آموزش برق ساختمان, مقالات برق

لوله کشی برق ساختمان

لوله گذاری برق ساختمان

در این آموزش می خواهیم روش لوله کشی برق ساختمان اعم از لوله کشی در سقف  های کاذب و سقف های غیر کاذب توضیح دهیم.

انواع لوله های مورد استفاده در هنگام  لوله کشی برق ساختمان

1-لوله های خرطومی پلاستیکیلوله کشی برق ساختمان

این لوله ها کاملاً عایق و از جنس pvcهستندو در بسته ها ی 15 متری و 25 متری در قطر های مختلف در بازار موجود است، از این لوله در مناطق خشک و به صورت توکار استفاده می شود، انعطاف پذیری این لوله ها و ارزان بودن آن از محاسن این لوله ها و پایین بودن استقامت این لوله ها از معایب آن است در پایین تصویر لوله ی خرطومی را مشاهده میکنید.

2-لوله های پلاستیکی سخت PVC

این لوله ها کاملاً عایق و از جنس PVC سخت می باشند مقاوم بودن در مقابل مواد شیمیایی، استحکام مکانیکی، مقاومت در برابر زنگ زدگی، سبک بودن واززان بودن این لوله ها از محاسن آن وعدم مقاومت در برابر حرارت و ضربه پذیری از معایب این لوله ها به شمار می آید،این لوله ها بیشتر در زیر سقف های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

3-لوله های خرطومی فلزی یا فلکسی

این نوع لوله ها که فلزی هستند و قابل انعطاف وبه صورت روکار استفاده می شود، استحکام بالا از مزایای این لوله ها به شما می آید.

4-لوله ها پلی اتیلن

این لوله های از لوله های خرطومی محکم تر و از لوله های pvc نرم تر هستند از این لوله در  زیر سقف هایی استفاده می شود

که هنگام بتن ریزی لوله آسیب نمی بیند.

لوله های دیگری هم در برق استفاده می شود ولی چون لوله های بالا بیشترین کاربرد در برق کشی دارد از سایر موارد صرف نظر می کنیم.

لوله کشی برق ساختمان در سقف های غیر کاذب

لوله کشی برق ساختمان در سقف های غیر کاذب شامل سقف های زیر می باشد:

1- سقف های بتنی با تیرچه و بلوک

2-سقف های ضربی

3-سقف های کرومیت

4- سقف های تیرآهن

نحوه ی لوله کشی هر کدام از موارد بالا به گونه ای است که تمامی سر خط ها به صورت مجزا به جعبه فیوز هدایت می شود مثلاً پریز های یک اتاق به هم انشعاب می گیرد و در نهایت به یک لوله مخصوص پریز های یک اتاق به جعبه فیوز برده می شود به جز پریز کولر که یک لوله مجزا به آن برده می شود.

برای روشنایی هم به این صوررت است که در بالای سقف لوله های روشنایی را به هم ربط می دهیم و در نهایت یک لوله به قوطی کلید می بریم و ویک لوله دیگر هم از قوطی کلید به جعبه فیوز برده می شود.

*دقت کنید که لوله هایی که در سقف کشیده می شود مستقیم به جعبه فیوز برده نشود*

در سقف هایی که بتن ریزی می شود باید دقت کنیم که لوله در مرحله ی بتن ریزی آسیب نبیند برای اینکار هم می توانید در موقع بتن ریزی حاضر باشید و نظارت بکنید که لوله ها آسیب نبیند وهم می توانید موقع لوله کشی مسیر لوله ها در حاشیه سقف ببرید ولی این کار مسیر لوله را طولانی تر می کند وسیم کشی آن دشوار تر می شود.

لوله کشی برق ساختمان در سقف های کاذب

سقف های کاذب در انواع مختلفی وجود دارد مانند سقف های رابیتس یا سقف های pvc و سقف های 60*60

لوله کشی در سقف های رابیتس به وسیله لوله ها خرطومی صورت میگیرد معمولاً در سقف های کاذب رابیتس از لامپ های هالوژن و لامپ های نواری نور مخفی  استفاده می کنند پس کار یک برق کار این است که قبل از گچ کاری سقف لوله کشی خرطومی برای هالوژن ها و نور مخفی ها را انجام دهد.

اگر قصد دارید هالوژن ها سنسوری شود، در یکی از قوطی های هالوژن از سنسور راه پله مدل هالوژنی استفاده کنید که به جای یکی از هالوژن ها قرار می گیرد برای سنسور خود نیز یک لوله  مجزا در نظر بگیرید.

قبل از این که لوله کشی انجام شود باید جای قوطی هالوژن ها را اندازه گیری کنیم و رابیتس را به اندازه قوطی هالوژن برش دهیم تا قوطی به راحتی نصب شود بهترین وسیله برای برش قیچی های ورق بر است چون برق کار ها معممولاً از سیم چین استفاده می کنند ولی همانطور که خودم هم با ها اینکار را انجام داده ام به این نتیجه رسیده ایم که خیلی زود سیم چین خراب می شود یعنی دم سیم چین دیگر سیم  برق رابه راحتی نمی چیند.

خوب در مرحله ی لوله کشی هالوژن ها هر قسمتی که میخواهیم لامپ هالوژن باهم روشن شود لوله هایش را به هم راه می دهیم یا انشعاب میگیریم

و یک لوله هم به قسمتی که میخواهیم نور مخفی نصب شود می بریم.

برای سقف های pvc معمولا لوله کشی انجام نمی دهند یعنی نیازی به لوله کشی نیست و نحوه ی سیم کشی این نوع سقف ها هم به این صورت است که وقتی نصاب سقف کاذب شاسی کشی سقف را انجام داد ما سیم کشی را شروع میکنیم و سیم ها را به شاسی هایی که نصاب سقف زده است گیر می دهیم، گیر دادن سیم ها به شاسی به وسیله بست های زیپی صورت می گیرد.

برای سقف های کاذب 60*60 نیز لوله کشی نیاز نیست حتی سیم کشی هم بعد از نصب سقف آسان تر است به این صورت که وقتی کار نصب سقف کاذب تمام شد ما برق کشی را شروع می کنیم البته باید یک برق اصلی که به کلید منتهی شود زیر سقف داشته باشیم و نیازی به لوله کشی ندارد.

دیدگاهی در مورد “لوله کشی برق ساختمان

  1. علی گفت:

    سلام ساپورت های سقف برای لوله های برق چگونه اجرا میشود و اجزای شون رو معرفی میکنید و چند نوع ساپورت هستش برای توی سقف کاذب

  2. حسین گفت:

    سلام.مهندس خسته نباشید وقت عالی بخیر… میخواستم یه واحد ویلای یک خوابه رو تو روستامون برا یکی از آشناها مون برق کشی کنم.اونم به صورت لوله خورطومی شما بفرمایید یک مسیر برا روشنایی و پریز کافیه؟ و در ضمن از سیم نمره چند استفاده بشه؟

    1. غفاری گفت:

      سلام اساس لوله خرطومی مشکل داره و پیشنهاد میکنم استفاده نکنید چون خود سوز هست
      روشنایی 1.5 و پریز 2.5 و وصایل پرمصرف 4

  3. محمد اکبری گفت:

    سلام مهندس نحوه اجرای لوله های برق در سقف های کرومیت مطابق قوانین سازمان نظام مهندسی چگونه است؟ با سپاس

    1. غفاری گفت:

      سلام کتاب مقررات ملی ساختمان مبحث 13 نوشته ایمان سریری رو مطالعه کنید

  4. عزیزدی جی گفت:

    سلام مهندس خسته نباشیدببخشیدبرای سقفی که بتون ریزی شده ومیخوام لوله برق سقف روردکنم بایدچیکارکنم چون زیرسقف فقط گچ خاک وسفیدمیشه راویس کاری نمیشه زیرپلهای بتونی چکاربایدکنم لوله بره بالاممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام میبایست قبل از بتن ریزی لوله ها زیر بتن میرفت

  5. رحمان گفت:

    سلام مهندس غفاری
    من میخوام یک ساختمان ویلایی شکل که چهارتااتاقه ویک پذیرایی لوله گذاری وسیم کشی کنم
    میشه راهنماییم کنید کدوما جدا کدوما باهم باشند.ممنون

    1. سلام روشنایی های جدا، پریز جدا، آنتن و تلفن در یک لوله و برق کولر هم در یک لوله جدا در نظر بگیرین

  6. محمد گفت:

    سلام من یه ساختمانی رو دارم برق کشی میکنم که از قبل طبقه همکف کامل شده و مورد استفاده قرار میگیره حالا طبقه اول میخوام برق کشی کنم به نظرتون بهترین مسیر برای انتقال برق اصلی به تابلو برق طبقه بالا از کجاست. چون نمیتوان از داخل طبقه همکف رایزر را اجرا کرد

    1. سلام میبایست مکان حضوری بررسی بشه تا بهترین مسیر رو تشخیص داد

  7. حمید کاظمی گفت:

    سلام جناب مهندس
    آیا میتونم از کنتور درب منزل که 4 کنتور میخوره برای 4 واحد یک لوله ببرم و تمام سیمها را در آن قرار دهم تا رایزر ؟ یا از کنتور برق تارایزر برای هر واحد یه لوله جداگانه ببرم؟

    1. سلام لوله جدا برای هر کنتور ببرین

  8. خراطین گفت:

    واقعا خوب بود ،، من برم بقیه ببینم

    سایت جالبی دارید واقعا لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

  9. یدالله گفت:

    کارتون واقعا درسته.

  10. اعلمی گفت:

    سلام
    الان تقریبا لوله خرطومی منسوخ شده
    ایا از لحاظ مقررات نظام مهندسی ایرادی داره
    ا؟

    1. سلام بله منسوخ شده ولی در جاهای اضطراری که شرایط خاص هست و تنها راه استفاده از لوله های خرطومی هست مناسبه

  11. تعمیر کولر گازی گفت:

    سلام وب سایتتون بسیار عالی و مفید بود ممنون از زحماتتون

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *