آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز در انواع مختلف در اینترنت به صورت تئوری وار بیان شده است کافیست بنویسید آموزش راه اندازی موتور سه فاز ، خوب این طبیعی است که روش های زیادی وجود دارد ولی برای یک شخصی که یک موتور سه فاز دارد و می خواهد به ساده ترین روش و در عین حال مقرون به صرفه و کاربردی ترین روش موتور سه فاز خود را راه اندازی کند، روش های تئوری محض کاربردی ندارد و صرفاً یک محتوا است  مانند کتاب های مدرسه ای که خوانده ایم!!!

در این مقاله از آموزش برق صنعتی کالنجی روش های راه اندای موتور سه فاز را یاد خواهیم گرفت…

اساساً راه اندازی  موتور سه فاز به دو صورت انجام می شود راه اندازی به صورت دو ضرب و راه اندازی به صورت تک ضرب

راه اندازی به صورت دوضرب برای موتورهای با قدرت و توان بالا انجام می شود که اول به صورت ستاره و پس از چند ثانیه به صورت مثلث راه اندازی می شود تا به موتور و تجهیزات برق آسیبی وارد نشود

راه اندازی به صورت تک ضرب برای موتور های کوچک ( معمولا تا 4 اسب بخار) مورد استفاده قرار می گیرد که در این آموزش درمورد راه اندازی تک ضرب صحبت خواهیم کرد.

ما در دو مقاله های زیر روش راه انداز موتور سه فاز با کنتاکتور را توضیح داده ایم:

1- نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت

2-نصب کنتاکتور با کلید فرمان

این دو روش که لینک آن در بالا قرار دادیم کاربردی ترین روش ها و متداول ترین روش های راه اندازی موتور سه فاز است ولی روش های دیگر همچون راه اندازی از طریق سافت استارت ها و اینورتر ها هم امکان پذیر است ولی مقرون به صرفه نبودن آن برای عموم مردم، باعث شده که  مصرف آنها نسبت به کنتاکتور کم رنگ تر باشد.

در تصویر زیر نمونه ی از راه اندازی با کلید  فرمان را مشاهده میکنید:

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر ها و سافت استارت ها

اساساً این دو وسیله یک قطعه الکترونیکی هستند که روش های نوین راه اندازی الکترو موتور سه فاز به شمار می روند!

و چون قیمت آن ها مقرون به صرفه نیست و گاهاً قیمت آن از خود موتور سه فاز ما بیشتر می شود، برای کار های با حساسیت کم بدون این ها نیز راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز با سافت استارت

سافت استارت همان طور که از نامش هم پیداست یک راه انداز نرم است به این معنی که موتور های سه فاز جریان راه اندازی بالایی دارند یا به عبارتی در چند ثانیه اول جریانی که موتور می کشد چندین برابر جریانی است که در حال کار عادی تحمل می کند و کار سافت استارت این است که این جریان را در لحظه راه اندازی بخواباند و بدون جریان اولیه راه اندازی کند که در موتور های سه فاز کوچک نیازی نیست و با کنتاکتور بدون اشکال راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز از طریق اینورتر

اینورتر ها طیف گسترده اید دارند و کار های فروانی هچون تبدیل برق تک فاز به سه فاز یا کنترل دور موتور را به صورت دقیق انجام می دهند اینجا مورد بحث ما آموزش اینورتر نیست ولی با یک جستجو در گوگل می توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و بدون اینورتر

این روش نیز شدنی است برای این که ما موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم کافیست یک خازن مناسب داشته باشیم حالا یک سوال چه خازنی مناسب است؟

یک روش تجربی برای این کار داریم و آن هم استفاده ار مشخصات روی پلاک موتور برای بدست آوردن خازن مناسب است، اگر به پلاک موتور توجه کنید کلمه (HP)  که اسب بخار موتور یا قدرت موتور است را پیدا کنید، یک عدد جلو آن نوشته شده است و برای انخاب خازن از این روش استفاده می کنیم:

برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن 50 میکرو فاراد در نظر بگیرید

حالا مثلا موتور شما 3 اسب بخار است یک خازن 150 میکرو فاراد برای آن مناسب است

و طبیعتاً یک مزیت است که بتوانیم موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم ولی این نکته را هم فراموش نکنیم که یک عیب کوچک هم دارد و آن هم کم شدن قدرت موتور نسبت به برق سه فاز است

راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث با برق تک فاز را مشاهده می کنید:

نکاتی در مورد راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث:

زمانی از اتصال مثلث استفاده میکنیم که بخواهیم تمام توان و قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد خوب در هر دو حالت موتور به خوبی کار می کند ولی اتصال ستاره هم زمانی به کار می بریم که تمام قدرت موتور مورد استفاده نباشد، به عبارتی دور موتور هم در حالت ستاره نسبت به مثلث کمتر است ، پس اگر با برق تکفاز موتور را راه اندازی کردید بهتر است با اتصال مثلث باشد چون برق تک فاز، دور موتور سه فاز را کاهش می دهد.

یک نمونه اتصال مثلث با سه تیغه را مشاهده می کنید:

دیدگاهی در مورد “راه اندازی موتور سه فاز

  1. محمد علی گفت:

    سلام یک موتور 3 فاز 4 اسب داریم و میخواهیم با برق تک فاز راهاندازی کنم کم هزینه ترین راه چیه اگر موتور عوض کنم تک فاز بگیرم بهتر نیست

    1. سلام اگه کم هزینه میخواین، تعویض کنین بهتره

  2. مسعود حیدری گفت:

    با سلام .نحوه ی اتصال هواکش های سه فاز چگونه هستش مدار الکتریکی آن به چه صورت هست

    1. سلام در لینک زیر اموزش دادیم
      https://kalengi.ir/motor-3-phas/

  3. ali گفت:

    سلام

    جناب غفاری ما در مدار ستاره مثلث سه کنتاکتور داشتیم
    اگر این موتور توسط سافت یا درایو بخواد راه اندازی بشه به چه صورت میشه قطعات؟تعداد کنتاکتور کمتر میشه؟نیازی به حفاظت های اضافه بار و اتصال کوتاه بار هست؟

    من دیدم که یک کنتاکتور بنام بای پس با سافت به کار میره

  4. عنایت اله عطاپور گفت:

    سلام.محبت بیرمایید روش راه اندازی موتور۳فاز ۳ سر و۶سر جدا با برق تکفاز توضیح دهید.

    1. سلام وقت بخیر
      برای این کار با دو راه داریم
      1 استفاده از خازن که در این حالت صرفا موتور راه اندازی میشه و قدرت چندانی جهت رفت زیر بار نخواهد داشت که سیم بندیش رو در این مقاله توضیح دادیم
      2استفاده از اینورتر، در این روش که مرسوم هست و همه جا ازاین روش استفاده می کنند.
      نحوه راه اندازی با اینورتر(راه اندازی و استفاده از موتور سه فاز با برق تک فاز) در بسته اموزش اینورتر مفصل توضیح دادیم
      توضیحات بیشتر رو در لینک زیر میتونین مطالعه کنید
      https://kalengi.ir/product/drive/

  5. سالار نجاتی گفت:

    خدا قوت مهندس ، واقعاً خدمت بزرگی رو دارین انجام میدید. خداوند اجرتان دهد انشالله

  6. تميم گفت:

    سلام
    جهان سپاس از اطلاعات مفيد تون
    من يك سوْال داشتم
    بعضي موتور هاي سه فاز دو سيم أضافه هم داره در داخل جعبه اش ميشه بگين از چه است. ممنون ميشم

    1. سلام ممکنه انشعاب کلاف های هر فاز رو تخته کلم باشه

  7. amyr51693@gmail.com گفت:

    سلام مهندس عالی بود متشکرم . تا چه قدرت میتوان موتورهای سه فاز را به صورت تکفاز راه اندازی کرد ؟

    1. سلام تا 11 کیلو وات با اینورتر میشه راه اندازی کرد

  8. فرید گفت:

    سلام مجدد
    ببخشید اگر ستاره مثلث بسته بشه میره روی دور کند و بعد تند؟
    و اینکه برای ستاره مثلث سه کنتاکتور میخواد یا همون یکی کافیه
    درضمن الان روی اسیاب هیچ تابلویی نداره و کنتاکتور هم نداره فقط با یک دکمه صفر و یک روشن میشه
    اگر یک یا سه کنتاکتور میخواد بی زحمت مدلشو بگید
    ممنونم

  9. فرید گفت:

    سلام جناب مهندس غفاری
    من یه اسیاب دارم با موتور سه فاز ۲۵ اسب
    بعد میخوام براش تابلو بذارم چنتا سوال داشتم
    الان اسیاب به صورت مثلث بسته شده و همیشه برای شروع خالیه ایا باید ستاره مثلث وصل کنم؟
    دوم اینکه زمانی که تیغه های اسیاب گیر میکنه در عرض دو دقیقه تسمه هارو پاره میکنه و موتور همچنان میچرخه میخواستم بدونم ایا بی متال میتونه تو این مورد به کنتاکتور دستور قطع رو بده؟
    سوم اینکه اگر مثلث میشه مدل کنتاکتور برای تین موتور هم بگید
    ممنون از سایت خوبتون خیلی عالیه

    1. سلام سوال یک بله باید ستاره مثلث ببندین
      بله بیمتال همین کار رو انجام میده
      نوع کنتاکتور هم مدل همون کنتاکتوری که الان نصبه اجرا کنین

  10. یزدان گفت:

    آیا میشود بجای استفاده از روش کنتاکتوری ستاره مثلث ، موتور را مستقیما بصورت مثلث به سافت استارتر وصل کنیم ؟

    1. سلام بله میشه ولی این که ستاره بسته بشه یا مثلث با توجه به پلاک الکتروموتور و نوع سافت استارت تعیین میشه

  11. اسماعیل بهلولی گفت:

    سلام دارم خدمت استاد گرامی اقای غفاری من 11 سال در زمینه برق صنعتی فعالیت دارم که با استفاده از سایت پربار شما اطلاعات بالایی کسب کردم ازینکه داشته های خود را بی منت در اختیار همکاران قرار میدهید سپاسگزارم

    1. سلام و عرض ادب
      متشکرم اقای بهلولی بزرگوار

  12. ابراهیم محیط گفت:

    با سلام و احترام
    من فیلم آموزشی مدار ستاره مثلث را دانلود کردم که واقعا عالی بود در مدار ستاره مثلث از سه کنتاکتور استفاده شده من سوالم اینه بعد از روشن شدن چنذ تا کنتاکتور در مدار میونه و ما چگونه میتوانیم یک اینورتر را به مدار وصل کنیم منظورم اینه که اینورتر باید به کنتاکتور مثلت وصل بشه یا به کنتاکتور اصلی. ممنون میشم اگر پاسخ منو بدید.

    1. سلام دو تا کنتاکتور در مدار میمونه
      اگه اینورتر باشه نیازی به مدار ستاره مثلث نیست
      و در محصول آموزش اینورتر که به زودی منتشر میشه مفصل در این مورد توضیح خواهیم داد

  13. mehdi گفت:

    باسلام خسته نباشید مهندس جان این فیلم در محیط چه نرم افزاری شبیه سازی شده اسم نرم افزار چی هست ممنون

    1. توی مایا زده شده بعد با پلاگین element 3D توی افتر افکت انیمیت شده ..
      سازنده این ویدیو

  14. سمیه نحوی گفت:

    منظورم این هستش که برای انتخاب کلمپ میتر با سایز 33mm ، رابطه ای وجود داره که بفهمیم برای چه سایز کابل هایی قابل استفاده می باشد؟

    1. شاید باشه ولی من اطلاعی ندارم و اغلب سی تی ها و کلمپ ها روی خودشون نوشته شده تا چه مقدار جریان رو اندازه گیری میکنند

  15. سمیه نحوی گفت:

    آقای غفتری یه سوال، بین سایز دهانه کلمپ و قطر کابلی که میخواهیم جریانش رو اندازه گیری کنیم چه رابطه ای وجود داره؟

    1. سوالتون رو دقیق متوجه نشدم ممنون میشم دقیق تر بگین

  16. سمیه نحوی گفت:

    آقای مهندس غفاری، واقعاً مطالبتون مفیدهستش و اینکه چون به زبان ساده بیان میشه بیشتر توی ذهن میمونه. سپاس

    1. ممنون از همراهی شما
      متشکرم

  17. ghasemi.esmaeil69 گفت:

    سپاس از راهنماییتون .همچنین یک سپاس ویژه واسه مطالب زیباتون چند روزه اومدم تو وب سایتتون اما خیلی چیزا یاد گرفتم

    1. ممنون از همراهی شما دوست عزیز

  18. ghasemi.esmaeil69 گفت:

    ینی واسه هر طبقه یه لوله برده میشه و کابل هر واحد تو یه لوله برده میشه از داخل کانالای که حفر میشه؟
    و اینکه بهترین مکان واسه حفر کانال مسیر کابل واحدها از کدوم قسمته ؟

    1. ما تو حوزه برق صنعتی فعالیت داریم و برای رعایت استاندارد برق کشی ساختمان کتاب مبحث 13 مقررات ملی ساختمان تالیف دکتر سریری رو مطالعه کنین

  19. ghasemi.esmaeil69 گفت:

    منظورم از روش بردن کابل مسیری که کابل بده میشه رو میگم که چجوری برده میشه و اینکه آیا یه تیکه میره واسه واحدهای بالایی یا تو مسیر جعبه تقسیم دارن رابط میخورن

    1. سلام یک تکه برده میشه و برای آپارتمان ها یک تونل عمودی کوچک مانند تونل آسانسور برای عبور کابل ها در نظر میگیرند که در هر طبقه سیم اون طبقه مستقیم از جعبه فیوز به تابلو اصلی میرود

  20. ghasemi.esmaeil69 گفت:

    درود مهندس .میشه لطفا ب صورت واضع و روشن روش بردن کابل برق اصلی هر واحد رو از جعبه کنتور پایین برای ساختمانهای آپارتمانی رو توضیح بدین.
    از دو طبقه تا چند طبقه

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *