آموزش برق ساختمان, مقالات برق

برق کشی کلید دوپل

کلید دوپل

در این مقاله می‌آموزیم که چگونه برق کشی کلید های دو پل را انجام دهیم و نحوه ی عملکرد کلید و سیم کشی آن را توضیح خواهیم داد.

نحوه ی سیم کشی کلید های دوپل:

اگر قاب کلیدهای دوپل را باز کنیم میبینیم که ۳ پیچ برای بستن سیم در آن است که یکی از پیچ ها از جنس مس است ورنگ آن هم متفاوت است دلیل این تفاوت هم این است که در موقع برق کشی  برق کار سیم ورودی فاز به کلید را تشخیص دهد  یعنی سیم فاز که به کلید دو پل وارد میشود به پیچ مسی رنگ وصل میکنیم و دو پیچ دیگر را به وسیله ی سیم به یکی از پیچ های  دو جالامپ میبریم بعد از این کار یک سیم نول هم مستقیم به دو جالامپ وصل میکنیم به طوری که به هم انشعاب دهیم ،در این حالت اگر کلید هم قطع کنیم باز سیم نول وصل است ولی خطری ندارد.

تفاوت های کلید دوپل وتک پل در موقع برق کشی:

همانطور که از نامش پیداست کلید دوپل هم عملکردی مانند کلید یک پل دارد اما با 2 تفاوت که :

  1.  میدانیم که کلید های دو پل برای خاموش وروشن کردن دو لامپ یا هر وسیله دیگر استفاده میشود
  2. کلید های دوپل داخل آن سه پیچ برای بستن سیم ها وجود دارد که یکی از پیچ ها رنگش متفاوت است  ودلیل این تفاوت هم این است  که مشخص شود برق ورودی به کلید دوپل به آن پیچ وصل کنیم تا کلید عمل کرد صحیحی نداشته باش

اشتباهات متداول در برقکشی کلید دوپل:

وقتی که من داشتم در یک منزل برق کشی میکردم در اتاق دو لامپ باید بر روی یک کلید دو پل ول میکردم در حین بستن سیم به کلید دوپل حواسم به پیچ ها نبود وسیم ها را جابجا  بستم  و فاز را در جای خودش وصل نکردم و برق منزل را که وصل کردم اتفاق جالبی رخ داد  که  یکی از لامپ ها به لامپ دومی وابسته بود واگر لامپ اول را خاموش میکردم لامپ دوم با خاموش وروشن کردن کلید عمل نمیکرد از اونجایی که قبلا این اتفاق برایم نیفتاده بوده چند دقیقه ای در حال تعجب بودم ووقتی کلید دوپل را باز کردم متوجه شدم که سیم ها جابه جا بستم که این اتفاق افتاده بود. پس همیشه باید به رنگ پیچ توجه داشته باشیم یک راه ساده دیگر  برای شناسایی  پیچ برق ورودی هم وجود دارد و آن هم این است که پشت کلید به شکل مثلثی است و در قسمت طولی مستطیل دو پیچ در یک طرف طول مستطیل هستند وپیچ برق ورودی در قسمت طولی دیگر کلید قرار میگیرید.

 

دیدگاهی در مورد “برق کشی کلید دوپل

  1. عدنان عبیات گفت:

    سلام کلیدها درحالت روشن یا خاموش استاندارد دارن که رو به بالا یا پایین باشن

    1. سلام
      بله کلید های ساختمانی بالا خاموش و پایین روشن هست
      کلید مینیاتوری هم برعکسش هست

  2. علیرضا ابراهیمی گفت:

    سلام ببخشید اگر در هنگام سیم کشی کلید دو پل به جای سیم فاز پیچ مشترک با غیر مشترک جابه جا شود چه اتفاقی می افتد

    1. سلام کلید ها به هم وابسته میشه و مدار به درستی عمل نمیکنه

  3. محمدرضا گفت:

    سلام مهندس دلیل این چیه ، یعنی خودمون از روی عمد این کار رو انجام دادیم و سیم ها رو اشتباه وصل کردیم . اما دلیلش چیه که همچین اتفاقی میوفته و یک لامپ وابسته به لامپ دیگه میشه ؟؟

    1. سلام چون پلاتین ها به صورت سری قرار می گیرد و باعث می شود که به همدیگر وابسته شود

  4. علی شعبانی از اراک گفت:

    سلام.سیم نول واحد من در بعضی کلید و پریز ها برق داره و فاز متر رو روشن میکنه.الان از یه ترمینال برق کلید دو پل دو تا انشعاب گرفتم برای کناف با فاز متر تست میکنم همه چیز درسته وقتی با لامپ تست میکنم روشن نمیشه علتشم اینه که جفت سیم فاز و نول من برق داره.در واقع نول رو از دست میدم.ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

    1. سلام سیم نول تون برگشت فاز داره که بایستی سیم نول رو زمین کنید تا سیم نول بی برق بشه

  5. محمد گفت:

    سلام اگه امکانش هست در مورد این کلید دو پل که عکسشو میذارم یه خورده توضیح بدین که ورودی و خروجی هاش دقیقا کجا میشیه ممنون
    http://uupload.ir/files/lpsj_001.jpg
    http://uupload.ir/files/8e2t_002.jpg
    http://uupload.ir/files/ssqq_003.jpg

    1. سلام ظاهرا اون قسمت قرمزه فاز ورودی هست و دو تا سفیده خروجی دو پل هست

  6. مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر میخوام نور مخفی دور کناف وصل کنم و کلید دوپل هم دارم که وصله دوتا سیم از پایین بهش وصله ویکی از بالا فکر میکنم.خرطومی هم اومده،لامپ وسط وصله وروشنه و دوتا سیم دیگه که یکیش زرده واونیکیش زردو سبزه ولی برق نداره چیکار باید بکنم که بتونم وصل کنم ممنون میشم

    1. سلام میبایست جز به جز سیم کشی بررسی بشه تا مسیر ها رو در اورد و بشه نظری داد

  7. reza گفت:

    با سلام اقا یه مطلب فقط در خصوص کلیدهای دو پل که چراغ دار هستند بگذارید تک پل رو دیدم ولی دو پل رو هرچی سرج کردم پیدا نکردم منظورم اینکه دو رشته پشت پریز رو تو کلیدهای دو پل چطور وصل کنیم با سپاس

    1. سلام چشم سعی میکنیم در اموزش های بعدی توضیح بدیم

  8. محمد گفت:

    با سلام و عرض ارادت خدمت جناب مهندس غفاری
    در راهرو منزل ما یک کلید دو پل وجود دارد اما دارای 2 سیم قرمز ( که یکی از آنها برق دارد ) و 2 سیم سیاه وجود دارد در کلید های دوپل جدید ورودی فاز دو پیج می باشد که با یک سیم زرد رنگ به یکدیگر متصل شده اند طبق روال صحیح ورودی دو قرمز را وصل کردم و خروجی 2 سیم نول را هم وصل کردم که کنتور پرید ….
    مشگل دیگر برق آشپرخانه که 3 سیم وجود دارد ، فاز و نول را صحیح وصل کردم هالوژن روشن می شود اما تعجب از اینکه پل دیگر اطاق خواب را روشن خاموش می کند این در حالیست که اطاق خواب جداگانه وصل کرده ام و کلید آن به درستی کار می کند این تداخل مرا گیج نموده است ..
    تقاضا دارم راهنمایی فرمایید بسیار ممنون و سپاسگزار خواهم بود . آرزو دارم همیشه سلامت و تندرست باشید – متشکرم

    1. سلام سیم کشی تون رو بررسی کنید احتمالا فاز خروجی کلید رو با نول دریک جایی اشتباه گرفتین که باید عیب یابی بشه

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *