجی یک سنسور برای سنسور دیگه مشکلی پیش نمیاد؟
    سپاس فراوان

    1. سلام خواهش میکنم بله میشه و موردی پیش نمیاد

  14. عظیمی گفت:

    سلام مهندس
    آیا سنسورهای ۳۶۰ درجه نیاز به کلید دارند؟
    در یک آپارتمان ۳ طبقه باید سنسورها با فاز یک کنتور
    کار کنند یا اینکه در هر پاگرد از فاز همان طبقه برای سنسور چشمی آن طبقه استفاده کرد ممنونم .
    عظیمی

    1. سلام
      سوال 1 خیر
      2 اغلب برقش از کنتور پارکینگ گرفته میشه

  15. حبيب گفت:

    سلام مهندس عزيز لطفا راهنمايي بفرماييد كه يك كليد هوشمند توكار نصب كردم و led ان هم روشن ميشود وليكن در وضعيت روشن دائم و يا در حالت هوشمند هيچ لامپي روشن نميشود و مطمئن باشيد سيم كشي كامل بسته شده است تشكر

    1. سلام میباست حضوری بررسی بشه و احتمال داره خود کلید معیوب شده باشه

  16. علی رضایی گفت:

    سلام،من سال قبل سنسور سقفی۳۶۰درجه اوا برای ۴تا لامپ fplوصل کردم،خوب بود جواب داد،ولی الان سنسور کار خودشو انجام میده یعنی رله قطع و وصل میشه منتها لامپ ها دائم وصل هستند،این مشکل برای دوتا پروژه رخ داده،ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام منظور تون اینه که در رله رله خروجی نداریم ولی لامپ با وجود قطع بودن رله بازم روشنه؟
      اگر این طوری هست مطمئن هستین که برق لامپ از خروجی رله میاد؟ و با فاز متر خروجی رو در حین قطع و وصل شدن چک کنین
      با تشکر

  17. پرویز رضایی گفت:

    با سلام
    یک سنسور حرکتی سیصد و شصت درجه که یکسره در حالت روشن است رو چکار کنم که بصورت درست روشن و خاموش بشه ؟ دایماً روشنه.. شش تا لامپ ال ای دی ۵ وات بهش وصله
    .ممنون

    1. سلام ولوم هاش رو کمی زیر و بالا کنین اگه تغییری در عملکردش ایجاد نشد رله داخلیش خراب شده

  18. عباس گفت:

    سلام درمورد سوال قبلی سنسورچشمی/فیوز۱۶امپر وچهار لامپ را روشن میکند با همین فیوز قبلا کار میکرده احتمال داره سنسور چشمی سوخته باشد به چه طریق ازمایش کنم اگر سنسور چشمی را قطع کنم وفیوز درست عمل کرد ایا سنسور چشمی سوخته است یا برای ازمایش ان روش دیگری دارد با تشکر از راهنمایی شما

    1. سلام بدون مصرف کننده سنسور رو وصل برق کنین
      اگر بازم فیوز پرید خراب شده

  19. محمد حبیبی وند گفت:

    سلام من چند روز پیش یک چراغ سنسور سرخود خریدم و در جلوی در ورودی آپارتمان نصب کردم. متاسفانه این چراغ فقط پیچ تنظیم نور و زمان رو داره و تنظیم حساسیت نداره، این باعث شده شب تا صبح دایم روشن وخاموش میشه که احتمالا به دلیل تکون خوردن برگ گلهای باغچه یا عبور حشرات هست. خواستم ببینم روی مدار این چراغها چیزی هست که بشه حساسیت اونو کم کرد یا اینکه مثلا اگر یک صفحه مات رو جلوی سنسور حرکتی بزارم، حساسیت رو کم میکنه؟
    لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

    1. سلام متاسفانه مدل سر خود عملکردش چندان مطلوب نیست و در مورد صفحه مات هم تست نکردم ممکنه عمل کنه

  20. عباس گفت:

    سلام خیلی ممنون از راهنمای شما ،لامپهای چشمی پارکینگ حدود شش ماه عمل میکرد مدتی است که فیوز داخل تابلو بعداز۱۵ثانیه قطع میکند وپارکینک دارای دو سنسور چشمی ورودی دودرب پارکینگ میباشد علت آن چیست لطفا راهنمایی کنید باتشکر

    1. سلام فیوز چند امپر هست و چقدر ازش جریان عبور میکنه؟
      اتصالات رو هم چک کنین سست نباشه

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *