جستجو برای:
  • مقالات برق
    • آموزش آیفون صوتی و تصویری
    • آموزش برق ساختمان
    • آموزش برق صنعتی
    • اتوماسیون صنعتی
    • ویدیو های آموزش برق
    • تلویزیون
  • محصولات آموزشی
    • محصولات دانلودی
    • محصولات پستی
    • کتاب
  • تجهیزات برقی
  • بسته کامل
  • دوره رایگان
  • درباره و تماس با ما

دانلود اپلیکیشن کالنجی

کالنجی - آموزش نوین برق
  • مقالات برق
    • آموزش آیفون صوتی و تصویری
    • آموزش برق ساختمان
    • آموزش برق صنعتی
    • اتوماسیون صنعتی
    • ویدیو های آموزش برق
    • تلویزیون
  • محصولات آموزشی
    • محصولات دانلودی
    • محصولات پستی
    • کتاب
  • تجهیزات برقی
  • بسته کامل
  • دوره رایگان
  • درباره و تماس با ما
0
ورود / عضویت

کالنجی - آموزش نوین برق > مقالات > آموزش برق صنعتی > راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

۱۸ بهمن ۱۳۹۵
ارسال شده توسط محمود غفاری
آموزش برق صنعتی ، مقالات برق ، ویدیو های آموزش برق
16.15k بازدید
راه اندازی موتور سه فاز

آنچه در این مقاله می‌خوانید

  • راه اندازی موتور سه فاز
  • راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر ها و سافت استارت ها
  • راه اندازی موتور سه فاز با سافت استارت
  • راه اندازی موتور سه فاز از طریق اینورتر
  • راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و بدون اینورتر
  • راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث با برق تک فاز را مشاهده می کنید:
  • نکاتی در مورد راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث:

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز در انواع مختلف در اینترنت به صورت تئوری وار بیان شده است کافیست بنویسید آموزش راه اندازی موتور سه فاز ، خوب این طبیعی است که روش های زیادی وجود دارد ولی برای یک شخصی که یک موتور سه فاز دارد و می خواهد به ساده ترین روش و در عین حال مقرون به صرفه و کاربردی ترین روش موتور سه فاز خود را راه اندازی کند، روش های تئوری محض کاربردی ندارد و صرفاً یک محتوا است  مانند کتاب های مدرسه ای که خوانده ایم!!!

در این مقاله از آموزش برق صنعتی کالنجی روش های راه اندای موتور سه فاز را یاد خواهیم گرفت…

اساساً راه اندازی  موتور سه فاز به دو صورت انجام می شود راه اندازی به صورت دو ضرب و راه اندازی به صورت تک ضرب

راه اندازی به صورت دوضرب برای موتورهای با قدرت و توان بالا انجام می شود که اول به صورت ستاره و پس از چند ثانیه به صورت مثلث راه اندازی می شود تا به موتور و تجهیزات برق آسیبی وارد نشود

راه اندازی به صورت تک ضرب برای موتور های کوچک ( معمولا تا ۴ اسب بخار) مورد استفاده قرار می گیرد که در این آموزش درمورد راه اندازی تک ضرب صحبت خواهیم کرد.

ما در دو مقاله های زیر روش راه انداز موتور سه فاز با کنتاکتور را توضیح داده ایم:

۱- نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت

۲-نصب کنتاکتور با کلید فرمان

این دو روش که لینک آن در بالا قرار دادیم کاربردی ترین روش ها و متداول ترین روش های راه اندازی موتور سه فاز است ولی روش های دیگر همچون راه اندازی از طریق سافت استارت ها و اینورتر ها هم امکان پذیر است ولی مقرون به صرفه نبودن آن برای عموم مردم، باعث شده که  مصرف آنها نسبت به کنتاکتور کم رنگ تر باشد.

در تصویر زیر نمونه ی از راه اندازی با کلید  فرمان را مشاهده میکنید:

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر ها و سافت استارت ها

اساساً این دو وسیله یک قطعه الکترونیکی هستند که روش های نوین راه اندازی الکترو موتور سه فاز به شمار می روند!

و چون قیمت آن ها مقرون به صرفه نیست و گاهاً قیمت آن از خود موتور سه فاز ما بیشتر می شود، برای کار های با حساسیت کم بدون این ها نیز راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز با سافت استارت

سافت استارت همان طور که از نامش هم پیداست یک راه انداز نرم است به این معنی که موتور های سه فاز جریان راه اندازی بالایی دارند یا به عبارتی در چند ثانیه اول جریانی که موتور می کشد چندین برابر جریانی است که در حال کار عادی تحمل می کند و کار سافت استارت این است که این جریان را در لحظه راه اندازی بخواباند و بدون جریان اولیه راه اندازی کند که در موتور های سه فاز کوچک نیازی نیست و با کنتاکتور بدون اشکال راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز از طریق اینورتر

اینورتر ها طیف گسترده اید دارند و کار های فروانی هچون تبدیل برق تک فاز به سه فاز یا کنترل دور موتور را به صورت دقیق انجام می دهند اینجا مورد بحث ما آموزش اینورتر نیست ولی با یک جستجو در گوگل می توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و بدون اینورتر

این روش نیز شدنی است برای این که ما موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم کافیست یک خازن مناسب داشته باشیم حالا یک سوال چه خازنی مناسب است؟

یک روش تجربی برای این کار داریم و آن هم استفاده ار مشخصات روی پلاک موتور برای بدست آوردن خازن مناسب است، اگر به پلاک موتور توجه کنید کلمه (HP)  که اسب بخار موتور یا قدرت موتور است را پیدا کنید، یک عدد جلو آن نوشته شده است و برای انخاب خازن از این روش استفاده می کنیم:

برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن ۵۰ میکرو فاراد در نظر بگیرید

حالا مثلا موتور شما ۳ اسب بخار است یک خازن ۱۵۰ میکرو فاراد برای آن مناسب است

و طبیعتاً یک مزیت است که بتوانیم موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم ولی این نکته را هم فراموش نکنیم که یک عیب کوچک هم دارد و آن هم کم شدن قدرت موتور نسبت به برق سه فاز است

راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث با برق تک فاز را مشاهده می کنید:

نکاتی در مورد راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث:

زمانی از اتصال مثلث استفاده میکنیم که بخواهیم تمام توان و قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد خوب در هر دو حالت موتور به خوبی کار می کند ولی اتصال ستاره هم زمانی به کار می بریم که تمام قدرت موتور مورد استفاده نباشد، به عبارتی دور موتور هم در حالت ستاره نسبت به مثلث کمتر است ، پس اگر با برق تکفاز موتور را راه اندازی کردید بهتر است با اتصال مثلث باشد چون برق تک فاز، دور موتور سه فاز را کاهش می دهد.

یک نمونه اتصال مثلث با سه تیغه را مشاهده می کنید:

اشتراک گذاری:
درباره محمود غفاری

باعث افتخاره که از سال 95 تا الان براتون مقالات و ویدیو های آموزشی در حیطه برق ساختمان و صنعتی تولید میکنیم. ❤

نوشته های بیشتر از محمود غفاری
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!
محصولات
  • دیتاپورتال ایپلن
    بسته کامل دیتا پورتال ایپلن ( EPLAN Data Portal ) _ پستی
  • آموزش برنامه نویسی لوگو8 زیمنس و لوگو ایرانی - پستی
  • نصب کنتاکتور در دو حالت دستی و اتوماتیک
  • محصولات کالنجی
    بسته کامل کالنجی (تمام آموزش ها به صورت یکجا)
  • تابلو برق ماینر
    آموزش طراحی و ساخت تابلو برق ماینر _ پستی
مشاهده همه محصولات

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دستگاه هشدار دهنده نشت آب

نصب و سیم بندی دستگاه هشدار دهنده نشت آب

اجرت برق کشی ساختمان

اجرت برق کشی ساختمان ۱۴۰۱ + دانلود رایگان فایل PDF

نحوه کار کنتور برق دیجیتال

نحوه کار کنتور برق دیجیتال سه فاز و تک فاز

نقشه سیم کشی لامپ خیاری

نقشه سیم کشی لامپ خیاری به همراه بالاست و استارتر

نحوه خواندن مشخصات کابل

نحوه خواندن مشخصات کابل برق + مثال های کاربردی

نصب گوشی صوتی به پنل تصویری تابا

قدیمی تر برق گرفتگی و بزرگترین عامل آن
جدیدتر آموزش نصب کلید تبدیل و نقشه کلید تبدیل

174 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • محمد یونس اکبری گفت:
    ۳ آبان ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۲ بعد از ظهر

    با سلام
    در مورد راه اندازی موتور آسنکرون هم بزارین با تشکر

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ بعد از ظهر

      سلام چشم

      پاسخ
  • محمد حسن گلستانی گفت:
    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۵۸ قبل از ظهر

    مرسی خیلی عالی وبا تصاویر توضیح دادین

    پاسخ
  • حسین میرزاپور گفت:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۵۲ بعد از ظهر

    با تشکر . مطلب بسیار مفید و کاربردی است

    پاسخ
    • محسن رنگریز گفت:
      ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۲۷ بعد از ظهر

      سپاس بهتر بود بطور ساده توضیح داده می‌شد که یک موتور سه فاز آماده کار را چگونه راه اندازی کنیم که دور راست گرد او برعکس نباشد

      پاسخ
  • اکبر از اصفهان گفت:
    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۳:۰۰ بعد از ظهر

    درودبرشما,منظورم اینه که باتوجه به اینکه موتور پلاک نداره,ونمیدونم بایدبه چه روشی راه انذازی کنم,بابرق تکفاز هم به دو روش میشود راه اندازی کرد,حالامن روی ترمینال به روش ستاره راه اندازی کنم یامثلث؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۱۴ بعد از ظهر

      سلام قبل از اینکه راه اندازی کنید اول در بیاورید که موتور شما از نوع تک فاز است یا سه فاز اگر تکفاز بود که به راحتی راه اندازی می شود که سیم بندی آن را در یک مقاله توضیح داده ایم اگر موتور سه فاز بود که موتورهای بزرگ معمولاً به صورت پیش فرض در حالت ستاره راه اندازی می شود و موتور کوچک را جهت اطمینان بیشتر در حالت مثلث قرار دهید و راه اندازی کنید موفق باشید

      پاسخ
  • اکبر از اصفهان گفت:
    ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۴۴ بعد از ظهر

    درودبرشما,وقت عالی بخیر,من ی کمپرسورباددارم قدیمیه وسه فاز,۱۰۰لیتری.میخوام بابرق تکفاز راه اندازیش کنم,چون پلاک موتورکنده شده.مشخص نیست چنداسبه,فکرکنم ازاندازه موتور۲تا۳اسب باشه,آیابرای هراسب بخاریک خازن ۵۰میکروفارادمناسبه؟وسوال دومم اینه که برای راه اندازی این کمپرسوربادآن راباروش ستاره راه اندازی کنم یامثلث؟چون موتورپلاک نداره نمیدونم اصلن درستش هست مثلث راه اندازیش کنم؟چون روپلاک بعضی موتورهانوشته ستاره راه اندازی بشه.سپاس…

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۲۷ قبل از ظهر

      سلام وقتتون بخیر اینکه برای موتور تون خازن گذاری می کنید یعنی اینکه می خواهید با برق تک فاز راه‌اندازی بکنید و از طرفی می گوید که میخواهید ستاره‌مثلث ببندید یعنی اینکه می خواهید با برق سه فاز راه‌اندازی کنید، اول تصمیم بگیرید که می‌خواهید موتور را با برق سه فاز راه‌اندازی بکنید یا تکفاز سپس به راه‌اندازی آن بپردازید متشکرم

      پاسخ
  • رامین گفت:
    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۲ بعد از ظهر

    سلام استاد
    یه فن صنعتی ۴۰سانت الکتروموتوردارم بازش کردم برای تمیز کردن نقشه ای که کشیده بودم گم کردم. دوتاسوال دارم ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    ۱ _ اگرخازن بزرگه فن که بیرون ازجعبه ترمینال است ازته
    خازن سوراخ شده باشدآیابااینکه بااهم متردوسرخازن به هم راه نمیدن خازن بایدتعویض بشه واگه بله ، میشه یه خازن هم ولتاژ ولی ظرفیت بالاتر به جای اون ببندم؟

    ۲ _ نحوه اتصال دادن جعبه ترمینال چگونه است شکل ورنگ سیمها بدین ترتیب است که سیمها یه پایه ترمینال با ۶ محل اتصال که هیچکدوم به هم متصل نیست وصل میشن وسیمها به این صورت که محل ورودسیمهای خازن بادوسیم همرنگ.
    محل یک سیم به رنگ سفید که کمی ازسیمهای دیگه بلندتر است
    و محل ورود۳ سیم بارنگهای دوسیم آبی که به هم راه میدن ویک سیم تقریباسفیدرنگ که بااون یک سیم سفیده که بلندتره به هم راه میدن.
    خیلی ازصبروحوصله شما ممنونم آدرس ایمیل وشمارموبراتون میزارم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید
    باتشکر
    ۰۹۳۳۶۸۶۵۹۵۲ راد هستم

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۲۵ بعد از ظهر

      سلام
      ۱اگر خازن مشکل داشته باشه موتور راه اندازی نخواهد شد
      ۲در این باره یک مقاله در سایت موجود هست که در سایت جستجو کنین سیم بندی خازن در موتور تک فاز

      پاسخ
  • خدیوی گفت:
    ۱۰ مهر ۱۳۹۹ در ۷:۵۷ بعد از ظهر

    باسلام واسه یه دستگاه پرس بخار تک فاز از فاز اول فیوز تابلو بالابر کابل گرفتم وقتی پرس و بالابر باهم وارد مدار می شود فیوز ۳ فاز اصلی پایین میزند فیوز ۲۵ امپر ۳ فاز می باشد و در راه تغذیه پرس فیوز ۳۲ امپر تکفاز قرار دادم تا با مدار بالابر تداخل نکند موضوع اینه آیا این امر به موتور بالابر صدمه نمیزند؟ اگه در بلند مدت ایجاد مشکل می کند راه حل چیست؟ باتشکر خدیوی

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۰ مهر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۸ قبل از ظهر

      سلام نه مشکلی پیش نمیاد و جریان کل ظاهرا از ۲۵ امپر بیشتره و نیاز بوده کلید یه رنج بالا تر نصب کنید

      پاسخ
  • رضا گفت:
    ۸ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۳۴ بعد از ظهر

    سلام مهندس جان چطور میشه موتور سه فاز ۳۸۰ ولت رو تبدیل به ۳ فاز ۴۴۰ ولت کرد ممنون نیشم توضیح بدید

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ در ۹:۵۴ بعد از ظهر

      سلام سیم پیچی موتور برای ۴۴۰ ولت طراحی شده اگر هم بشه با درایو، ولتاژ رو افزایش بدین و ولتاژ مورد نیاز رو به موتور برسونید.

      پاسخ
  • pittr گفت:
    ۲ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۰۵ بعد از ظهر

    سلام اقای مهندس.من یک چاه عمیق دارم که به علت فاصله زیاد تا خط برق و گران شدن وسایل از نظر مالی توان برقی کردن چاه اب را نداریم هر چند به برق احتیاج مبرم برای روشنایی و مخصوصا کولر گازی داریم.البته یک پکیج برق خورشیدی نصب کردیم که چند تا لامپ و یه کولر ابی کوچک روشن میکند که همین هم بعضی شبها برق کم میارد.حالا از جنابعالی درخواست برادری و کمک دارم که با همون برق خورشیدی برق سه فاز تولید بکنیم به طوری که بتوانیم یا موتور دیزلی را با برق روشن کنیم یا یک دینام سه فاز به جای موتور دیزلی نصب بکنیم و از این همه اصطحلاک جولگیری کنیم و مخصوصا از دست این صدای وحشتناکش راحت بشیم.به خدا اگر این کار را واسه ما انجام بدهید تا اخر عمر دعاگوتان میشم.و دعا میکنم خدا بیشترین عزت و سربلندی و سلامتی را نصیب شما و خانواده بزرگوارتان در این دنیا و در ان دنیا نصیبتان بکند.لطفا به وسیله ایمیلم پیام واسم بفرستید.منتظر جوابتان و راهنمای شما هستم

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ در ۰:۲۱ قبل از ظهر

      سلام شدنی هست ولی هزینه اون سنگین هست که بالای ۱۰۰میلیون هزینه داره

      پاسخ
  • غلامرضا گفت:
    ۲۲ تیر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۱ بعد از ظهر

    با سلام و خسته نباشید
    روی موتور نوشته ۳۸۰ ولت مثلث
    نحوه ی اتصال باید چطوری باشد ؟
    ستاره یا مثلث

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۲ تیر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ بعد از ظهر

      سلام باید مثلث با برق سه فاز راه اندازی بشه

      پاسخ
  • هاشمی گفت:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۲:۱۲ بعد از ظهر

    با سلام‌
    احتراما خدمت دوستان زحمت کش این سایت
    ترسیم نحوه اتصال حالت مثلث موتور تک فاز با خازن اشتباه می باشد.
    لطفا اصلاح شود
    با تشکر هاشمی

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۱۸ قبل از ظهر

      سلامسپاسگزارم
      ممنون میشم بفرمایید طبق چه اساسی اشتباه هست این تصویر طبق نقشه کتاب ماشین های الکتریکی ac هنرستان ترسیم و ساده سازی شده است.

      پاسخ
  • بهنام . گفت:
    ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۰۳ بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر
    برای راه اندازی یک پمپ آب کشاورزی ۳kw
    ۳۸۰ستاره/۲۲۰مثلث باید از کدام روش استفاده کنیم
    ممنون

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۴ بعد از ظهر

      سلام اگر برق تون سه فازه ستاره ببندید و اگر میخواین از خازن استفاده کنید اتصال مثلث

      پاسخ
  • محمدرضا گفت:
    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۳۲ بعد از ظهر

    سلام جناب غفاری وقت شما بخیر
    یک موتور ۱۱kv در مدار داشتیم ولی حالا میخواهم با یک موتور ۲۲kv جابجا کنم، از همان مدار میتوانم استفاده کنم؟ (البته به دلیل نداشتن لوازم و موقت میباشد) و به صورت مثلث بسته شده مشکلی ایجاد نمیشود برای دینام میخواهد پمپ دوغاب(آب و خاک که به صورت دوغاب که مقدار آب آن بیشتر است) را به گردش در آورد
    یا مهدی عج التماس

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲ بعد از ظهر

      سلام خیر مناسب نیست و هر لحظه ممکنه اسب وارد بشه به تجهیزات

      پاسخ
  • ابوذر گفت:
    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۳۳ قبل از ظهر

    سلام جناب مهندس عزیز خیلی ممنون .نکات کلیدیو اموزش میدید.من مرغدارم وبزرگترین دغدغه یه مرغدار قطع برق و مشکلات سیستم هواکش ها
    میخام بدونم با برق تکفاز همزمان چندتا موتور۱ونیم اسب ۳فازو میشه راه انداختم.برق مرغداری ۳فاز با قدرت۵۰ است.که بتونم در مواقع ضروری اینکارو کنم‌.

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۰۴ بعد از ظهر

      سلام خواهش میکنم دوست عزیز
      تعداد خاصی نداره

      پاسخ
  • مازیار گفت:
    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۲۴ بعد از ظهر

    سلام آقای غفاری خسته نباشید آیا میشه همون روش راه اندازی برای اتصال ستاره هست برای مثلث هم بکار ببریم؟موتور راه اندازی میشود؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۱۳ بعد از ظهر

      سلام بله راه اندازی میشه

      پاسخ
  • فرزاد گفت:
    ۲ فروردین ۱۳۹۹ در ۵:۲۳ بعد از ظهر

    سلام ، خسته نباشید، منظور از ولتاژ برگشتی به چه معناست؟ برای مثال میگن در بعضی از موتور های سه فاز اگر یک فاز قطع شود ، ممکن است به علت ولتاژ برگشتی زیاد از موتور؛ کنترل فاز قادر به تشخیص نباشد و باید از کنترل بار هم استفاده بشه ، دقیقا یعنی چی؟ از کجا متوجه بشیم که موتور ولتاژ برگشتی داره؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۴۳ بعد از ظهر

      سلام منظور اینه که در مصرف کننده هایی که سیم پیچ یا بوبین مانند هست فاز و نول در مصارف تک فاز یا فاز و فاز در مصارف سه فاز به هم وصله و به همدیگر راه میدهند و ولتاژ به فاز دوم بره و اگر کنترل بار باشه چون فشار روی موتور میاد و جریان زیاد میشه و مدار رو قطع میکنه ولی کنترل فاز هم تشخیص میده چون اگر یک فاز قطع بشه بلافاصله مدار رو قطع میکنه

      پاسخ
  • Reza گفت:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۲۶ بعد از ظهر

    سلام مهندس خسته نباشید مطالبتون مفید بود ممنون

    پاسخ
  • وحید گفت:
    ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۴ قبل از ظهر

    سلام جناب مهندس خسته نباشید، دو تا سوال داشتم :

    ۱- یه موتور سه فاز دارم که روی مشخصاتش برای توان و جریان دو عدد نوشته ، مثلا برای جریان دو عدد ۲۳ و ۱۷ نوشته و برای توان دو عدد ۸ و ۲ کیلوات نوشته البته ناگفته نماند که موتور ۲ سرعته می باشد.
    ۲- یه کنترل فاز دارم که وقتی سیم L3 را قطع میکنم ، کنترل فاز کاملا خاموش میشه ولی وقتی سیم L1 یا L2 را قطع میکنم عمل میکند و چراغ فاز روشن می شود.

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۴ بعد از ظهر

      سلام موتور تون دالاندر هست
      و کنترل فاز هم ظاهرا فاز سوم در مدار داخل به عنوان تغذیه برد استفاده میشه

      پاسخ
      • سید حسین هادیزاده1 گفت:
        ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۲۲ بعد از ظهر

        باسلام. جناب آقای مهندس غفاری. بنده یک پمپ آب داخل چاه دارم با ۲عددکابل پمپ ۲ضرب است. وتابلوی من ۲ضرب ستاره مثلث است هرجور وصل میکنم درس نمیشه فعلاتک ضرب کردم اصول وصلش رامیخواهم.. یاعلی مدد

        پاسخ
        • محمود غفاری گفت:
          ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۵۵ قبل از ظهر

          سلام و درود نحوه سربندی مدار قدرت در موتورهای ستاره مثلث مهم هست و اگر اشتباه نصب بشه باعث سوختن موتور خواهد شد که نحوه سیم بندی صحیحش رو در بسته آموزش ستاره مثلث اتوماتیک توضیح دادیم

          پاسخ
  • طاهری گفت:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۷:۰۸ قبل از ظهر

    سلام.جناب غفاری ،واقعا نکته خوبی بود واستفاده کردیم.ولی مشکلی دارم.یک دستگاه الکتروگیربکس ۳اسب سه فاز دارد.و به اینورتر متصل است.من برق تکفاز در دسترسم است.چه طور به اینورتر وصل کنم .چکار باید بکنم.باتشکر فراوان طاهری

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۶ قبل از ظهر

      سلام میبایس از اینورتر های با ورودی تک فاز و خروجی سه فاز استفاده کنید که در اموزش اینورتر دلتا و ال اس آموزش دادیم

      پاسخ
  • شهزام گفت:
    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر در مجلات و تصاویر بالا زده که در حالت ۳فاز به تک فاز در حالت مثلث باید یک تیغه باز شود که این یه دوسر کلاف وصل شود این کار رو انجام دادم نشد ولی تیغه رو قرار دادم روشن شد داستان این چیه

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۰ دی ۱۳۹۸ در ۲:۲۷ بعد از ظهر

      سلام احتمالا در سر بندی سیم پیچ داخل موتور تغییراتی داده شده

      پاسخ
  • محمد گفت:
    ۲۸ آذر ۱۳۹۸ در ۶:۴۵ بعد از ظهر

    سلام یک موتور ۱۱kw ۱۵hp داریم که گیربکس داره دوضرب راه اندازی میشه یا تک ضرب چون گیربکس داره

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ بعد از ظهر

      سلام ۴ کیلو وات به بالا رو دو ضرب راه اندازی کنید

      پاسخ
  • میلاد گفت:
    ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۴۳ قبل از ظهر

    سلام مهندس غفاری وقتتون بخیر
    مهندس بنده مدرک کاردانی الکتروتکنیک(برق صنعتی) و مدرک لیسانس ( مهندسی کنترل- ابزار دقیق ) دارم ولی مهندس یه مسله ای است اینه که ما بیشتر مطالبی که در دانشگاه گذروندیم بیشتر بصورت تئوری بوده عملی هم داشتیم ولی کم بودن
    مهندس جنابعالی خودتون خوب میدونید مهندسی برق بغیر از چیزی که در دانشگاه آموختیم بایستی تجربه عملی داشته باشیم ونیاز به کار داره
    بنده وقتی که شرکتها از من دعوت میکنن برای همکاری از من سوال میکنن که چقدر تجربه داری چقدر سابقه کار داری وقتی میگم تجربه کاری وسابقه ندارم اون شرکت تمایلی برای همکاری بامن نداره الان تنها مشکل من تجربه کاری هستش ومثل قبل شرکتها یک دوره آموزشی نمیزارن وبه قول گفتنی دنبال لقمه آمادن
    عمو بنده مهندس برق( الکترونیک) هستش ایشون هم وضعیتشون مثل بنده بود وچند سال پیش در آزمون شرکت نفت قبول شدن وخود شرکت کارکنان تازه ورود رو به مدت ۷ الی ۸ ماه دوره آموزشی فرستاد وبعد از تکمیل دوره یک قرار داد چند ساله باهاشون بست والانم مشغول به کار هستن
    الانه شرکتا به این شکل نیستن ودنبال یک مهندس برق ( باتجربه وتخصص بالا)(با سابقه کار بالا) هستند
    الان یکی مثل بنده چطور میتونم تجربه وسابقه کار با این اوضاع شرکتا داشته باشم با اینکه این رشته برای تجربش بایستی در شرکتها حضور داشته باشی تا هم تجربه وسابقه کار بدست بیاری
    مهندس غفاری آیا دوره عملی نسبت به رشتم سراغ دارید؟ چه دوره ای باید برم که بتونم در خصوص اون شرکت تجربه کافی داشته باشم؟؟؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ بعد از ظهر

      سلام پیشنهاد میکنم در ابتدا کلاس های حضوری یا فیلم های اموزشی که عملی اموزش داده میشه رو ببینید تا با مباحث عملی اشنا بشید و درابتدا خودتون کارهای کوچیک رو به صورت خصوصی اجرا کنین تا تو بازار کار وارد بشین

      پاسخ
  • ایمان گفت:
    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ بعد از ظهر

    راه اندازی‌ موتور سه فاز به صورت مستقیم با کنتاکتور رو میخواستم میتونید برام مدارش رو بفرستید ممنون میشم

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۱ قبل از ظهر

      سلام نصب کنتاکتور رو در سایت جستجو کنید اموزش دادیم

      پاسخ
  • حامد گفت:
    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ قبل از ظهر

    بسیارعالی،سپاس ازشما

    پاسخ
  • علی گفت:
    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ بعد از ظهر

    سلام مهندس برای الکتروموتور ۳۰kwو دور۱۵۰۰ چه نوع تابلو برق نیاز است

    پاسخ
  • سیاوش گفت:
    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۳۱ بعد از ظهر

    سلام پمپ اب تکفازیه خازن دارم ولی سیم های ک ازداخل متور میان ب تخته کلم وصل نیستند.دوتاقرمز دوتا قهوه ای لطفاراهنمایی کنید چطوراتصالشون بدم

    پاسخ
  • سید جعفر محمدی گفت:
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۸ بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید مهندس یک سوال داشتم. اینکه من یک الکترو موتور سه فاز گیربکس دار ۱.۵ کیلو وات دارم میخوام تکفاز راه اندازی کنم. چون فعلا برق سه فاز ندارم. برقم تکفازه. برای نوار نقاله که بار روی نوار حدود ۱۰۰ کیلو میشه. بنظرتون جواب میده؟؟ چقدر جریان خواهد کشید؟؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۶ بعد از ظهر

      سلام خازن برای موتورهای تقریبا بی بار مثل فن جوابگو هست و در چنین شرایطی درایو بهترین گزینه هست

      پاسخ
  • ابراهیمی گفت:
    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ قبل از ظهر

    مهندس غفاری،با عرض سلام و خسنه نباشی
    یه دستگاه تهویه سه فاز داریم میخوام به تک فاز تبدیلش کنم
    چون اسب بخار و نزده نمیدونم چه خازنی استفاده کنم
    مشخصاتش
    ۰.۵۵ کیلو وات
    ۳۸۰/۲۲۰ ولت
    ۱.۵۵/۲.۶ امپر
    ممنون میشم کمکم کنین

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۷ بعد از ظهر

      سلام
      برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن ۵۰ میکرو فاراد در نظر بگیرید

      پاسخ
  • محسن صادقی گفت:
    ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۶ بعد از ظهر

    سلام.من در زمینه راه اندازی الکتروشناورها چاه آب توسط انرژی خورشیدی فعالیت میکنم.حال به اشتباه اینورتری رو وارد کردیم که بعد ار دریافت جریان D.c از پنلها برق ۳ فاز با ولتاژ ۲۲۰ به جای ۳۸۰ کارمیکند.آیا روشی هست که بشود ۲۲۰ ولت سه فاز رو به ۲۲۰ تکفاز یا حداقل به سه فاز ۳۸۰ ولت تبدبل کند؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۳ بعد از ظهر

      سلام سوالتون گنگ هست ممنون میشم دقیق تر توضیخ بدین

      پاسخ
  • علی یوسف نژاد گفت:
    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۴ قبل از ظهر

    سلام، یک موتور ۳ اسب دارم فقط سه تا سیم خارج شده تخته کلم نداره که به صورتی که گفتید انجام بدم،طرف ثانویه رو ستاره فرض کردم و به صورت عکس بالا بستم خازن رو موتور روشن نشد، چیکار باید کرد؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۸ بعد از ظهر

      سلام احتمالا موتور تون تعمیر شده چون معمولا موقع سیم پیچی سیم پیچ کارا سه سیم خارج میکنند که باید در بیارین ستاره هست یا مثلث

      پاسخ
  • حسین مقدمیان گفت:
    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ بعد از ظهر

    سلام
    روز بخیر برای تبدیل موتور سه فاز ۳/۴ اسب به تک فاز چه خازنی ظرفیت و ولتاژ مورد نیاز است؟ دستگاه سنگ رومیزی است ایا برا ی الکتروموتور راه اندازی با برق تک فاز مشکلی ایجاد میکند؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۰:۲۳ قبل از ظهر

      سلام در مقاله بالا اندازه خازن مورد نیاز رو گفتیم و قدرت موتور تون کم میشه

      پاسخ
  • سیدرحیم گفت:
    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۵۹ قبل از ظهر

    سلام خدمت آقای مهندس غفاری . نقشه راه اندازی موتور دالاندر دو سرعته کند و تند میخواستم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم بازم تشکر.

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۵۱ بعد از ظهر

      سلام سعی میکنیم در یک مقاله اموزش بدیم

      پاسخ
  • ایوب جوکار گفت:
    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۰ بعد از ظهر

    درود یزدان پاک بر شما عزیزان خدمت به هم نوعان خود میکنید
    دررررررررررود

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ بعد از ظهر

      متشکرم دوست عزیز نظر لطف شماست

      پاسخ
  • امید گفت:
    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۱۲ بعد از ظهر

    مهندس غفاری عزیز ممنون از پاسخ و اینکه میثخوام نظرت رو در مورد مسئله زیر بدونم
    می خواهیم یک فن را راه اندازی کنیم با موتور مثلا ۳۰kw و دمای ۵۰ درجه.سه کنتاکتور نداریم و مجبوریم تک ضرب راه اندازی کنیم.اگر طبق محاسبات جریان نامی موتور ۶۰ آمپر باشد:
    ۱-رنج و نوع فیوز مدار؟ ۲-رنج بی متال و کنتاکتور؟
    پی نوشت:در جزوه ای دیدم که فیوز رو از نوع مینیاتوری و ۶۳ آمپر(کنتاکتور را هم ۶۳ آمپر) گفته بود و در کتاب آقای احسان پرهیزگار فیوز از نوع ذوب شونده و ۱.۷ برابر جریان نامی موتور و فیوز دو رنج بالاتر یعنی حدود ۱۰۰ آمپر.

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ بعد از ظهر

      سلام راه اندازی تک ضرب برای موتور ۳۰کیلو وات به هیچ وجه توصیه نمیشه
      در مورد رنج مینیاتوری ۱.۵ تا ۲برابر جریان نامی مصرفی در نظر میگیریم که همون ۱.۷ مناسب هست

      پاسخ
  • امید گفت:
    ۲ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۹ بعد از ظهر

    مهندس موتوری داریم که روی پلاکش ۲۲۰/۳۸۰ زده شده و ۲.۲kw هم توانش هست.به صورت ستاره باید راه اندازی بشه به طور طبیعی ولی به توان نامی و گشتاور نامی خب نخواهد رسید در حالت ستاره، درسته؟ولی سرعت موتور ۹۵۰ است.به نظر شما برای سرعت پائین(قدرت مد نظر نبوده است) از این موتور استفاده شده است؟این موتور یک ماشین لباسشویی بزرگ(از نوع بیمارستانی مثلا) رو قرار بچرخونه.وقتی میگیم زیر بار می مونه کل مجموعه ماشین و لباس های درونش منظور هست یا فقط لباس ها رو منظورمونه؟ببخشید طولانی شد

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۳ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ قبل از ظهر

      سلام بله دور ۹۵۰ برای سرعت پایین استفاده شده و زیر بار هم کلیه مجموعه به همراه لباس ها هست

      پاسخ
  • بهزاد گفت:
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۸ بعد از ظهر

    سلام
    اینورتر تکفاز به سه فاز از کجا باید گیر بیارم که اصل باشه
    برا کارگاهم میخوام. دستگاههام سه فازه ولی برقم تک

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ در ۶:۵۳ بعد از ظهر

      سلام در اینترنت جستجو کنین فروشگاه های اینترنتی هستند که میفروشند

      پاسخ
  • جواد گفت:
    ۱۴ دی ۱۳۹۷ در ۶:۰۲ بعد از ظهر

    درود بر شما هموطن
    تردیدی نیست که علم خود را که با مشقات فراوان کسب کرده ایدو انرا با صداقت و پاکی تمام به دیگران اهدا میکنیدو این تنها مختص انسانهای پاک تینت است من از صمیم قلب ارزو میکنم خود و خانواده تان هر انچه ارزو دارید براورده شود

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۵ دی ۱۳۹۷ در ۶:۰۱ قبل از ظهر

      سپاسگرازم از شما دوست عزیز که قدر دان این اموزش ها هستین

      پاسخ
  • علی نژاد گفت:
    ۸ دی ۱۳۹۷ در ۸:۱۷ بعد از ظهر

    سلام مهندس بزرگوار…
    از بعضی مدارات تهیه شده شما، پوستری آموزشی درست کردم و لینک سایت شما را هم در ذیل پوستر قرار دادم(برای یک موسسه آموزشی با کلی دانش پژوه).که میتونه تبلیغ بسیار خوبی برای شما هم باشه،

    البته هنوز تحویل ندادم…می خواستم نظر شما رو بدونم..اگه از نظر شما مشکل نداره، در اختیار آموزشگاه قرار بدم.

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۹ دی ۱۳۹۷ در ۸:۰۴ قبل از ظهر

      سلام خیلی هم خوبه ممنون که منبع رو ذکر میکنین
      اگر تمایل داشتین میتونین نمونه کار ها تون رو تو تلگرام برامون بفرستین
      ۰۹۳۸۶۸۸۷۵۵۱

      پاسخ
  • سمانه اربابی گفت:
    ۱۵ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۸ بعد از ظهر

    سلام وخسته نباشید
    جناب مهندس میخواستم بپرسم که میشه از یه تابلو برق واسه چند پمپ بصورت مجزا هم استفاده کرد
    بغیراز رله وکنتاکتور که بسته به اندازه قدرت موتور انتخاب میشن یعنی جوری باشه که از تابلو برق قبلی برای دوتا پمپ دیگه هم استفاده بشه که به صرفه تر باشه یا باید واسه هرکدوم تابلو جداگانه تهیه کنیم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۷ آبان ۱۳۹۷ در ۸:۰۳ قبل از ظهر

      سلام بله موردی نداره

      پاسخ
  • نفری گفت:
    ۱۴ آبان ۱۳۹۷ در ۲:۴۸ بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر در مورد آمپر در حالت عادی که سه فاز کار میکند۸ امپر برای الکتروموتور ۵.۵ کیلو وات میباشد .در حالت تک فاز چقدر باید باشد؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۴ آبان ۱۳۹۷ در ۷:۲۹ بعد از ظهر

      سلام ممنون میشم سوال تون رو دقیق تر بفرمایین
      آیا منظورتون اینه که موتور ۵.۵ کیلو وات تک فاز چقدر جریان میکشه؟

      پاسخ
  • محمدجواد گفت:
    ۵ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۹ قبل از ظهر

    سبلم در سروش هم کانال دارید ؟؟؟؟

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۵ آبان ۱۳۹۷ در ۴:۰۰ بعد از ظهر

      سلام خیر کانال فقط تو تلگرام داریم

      پاسخ
  • سید سجاد گفت:
    ۱۱ مهر ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۹ بعد از ظهر

    دم شما گرم
    خسته نباشید ……

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۱۱ مهر ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۸ بعد از ظهر

      متشکرم دوست عزیز

      پاسخ
  • سعید بهرامیان گفت:
    ۸ مهر ۱۳۹۷ در ۷:۱۲ بعد از ظهر

    سلام،ممنون از سایت خوبتون
    دور الکتروموتور سه فاز رو بغیر از اینورتر با چه روشی میتوان تغییر داد(کم و زیاد کردن مداوم)

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۹ مهر ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۹ قبل از ظهر

      سلام یا میتونین دو حالته بکنین کم یا زیاد با استفاده از ستاره مثلث یا دالاندر یا هم کم و زیاد مداوم با اینورتر

      پاسخ
  • سجاد گفت:
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ در ۸:۴۲ بعد از ظهر

    با سلام جناب مهندس بسیار سپاسگذارم از شما اگه میشه لطف کنید نحوه استفاده از میگر(مقاومت عایقی الکتروموتور و کابل ) رو سایت بزارید ممنون میشم

    پاسخ
    • محمود غفاری گفت:
      ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ در ۹:۰۷ قبل از ظهر

      سلام
      سعی میکنیم در یک مقاله آموزش بدیم

      پاسخ
« دیدگاه‌های کهنه

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید لغو پاسخ

برخی از محصولات
  • آموزش نقشه خوانی مقدماتی
  • مدار فرمان چپگرد راستگرد با میکروسوئیچ +کنترل از دو نقطه(سه فاز)
  • فیلم آموزش اتوکد الکتریکال ۲۰۱۸ - دانلودی
  • بسته جامع آموزش برق صنعتی - دانلودی
  • نصب کنتاکتور در دو حالت دستی و اتوماتیک
  • آموزش برنامه نویسی لوگو8 زیمنس و لوگو ایرانی - پستی
درباره ما

در لغت اصیل هرمزگان کالنجی به معنای رعد و برق آسمانی است؛ ما در کالنجی سعی میکنیم در حوزه برق شما را به یک متخصص تبدیل کنیم و در این مسیر کنار شما هستیم.

تماس با ما
  • بندرعباس – سه راه دلگشا – ساختمان کیش – طبقه ۱ واحد ۱۰۱
  • 09179022269
  • Team@kalengi.ir

تبلیغات  | تدریس در کالنجی | روش های پرداخت
انتشار مقالات آموزشی رایگان کالنجی بلامانع است.
ورود ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده را تایپ کنید
ثبت
ورود / عضویت
کد تایید به شماره موبایل شما ارسال میشود
ادامه
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
  • (+98) ایران

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت