آموزش برق ساختمان, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

نصب سنسور حرکتی راه پله

نصب سنسور حرکتی راه پله

سنسور حرکتی راه پله یاچشم راه پله چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک مکانی وارد شدید و به محض وارد شدن شما لامپ های بالای سرتان روشن شده باشد؛در چنین جاهایی از سنسور های چشمی یا سنسور حرکتی راه پله استفاده شده در این مقاله از آموزش برق  می خواهیم با سنسور حرکتی راه پله آشنا شویم.

اگر یک تعریف مختصر و مفید از این نوع وسیله بکنیم میتوان گفت: وسیله ای است جهت کنترل روشنایی یک مکانی که نیاز نیست همیشه لامپ ها روشن بماند همانطور که در قبل اشاره کردیم سنسنور های متعددی وجود دارد که برای کنترل روشنایی از آنها استفاده می شود مانند فتوسل که با تغییر شب و روز لامپ را برای ما خاموش و روشن میکرد،فتوسل با نور تحریک می شد و سنسور حرکتی راه پله با حرکت تحریک می شود حالا حرکت کننده ممکن است انسان باشد یا گربه و یا یک شئ بی جان ، سنسنور های حرکتی در جاهایی مثل پارکینگ ها، راهرو ها، راه پله ها،و حتی جاهایی که علاقه داشتیم آن را نصب کرد.

انواع سنسور حرکتی راه پله

سنسنور های حرکتی که بازاریان پسوند راه پله نیز به آن داده اند و دراصل همان سنسور حرکتی است و در انواع مختلف در بازار وجود دارد:

1 – سنسور حرکتی 140 درجه توکار: نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها در حالت مربعی هستند و فقط در حالت افقی به اندازه ی 140 در جه دید دارند در قوطی کلید و پریز نصب می شوند، کاربرد این نوع سنسور های بیشتر در راهرو ها است که وقتی شخص وارد راهرو شد لامپها روشن میشود برد این سنسور ها ار 2.5 متر تا 10 است.

2-سنسور حرکتی 360 درجه سقفی:نصب سنسور حرکتی راه پله

این نوع سنسور ها دایره ای شکل هستند و در زاویه ی360 درجه عمل میکنند، محل نصب این نوع سنسنور ها زیر سقف است و معمولاً بعد از درب ورودی نصب می شود تابه محض این که شخص از در وارد شد سنسور عمل کند و لامپ ها روشن شود.

کاربرد این نوع از سنسور های در راه پله ها و پارکینگ ها است قدرت دریافت حرکت در این سنسور ها نیز از2/5 متر تا 12 متر است و بیشترین کاربرد رادر بین انواع سنسور ها دارد.

3- سنسور حرکتی 180 درجه دیواری:نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها روی دیوار نصب می شوند و قدرت دید آنها 180 درجه است، این سنسور ها در محیط های باز ومحوطه ها مورد استفاده قرار میگیرد.دید این سنسور ها نسبت به سایر سنسنو ها قوی تراست و تا 20 متر نیز توان دید دارند.

4- سنسور 360 در جه توکار سقفی:

نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور به جای یکی از هالوژن ها در زیر سقف نصب می شود، به عبارتی باید زیر سقف ما جای قوطی هالوژن باشد تا بتوانیم این از این نوع هالوژن استفاده کنیم

5-سنسور و لامپ سر خود:

نصب سنسور های حرکت وچشم راه پله

این نوع سنسور ها با لامپ های سقفی سر خود است یعنی لامپ سقفی یک قاب دارد و وسط این قاب هم سنسور 360 در جه قرار دارد که معمولاً در راه پله ها از آن استفاده می شود

طریقه نصب سنسور حرکتی راه پله

اصول سیم کشی در سنسورهای حرکتی یا چشم راه پله یکی است در پایین نقشه نصب این سنسوره ای راه پله را مشاهده می کنید.

سنسور های حرکتی راه پله سه پیچ برای وصل کردن سیم دارند که همان طور که در تصویر مشاهده میکنیم یکی از سیم ها فاز ورودی است که به سنسور حرکتی راه پله وصل می شود و سیم دیگر هم فاز خروجی است که به مصرف کننده یا همان لامپ وصل می شود و سیم دیگر هم سیم نول است

تنظیم کردن حساسیت در سنسور حرکتی راه پله

معمولاً همه ی سنسور ها دارای 3 ولوم برای تنظیم کردن حساسیت هستند

time : این ولوم برای تنطیم زمان است یعنی وقتی که سنسور روشن شد پس از گذشت چه مدتی سنسور قطع کند ولامپ خاموش شود.

lux : این ولوم برای حساسیت نوری سنسور است و اگر به سمت منفی بچرخانیم فقط در شب روشن میشود، متناسب با نیاز خود میتوانید این مقادیر را تنظیم کنید.

sens : برای حساسیت عبور اجسام است به این صورت که اگر ولوم آن را روی کم کنیم اگر جسم کوچکی از جلو این سنسور عبور کرد، سنسور وصل نشود.

روش نصب سنسور حرکتی یک پارکینگ و برق کشی آن

چند وقت پیش برای نصب لامپ های سقفی برای پارکینگ که در یکی از آپاراتمان های بندرعباس بودم رفته بودم  و تعدادی لامپ سقفی را نصب کردم و سیم کشی این لامپ ها از قبل آماده بود و روی کلید وصل می شد وقتی کار مان تمام شد صاحب آپارتمان گفت من این روش رو نمی خوام  و من میخوام که وقتی شخصی از در ورودی وارد شد لامپ روشن بشه و نیز وقتی که یک شخصی از در آسانسور وارد پارکینگ شد هم همین لامپ ها روشن شود ونیازی به کلید ها ندارم .

معمولاً در پارکینگ ها تعدادی لامپ و جود دارد که نیاز به دو سنسور است همان طور که برای من اتفاق افتاده بود،در چنین مواقعی باید سه سیم هردو سنسور را به هم وصل میکنیم و در انتها به لامپ هایی که می خواهیم روشن شود وصل می کنیم.

سوال: سنسور ها در جاهایی که محیط باز است چگونه نصب می شود؟

در جاهایی که محیط باز است وبیشتر از سنسور های دیواری استفاده می شود در بعضی مواقع ما نیاز داریم که سنسور خاموش باشد مثلا وقتی که طوفان می آید احتمال دارد خار و خاشاک از جلوی سنسور عبور کند و ما می خواهیم که سنسور در چنین مواقعی خاموش باشد.

برای این کار کافیست در قبل از برق ورودی یک کلید تک پل قرار دهیم تا در چنین مواقعی سنسور را خاموش کنیم.

نصب سنسور راه پله

نصب سنسور راه پله به صورت وصل دایم و اتوماتیک

سنسور چشمی راه پله

یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند این است که ما چطوری می توانیم در مواقع دلخواه سنسور راه پله را غیرفعال کنیم و لامپ به صورت دائم کار وصل بماند.

در تصویر بالا یکی از ساده‌ترین راهکارها و در عین حال کاربردی را خدمت شما ارائه کرده‌ایم که با استفاده از یک کلید تبدیل می توان این کار را انجام داد به فرض مثال شما در پارکینگ خود می خواهید برای چند ساعت لامپ به صورت دائم کار وصل باشد و هی مدام قطع و وصل نشود طبق سیم بندی پایین مدار خود را اجرا می کنید و وقتی کلید در حالت بالا قرار دارد چشمی فعال است و کلاً قطع و وصل لامپ توسط چشمی راه پله انجام میشود و اگر کلید را در حالت پایین قرار دهید چراغ به صورت دائم کار و وصل میماند

امیدوارم از این آموزش کاربردی نهایت استفاده را ببرید

دیدگاهی در مورد “نصب سنسور حرکتی راه پله

  1. محمد گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید
    این سنسور ها حرکتب هستند و وقنی فرد در حرکت نباشد لامپ خاموش میشود. برای بر طرف کردن این مشکل چه کار باید کرد؟ یعنی اگر بخواهیم که صرفا در حضور افراد لامپ روشن شود چه کار باید بکنم؟
    ممنون

    1. سلام
      کار خاصی نمیشه کرد مگه این که یه کلید هم بذارین که در مواقع خاص یکسره روشن باشه

  2. 443769510853 گفت:

    سلام . وقت بخیر . آیا امکان نصب چشمی دزدگیر بجای چشمی راه پله وجود دارد ؟

  3. نیما گفت:

    با سلام و احترام در خصوص سنسورها ی چشمی راه پله آیا می توان طوری این سنسورها را سیم بندی کرد که در صورت سنس حرکت، لامپ مورد نظر را خاموش کند یا خیر؟

    1. سلام و درود باید باز بشه و از تیغه نرمال کلوز رله به عنوان خروجی استفاده بشه

  4. علی گفت:

    سلام ووقت بخیرجناب غفاری…
    آیاامکان این هست که ماسنسورهای راه پله راروی هم سری یاموازی کنیم وبتونیم چراغهای هرهرطبقه راباهم روشن کنیم .ممنون اگه جواب بدید.

    1. الان و درود اگر چشمی راه پله تون از نوع رله ای باشه میتونید خروجی چشمی ها رو به هم وصل کنید

  5. حمید گفت:

    بعد از بستن سنسور طبق نقشه ، عمل نمی کند وبا دیدن افراد روشن نمی شود وفقط وقتی روشن میشود که سیم فاز ورودی و یا نول یک بار قطع ودوباره شود آن هم برای چند ثانیه .

    علت چیست؟

    1. سلام و درود سنسور تون خرابه

  6. حسین گفت:

    با درود
    من از سنسور دیواری برای کاربرد خاصی استفاده کرده ام که میخواهم با یک کلید و قطع برق ورودی سنسور آن را گاها غیر فعال کنم. مشکل من این است که وقتی برق ورودی سنسور را وصل میکنم ، حتی اگر کسی نزدیک سنسور نباشد ، سنسور حدود 15 ثانیه فعال و سپس غیر فعال میشود. آیا برای رفع این مشکل پیشنهادی دارید که سنسور فقط و فقط با حرکت فعال شود؟

    1. سلام خیر راهکاری به ذهنم نمیاد

    2. ابراهیم گفت:

      سلام، کلید قطع و وصل را از برق ورودی سنسور به خروجی سنسور تغییر دهید، مشکل حل میشه.

      مثلا، اکنون سنسور شما به بلندگو وصل هست، و کلید شما برق سنسور را مستقیم قطع میکند، اکنون باید کلید را بین سنسور و بلندگو قرار دهید. جوری که برق در سنسور قطع نمیشود اما ارتباط بین سنسور و بلندگو توسط دکمه قطع میشود.

  7. وحید گفت:

    سلام یک لامپ رو میشه با دو عدد سنسور روشن کرد به سنسور جلوی درب ورودی به سنسور ورودی خانه .؟
    اگه هم زمان سنسور ها فعال باشند خطری ندارند؟
    برق منزل ما تک فازه

    1. سلام اگر سنسور تون از نوله خروجی رله ای باشه میتونین خروجی دو سنسور رو به هم وصل کنین و به لامپ تون متصل کنید

  8. مرتضی سرداری گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای کنترل یک یا چند لامپ اگر بخواهیم چند سنسور استفاده کنیم تا چند عدد سنسور جواب میده محدودیت استفاده داره یا خیر؟

    1. سلام وقتتون بخیر اگر سنسور تون از نوع رله ای خریداری بکنید میتونید خروجی سنسور ها رو به هم وصل کنید و به لامپ ها متصل می‌کنید محدودیتی هم نداره فقط اینکه تعداد لامپ هاتون نباید خیلی زیادن باشه که رله سنسور آسیب نبینه

  9. سعید خواجوی گفت:

    سلام وقت بخیر
    جسارتا اگه خواسته باشیم یه لامپ با دو عدد سنسور کار بکنه امکانش هست ؟ به تور مثلا یک سنسور اول پله و لامپ وسط پله ویک سنسور آخر پله و اگه همزمان این دو سنسور فعال بشن مشکلی پیش نمیاد و طریقه وصل به چه شکل هست .؟ ممنون

    1. سلام وقتتون بخیر میشه این کار رو انجام داد ولی حتماً باید سنسور تون از نوع رله ای باشه و اگه سنسور از نوع تایرستوری باشیم خراب میشه
      برای سنسور رله ای کافیه خروجی ها را به همدیگه وصل کنید

  10. کامیار گفت:

    سلام من یک سنسور سقفی 360 درجه در ارتفاع 225ساتی متر نصب کردم .برد اون کمه و حدود 3 متر است .چطوری میتونم برد را به 6 متر افزایش بدم.با ولوم نمیشود.

    1. سلام و درود
      برد سنسور ها فیکس هست و قابل تغییر نیست

  11. مجید رضایی گفت:

    سلام وقت بخیر. اگرهمزمان هم بر روی فاز ورودی سنسور حرکتی و هم به لامپ سیم فاز وصل کنیم چه اتفاقی میافتد ؟ آیا موجب خرابی سنسور و یا سوختن لامپ میشود؟
    خواهش میکنم راهنمایی فرمایید.

    1. سلام منظورتون رو متوجه نشدم دقیق‌تر بفرمایید

    2. علیرضا کریمی گفت:

      سلام آقای غفاری عزیز با چه برنامه ای نقشه های اینگونه روترسیم میکنید

    3. سلام و درود با پاور پوینت هست

    4. حمید گفت:

      اگر سیم فاز ورودی و فاز خروجی برعکس بسته شود چه اتفاقی می افتد؟

    5. محمود کریمی گفت:

      بله سنسور اسیب خواهد دید چون سنسور حالت کلید داره و فاز خروجی میده وقتی فاز به فاز خروجی برسه اسیب میبینه

  12. علی چراغی گفت:

    سلام اقای غفاری اگه جای نول وبرگشتی را در سنسور سقفی اشتباها وصل کنیم سنسور قابل تعمیر هست؟ با تشکر

    1. باید سنسور باز بشه تا علت خرابی اصلی پیدا بشه و معمولاً تعمیر میشه

  13. مهدی گفت:

    سلام
    الان تایمر در راه پله فعال هست و تمام چراغ ها باهم در تمام طبقات روشن می شوند. می خواهیم سنسور حرکتی را جایگزین این تایمر کنیم و هر طبقه جداگانه روشن شود.
    سوال: سیمکشی باید عوض شود؟ میشه راهنمایی بفرمایید
    تشکر از شما

    1. سلام و درود
      در لینک پایین آموزش دادیم
      https://kalengi.ir/remove-timer/

  14. مجید رخشانی گفت:

    سلام.من توی ساختمان تریبلکس سه تا سنسور گذاشتم ک هم زمان از هر طبقه ک وارد بشم لامپ‌ها روشن بشن.اینکار یه مشکل اساسی داره ک جریان برگشتی از سنسور فعال ب سنسور های دیگه می‌ره و باعث سوختن میشه

    1. سلام سنسور از نوع رله ای بگیرین مشکل تون حل میشه
      مدل تریستوری این مشکل رو داره

  15. علیپور گفت:

    سلام وقت بخیر
    موقعی که سه تا لامپ با تبدیل روشن میشه
    ایا میتوانیم همزمان از سنسور هم استفاده بکنیم
    با تشکر

    1. سلام بله میشه ولی سنسور وابسته به کلید میشه

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *