آموزش برق ساختمان, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

نحوه سیم ‌بندی چشمی دزدگیر اماکن

سیم‌ بندی چشمی دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن از جمله تجهیزات الکترونیکی کاملاً کاربردی است که در این سال‌های اخیر مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است و یک بخش مهم در سیستم های برق ساختمان محسوب می شود. این سیستم‌های الکترونیکی با پایش دائمی محیط هر نوع جابه‌جایی را شناسایی کرده و وجود افراد در زمان‌های غیرمتعارف را تشخیص می‌دهند. چشمی دزدگیر اماکن بخش کلیدی در طراحی و سیم ‌بندی این تجهیزات است. محل قرارگیری و حساسیت این چشمی برای تشخیص و حضور غیرمجاز افراد نقش دارد. همچنین می‌توانید از چندین عدد چشمی برای سیم ‌بندی و نصب دزدگیر اماکن استفاده کنید. در آموزش های گذشته نحوه سیم بندی و تنظیم چشمی راه پله را خدمت شما آموزش دادیم و در این آموزش به نحوه سیم ‌بندی چشمی دزدگیر اماکن خواهیم پرداخت.

در ویدیو زیر به نحوه سیم ‌بندی چشمی دزدگیر اماکن به‌ همراه جزئیات نصب و راه‌اندازی دزدگیرها پرداخته‌ایم.

متعلقات دزدگیر اماکن چه هستند؟

دزدگیر اماکن در مدل‌های گوناگون با قابلیت‌های مختلف توسط برندهای متعدد طراحی شده‌اند و در حال ‌حاضر مدل‌های متنوعی از این تجهیزات در بازار موجود است. اگر چه مدل‌های متفاوتی از دزدگیر اماکن وجود دارد، اما ساختار طراحی و فهرست تجهیزات نصب ‌شده در آنها کم ‌و بیش یکسان است.

در هر سیستم دزدگیر اماکن از تجهیزات مانند باتری، پنل دزدگیر، اسپیکر داخلی، اسپیکر بیرونی به ‌همراه چشمی دزدگیر استفاده ‌شده است. در عین ‌حال با توجه به قابلیت‌های پنل دزدگیر و ابعاد محیط و شرایط اضطراری می‌توانید از چندین چشمی دزدگیر در سیستم خود استفاده کنید. روش سیم‌بندی این تجهیزات در کنار یکدیگر از مدل‌های مختلف پنل دزدگیر اماکن کم ‌و بیش یکسان است که در ادامه با جزئیات به آن خواهیم پرداخت.

نگاهی به ترمینال‌های پنل دزدگیر

اگر چه پنل‌های دزدگیر متنوع هستند و با قابلیت‌ها و امکانات متفاوت طراحی می‌شوند؛ اما در کل ترمینال‌های جانمایی شده در همگی آنها یکسان است که شامل موارد زیر هستند:

  • ترمینال 12V: ترمینال مثبت و منفی تغذیه به پنل دزدگیر هستند که مستقیم به باتری متصل خواهد شد.
  • ترمینال AUX: ترمینال مثبت و منفی برای تغذیه چشمی دزدگیر است.
  • ترمینال SIR: این ترمینال برای اتصال اسپیکر داخلی پنل دزدگیر اماکن هستند. این اسپیکر در داخل پنل قرار دارد و در حالت پیش ‌فرض غیرفعال است و در صورت نیاز می‌توانید از سیم‌بندی داخلی ترمینال SIR برای فعال ‌سازی آن استفاده کنید.
  • ترمینال SZI: از این ترمینال برای اتصال به بخش آلارم (Alarm) چشمی دزدگیر استفاده می‌شود. البته چگونگی اتصال آلارم چندین چشمی به پنل موضوع تخصصی دیگری است که فراتر از ویدیو آموزشی پیش رو است.
  • ترمینال SP: این ترمینال برای اتصال به اسپیکر بیرونی (بلندگوی بیرونی) استفاده می‌شود.

نکته‌هایی برای سیم‌ بندی چشمی دزدگیر اماکن

سیم‌ بندی چشمی دزدگیر اماکن

سیم‌ بندی دزدگیر اماکن در کل ساده و چگونگی اتصالات آن سرراست است. برای تغذیه پنل و همچنین اسپیکرها و چشمی‌ها از باتری ۱۲ ولت جداگانه‌ای استفاده خواهد شد. ظرفیت باتری نیز با توجه به ابعاد پنل و تعداد اسپیکرها و چشمی‌ها انتخاب می‌شود که برای انتخاب مناسب لازم است تا از اطلاعات کاتالوگ هر محصول استفاده کنید.

برای اتصال اسپیکرهای داخلی و یا بیرونی به هیچ تغذیه ۱۲ ولت جداگانه نیاز ندارید. سیم اتصال اسپیکرها همان تغذیه و شرط فعال ‌سازی آنها هستند. اما برای اتصال چشمی‌ها باید سیستم تغذیه جداگانه ۱۲ ولت را در کنار زوج سیم Alarm نصب کنید. سیم‌ بندی چشمی دزدگیر اماکن در سمت تغذیه به شکل سری است. این بدان معنی است که هر تعداد چشمی را می‌توان از طریق زوج سیم مشترک پنل دزدگیر تغذیه کرد. اما در سمت سیم ‌بندی آلارم به شکل موازی متصل می‌شوند. آلارم هر چشمی نیز جداگانه به پایه‌های Z پنل دزدگیر اصلی متصل خواهد شد. تنها به تعداد ترمینال‌های Z (ظرفیت نصب آلارم) در پنل دزدگیر می‌توانید از چشمی‌های گوناگون در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای نصب و سیم ‌بندی دزدگیر اماکن

سیم ‌بندی چشمی دزدگیر اماکن در مدل‌های مختلف آن تقریباً ساده است و کافی است ترتیب اتصال چشمی‌ها به ترمینال‌های پنل را رعایت کنید تا کل پروژه به‌ سادگی پایان پذیرد. با این‌ وجود به ‌علت حساسیت کار دزدگیر اماکن حین سیم‌ بندی تا نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها رعایت برخی نکات الزامی است. از قبیل:

  • پنل دزدگیر و چشمی آن را در مکان گرم و مرطوب و یا در مجاورت وسایل گرمایشی، پنجره و حتی چراغ نصب نکنید.
  • مکان نصب تا حد ممکن دور از دسترس باشد تا به ‌راحتی دستکاری نشود.
  • تا حد ممکن فاصله چشمی تا پنل مرکزی دزدگیر کوتاه باشد.
  • در مکانی نزدیک به درب ورودی ساختمان نصب کنید تا مانع از اختلال عملکرد ریموت کنترل نشود.

با رعایت این نکات، مراحل نصب و سیم ‌بندی چشمی دزدگیر اماکن به ‌سادگی امکان ‌پذیر است. در عین ‌حال توصیه می‌کنیم که از قبل کل فضای ساختمان را پایش کنید تا بهترین نوع دزدگیر را با تعداد مناسب چشمی برای تأمین کامل امنیت ساختمان انتخاب کنید.

دیدگاهی در مورد “نحوه سیم ‌بندی چشمی دزدگیر اماکن

  1. سید نادر باقری موسوی گفت:

    خیلی عالیه ممنونم

  2. کاربر مهمان گفت:

    خیلی عالی است

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *