آموزش رایگان آیفون صوتی و تصویری, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

نحوه ارتباط دهی پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی ۶ سیم

آیفون‌های صوتی همچنان کاربردی گسترده در فضاهای ساختمانی دارند. این دربازکن های صوتی با طراحی ساده، قیمت کم به ‌همراه روش نصب آسان در بسیاری از مکان‌ها استفاده می‌شوند. در این ‌میان بارها شاهد هستیم که لازم است تا پنل صوتی از یک برند را با گوشی آیفون از برندی دیگر سیم‌کشی کنیم. مانند اتصال پنل صوتی الکتروپیک که 5 سیمه است، به گوشی آیفون صوتی 6 سیم که در ویدیوی زیر به چگونگی این سیم‌بندی پرداخته‌ایم.

تفاوت ترمینال‌های پنل صوتی الکتروپیک با گوشی آیفون صوتی ۶ سیم

در این سیم‌بندی با دو بخش مستقل پنل و گوشی آیفون صوتی سروکار داریم که از نظر تعداد ترمینال سیم‌بندی متفاوت هستند. در واقع پنل صوتی الکتروپیک با ۵ عدد ترمینال خروجی طراحی‌ شده است و این در حالی است که گوشی آیفون صوتی مورد نظر ما از ۶ ترمینال استفاده می‌کند.

در پنل‌های صوتی ۶ سیمه برای بخش درب بازکن دو ترمینال مجزا تعریف ‌شده است که یکی برای برق خروجی شستی درب بازکن است و دیگری برای برق ورودی آن استفاده می‌شود. در واقع این دو ترمینال ورودی و خروجی یک رله هستند که برای فعالیت درب بازکن جانمایی شده است. این روش سیم‌بندی عملکرد بخش درب بازکن پنل صوتی را ساده‌تر خواهد کرد؛ اما از نظر نحوه سیم‌بندی با پنل‌های ۵ سیمه صوتی مانند پنل صوتی الکتروپیک متفاوت است و لازم است تا الگوی سیم‌بندی متفاوتی را رعایت کنیم.

نگاهی به ترمینال‌های پنل صوتی الکتروپیک

ارتباط دهی پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی ۶ سیم

در پنل صوتی الکتروپیک ۹ عدد ترمینال الکتریکی ورودی و خروجی وجود دارد که از ۵ تای آنها برای ارتباط با آیفون صوتی استفاده می‌شود. دو ترمینال L1 و L2 برای ارتباط با رله درب بازکن هستند. همچنین از ترمینال‌های ۰ و ۱۲ برای ارتباط با منبع تغذیه استفاده خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب ترمینال‌های 1، 2، 3، 4 و B برای ارتباط با آیفون صوتی باقی می‌مانند. این ترمینال‌ها به قرار زیر هستند:

  • ترمینال شماره ۱: انتقال صدا از پنل به گوشی
  • ترمینال شماره ۲: انتقال صدا از گوشی به پنل
  • ترمینال شماره ۳: سیم منفی مشترک
  • ترمینال شماره ۴: تحریک رله درب بازکن
  • ترمینال شماره B: انتقال زنگ

برای اتصال پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی از همین ۵ عدد ترمینال استفاده می‌کنیم. اما ترتیب اتصال ترمینال‌ها و همچنین چگونگی اتصال ترمینال درب بازکن به آیفون ۶ سیم با مدل‌های معمولی کمی متفاوت است.

نگاهی به ترمینال‌های گوشی آیفون صوتی ۶ سیم

۶ سیم بودن این گوشی‌ها نکته برجسته‌ای است که روش سیم‌بندی آنها در ارتباط با پنل صوتی را اندکی متفاوت از مدل‌های معمولی خواهد کرد. ترمینال‌های نصب شده و کاربردی در آیفون صوتی ۶ سیم به قرار زیر هستند:

  • ترمینال A برای انتقال صدا از پنل به گوشی
  • ترمینال B برای انتقال صدا از گوشی به پنل
  • ترمینال C برای اتصال سیم منفی مشترک
  • ترمینال D برای انتقال زنگ
  • ترمینال E برای برق خروجی شستی درب بازکن
  • ترمینال F برای برق ورودی شستی درب بازکن

از تمامی این ۶ ترمینال جهت اتصال پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی استفاده می‌شود. اما ترتیب اتصال ترمینال‌ها با توجه به ۵ سیم بودن پنل صوتی الکتروپیک متفاوت است.

روش سیم‌بندی اتصال پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی

چگونگی سیم‌بندی برای اتصال پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی تقریباً ساده است. ترمینال‌های شماره 1، 2 و 3 پنل صوتی الکتروپیک عیناً به ترمینال‌های A، B و C از گوشی آیفون صوتی سیم‌بندی می‌شوند. همچنین ترمینال شماره ۴ پنل صوتی الکتروپیک تحریک رله درب بازکن است و باید آن را به ترمینال شماره E (برق خروجی شستی درب بازکن) روی گوشی آیفون صوتی متصل کنید. در عین‌ حال لازم است تا ترمینال B پنل انتقال زنگ به ترمینال D گوشی آیفون متصل شود. هر دوی این ترمینال‌ها برای انتقال زنگ از پنل تا گوشی هستند.

اما در سمت گوشی آیفون صوتی یک ترمینال شماره ۶ یا همان ترمینال F (برق ورودی شستی درب بازکن) باقی ‌مانده است که لازم است که آن را در همان ترمینال‌های گوشی به پایه شماره C (سیم منفی مشترک) متصل کنید. به‌ این ‌ترتیب اتصال پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی به ‌طور کامل انجام‌ شده است.

باقی اتصالات الکتریکی اعم از روش سیم بندی پنل تغذیه به ترمینال‌های ۰ و ۱۲ پنل و سیم‌بندی قفل بازکن به ترمینال‌های L1 و L2 مانند دیگر سیم‌بندی های عادی در پنل آیفون صوتی است.

توصیه‌هایی برای اتصال پنل صوتی به گوشی ۶ سیم

تمامی اتصالات الکتریکی پنل صوتی تا آیفون ۶ سیم به مانند مدل‌های ۵ سیم است که لازم است تا بخش اتصال انتقال زنگ و رله درب بازکن را با اندک جابه‌جایی به درستی رعایت کنید. شستی درب بازکن گوشی آیفون صوتی ۶ سیم در واقع یک رله است که باید در مسیر اتصال سیم نول درب بازکن قرار بگیرد. این رله از داخل گوشی صوتی برای ارتباط ترمینال‌های F و E برقرار است و با جامپر کردن ترمینال F در واقع مسیر اتصال سیم نول درب بازکن را کامل کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات جامع و دلیل اتصال پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی ۶ سیم می‌توانید ویدیوهای دوره آموزشی نصب و عیب‌یابی در سایت کالنجی را مشاهده کنید.

دیدگاهی در مورد “نحوه ارتباط دهی پنل صوتی الکتروپیک به گوشی آیفون صوتی ۶ سیم

  1. سعید تقی زاده گفت:

    سلام جناب مهندس لطفا بنده را راهنمایی فرمایید یک ساختمان 8 واحدی پنل آیفون صوتی تعویض شده مدل قدیمی بوده و گوشی ها هم 6 سیمه میباشد الان پنل 4 سیمه خریداری شده و به گوشی های 6 سیمه تابا باید وصل شود در ضمن قفل برقی تابا نیز به سیستم باید جای زنجیری وصل شود جناب مهندس در سیم کشی قبلی تمام سیم ها زوج میباشد چرا بعد بفرمایید چگونه باید بابت نصب اقدام کنم و قفل برقی را هم بفرمایید ممنونم از شما

    1. سلام و درود نحوه سیم بندی پنل قدیم روی پنل جدید رو داخل دوره نصب و عیب یابی آیفون به صورت کامل آموزش دادیم در مورد سیم جفت هم برای افزایش کیفیت صدا و زنگ هست

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *