آموزش برق ساختمان, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

طریقه نصب فتوسل سه سیم، چهار سیم و سوپر فتوسل

نصب فتوسل

فتوسل وسیله ای است مانند کلید یک پل که برای قطع و وصل یک یا چند چراغ از آن استفاده میکنند اما فتوسل ها یک مزیت نسبت به کلید های یک پل دارند که باتوجه به طلوع و غروب خورشید چراغ ها را به طور خودکار خاموش و روشن میکند به طوری که وقتی خورشید غروب کرد،سنسور نوری داخل فتوسل فرمان وصل چراغ را میدهد و وقتی خورشید طلوع کرد و نور به فتوسل تایده شد فتوسل فرمان قطع به چراغ ها میدهد.

سیم کشی و نصب فتوسل

طریقه نصب فتوسل بسیار آسان است ،در این جا توضیحاتی در مورد سیم کشی فتوسل خدمت شما عزیزان می دهم ودر پایین هم به صورت تصویری طریقه نصب فتوسل را خواهیم دید.

فتوسل ها به طور کلی یا سه سیم دارد و یا چهار سیم که در فتوسل های چهار سیمه دو رنگ مثل یک دیگر است که معمولا سفیدیا آبی است این دو رنگ سیم نول هستند و دو رنگ دیگر هم یکی سیاه است که مستقیم وصل فاز میکنیم وسیم دیگری قرمز  است که به یک سر لامپ وصل میکنیم و سیم نول هم همانطور که به فتوسل وصل کرده ایم به یک سر لامپ هم وصل می کنیم حالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم به فرض مثال ما در روز فتوسل خود را نصب کرده ایم و میخواهیم آن را تست بکنیم برای این کار میتوانیم یک پلاستیک یا یک پارچه روی فتوسل بیندازیم تا اطراف فتوسل تاریک شود بعد از گدشت 30 ثالنیه خواهید دید چراغ روشن میشود .

سوپر فتوسل چیست؟

سوپر فتوسل همان فتوسل عادی است با چند تفاوت مهم و کلیدی که در پایین به این تفاوت ها میپردازیم:

1- در سوپر فتوسل سنسوری نوری داخل خود فتوسل نیست و سنسور توسط دو رشته سیم در محیط بیرون نصب می شود و خود فتوسل داخل تابلو برق نصب میکنیم تا طول عمل فتوسل زیاد تر شود.

2- در سوپر فتوسل ما میتوانیم توسط کلید روی دستگاه، خروجی رله را در حالت دایم کار یا حالت اتوماتیک تنظیم کنیم.

3- در سوپر فتوسل ولوم تنظیم شدت نور یا همان لوکس وجود دارد و قادر خواهیم بود زمان روشن و خاموش شدن فتوسل را تغییر دهیم.

در تصویر پایین نحوه سیم بندی این تجهیز را مشاهده میکنید:

نصب سوپر فتوسل شیواامواج

سیم بندی فتوسل های سه سبم

نصب فتوسل

نحوه سیم بندی فتوسل های سه سیمه را در تصویر پایین مشاهده کنید:

سیم بندی فتوسل های سه سبم

نحوه سیم بندی فتوسل های چهار سیمه را در تصویر پایین مشاهده میکنید و همانطور که در بالا گفتیم دو رشته سیمی که یک رنگ دارد سیم نول ما است.

نصب فتوسل

طریقه نصب فتوسل روی چند لامپ

ما در بالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم حالا شاید برای خیلی از افراد سوال باشد :یک فتوسل را میتوان روی چند  لامپ وصل کرد؟ اگر قصد دارید فتوسل را روی چند لامپ وصل کنید باید به یک سری نکات توجه کنید :

  • روی خود فتوسل، مقدار جریانی که فتوسل  تحمل میکند درج شده است مثلا در تصویر روبرو 10A نوشته شده است یعنی این فتوسل تحمل جریان برق تا 10 آمپر را دارد،در برق یک رابطه ساده وجود دراد که از این طریق میتوان فهمید یک فتوسل تحمل چند لامپ را دارد .

روی کارتون لامپ یا روی  لامپ توان مصرفی آن درج شده است  به طور مثال لامپ 100W یعنی این لامپ صد وات توان مصرف میکند و برق شهر هم 220 ولت است با این حال اگر بخواهیم برای یک لامپ 100 وات رشته ای این محاسبه را انجام دهیم  کافیست که یک تقسیم ساده  انجام دهیم به این صورت که لامپ 100وات را تقسیم بر برق شهر یعنی 220 میکنیم  عدد میشود 0/45 آمپر ،اگر این عدد را ضرب در 10 کنیم میشود 9.9آمپر یعنی یک فتوسل 10آمپری توانایی روشن وخاموش کردن 22 لامپ رشته ای را دارد که توصیه میشود در مناطق گرمسیر بیش از 15 لامپ وصل نشود، چون نصب 22 لامپ برای شرایط سرد سیر حساب شده است.

نکات مهم در مورد طریقه نصب این فتوسل ها

1-موقع نصب دقت کنید که فتوسل در جایی نصب کنید که در شب نور چراغ به آن تابیده نشود.

2-به جریان نوشته شده روی فتوسل توجه شود وبه منطق گرم سیر وسرد سیر هم توجه کنید (این مورد در انتخاب همه ی قطعات برقی صادق است)

3-چون در اوایل برقکشی خودم چنین اشتباهی را انجام داده ام این مورد را ذکر میکنم ،وقتی فتوسل وصل است به برد الکترونیکی داخل فتوسل دست نزنید چون برق 220ولت شهر به آن وصل است و فریب این را نخورید که این قسمت الکترونیکی است وبرق شهر در آن جریان ندارد.

اگر مصرف شما بیش از تحمل رله فتوسل باشد میبایست از کنتاکتور به همراه فتوسل استفاده کرد که در لینک پایین آموزس دادیم.

نصب فتوسل به کنتاکتور

 

دیدگاهی در مورد “طریقه نصب فتوسل سه سیم، چهار سیم و سوپر فتوسل

  1. فرشاد گفت:

    سلام، فتوسل سه لامپ ۳۰ وات بالای سر دروازه رو می تونم در فضای آزاد ببندم؟ منظورم اینه که بالای سر دروازه هنوز شیروانی نصب نکردم و محیط برف و باران فراوانی دارد!

  2. روح اله گفت:

    سلام.
    وقتتون بخیر.
    آیا در سیستم ۱۲ ولت برق خورشیدی، میشه فتوسل قرار داد که لامپی که بیرون از خونه هست غروب ها روشن بشه؟ سیستم ۱۲ ولت

    1. سلام و درود به صورت مستقیم خیر ولی در کنارش یه رله شیشه ای باشه بله میشه استفاده کرد

  3. مجتبی گفت:

    مطالب بسیار عالی، الان به گفته خودتان که طریقه تقسیم لامپ 100وات بر برق شهر ، را گفتید ، هر چی توان بالا باشد جریان کمتری میکشد؟؟؟ مثلاً یک المنت ۱۰۰۰وات که با برق ۲۲۰شهر کار میکند , را باید همینطور محاسبه‌کنیم؟؟ ممنون

    1. سلام و درود
      مطلب رو برعکس برداشت کردید هرچه توان بالاتر بره جریان هم بالاتر میره مثلاً لامپ ۱۰۰ وات ۰.۴۵ آمپر جریان میکشه ولی المنت ۱۰۰۰ وات چهار و نیم آمپر جریان میکشه چون هزار و تقسیم بر ۲۲۰ میکنیم.

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *