آموزش برق ساختمان, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

طریقه نصب فتوسل سه سیم، چهار سیم و سوپر فتوسل

نصب فتوسل

فتوسل وسیله ای است مانند کلید یک پل که برای قطع و وصل یک یا چند چراغ از آن استفاده میکنند اما فتوسل ها یک مزیت نسبت به کلید های یک پل دارند که باتوجه به طلوع و غروب خورشید چراغ ها را به طور خودکار خاموش و روشن میکند به طوری که وقتی خورشید غروب کرد،سنسور نوری داخل فتوسل فرمان وصل چراغ را میدهد و وقتی خورشید طلوع کرد و نور به فتوسل تایده شد فتوسل فرمان قطع به چراغ ها میدهد.

سیم کشی و نصب فتوسل

طریقه نصب فتوسل بسیار آسان است ،در این جا توضیحاتی در مورد سیم کشی فتوسل خدمت شما عزیزان می دهم ودر پایین هم به صورت تصویری طریقه نصب فتوسل را خواهیم دید.

فتوسل ها به طور کلی یا سه سیم دارد و یا چهار سیم که در فتوسل های چهار سیمه دو رنگ مثل یک دیگر است که معمولا سفیدیا آبی است این دو رنگ سیم نول هستند و دو رنگ دیگر هم یکی سیاه است که مستقیم وصل فاز میکنیم وسیم دیگری قرمز  است که به یک سر لامپ وصل میکنیم و سیم نول هم همانطور که به فتوسل وصل کرده ایم به یک سر لامپ هم وصل می کنیم حالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم به فرض مثال ما در روز فتوسل خود را نصب کرده ایم و میخواهیم آن را تست بکنیم برای این کار میتوانیم یک پلاستیک یا یک پارچه روی فتوسل بیندازیم تا اطراف فتوسل تاریک شود بعد از گدشت 30 ثالنیه خواهید دید چراغ روشن میشود .

سوپر فتوسل چیست؟

سوپر فتوسل همان فتوسل عادی است با چند تفاوت مهم و کلیدی که در پایین به این تفاوت ها میپردازیم:

1- در سوپر فتوسل سنسوری نوری داخل خود فتوسل نیست و سنسور توسط دو رشته سیم در محیط بیرون نصب می شود و خود فتوسل داخل تابلو برق نصب میکنیم تا طول عمل فتوسل زیاد تر شود.

2- در سوپر فتوسل ما میتوانیم توسط کلید روی دستگاه، خروجی رله را در حالت دایم کار یا حالت اتوماتیک تنظیم کنیم.

3- در سوپر فتوسل ولوم تنظیم شدت نور یا همان لوکس وجود دارد و قادر خواهیم بود زمان روشن و خاموش شدن فتوسل را تغییر دهیم.

در تصویر پایین نحوه سیم بندی این تجهیز را مشاهده میکنید:

نصب سوپر فتوسل شیواامواج

سیم بندی فتوسل های سه سبم

نصب فتوسل

نحوه سیم بندی فتوسل های سه سیمه را در تصویر پایین مشاهده کنید:

سیم بندی فتوسل های سه سبم

نحوه سیم بندی فتوسل های چهار سیمه را در تصویر پایین مشاهده میکنید و همانطور که در بالا گفتیم دو رشته سیمی که یک رنگ دارد سیم نول ما است.

نصب فتوسل

طریقه نصب فتوسل روی چند لامپ

ما در بالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم حالا شاید برای خیلی از افراد سوال باشد :یک فتوسل را میتوان روی چند  لامپ وصل کرد؟ اگر قصد دارید فتوسل را روی چند لامپ وصل کنید باید به یک سری نکات توجه کنید :

  • روی خود فتوسل، مقدار جریانی که فتوسل  تحمل میکند درج شده است مثلا در تصویر روبرو 10A نوشته شده است یعنی این فتوسل تحمل جریان برق تا 10 آمپر را دارد،در برق یک رابطه ساده وجود دراد که از این طریق میتوان فهمید یک فتوسل تحمل چند لامپ را دارد .

روی کارتون لامپ یا روی  لامپ توان مصرفی آن درج شده است  به طور مثال لامپ 100W یعنی این لامپ صد وات توان مصرف میکند و برق شهر هم 220 ولت است با این حال اگر بخواهیم برای یک لامپ 100 وات رشته ای این محاسبه را انجام دهیم  کافیست که یک تقسیم ساده  انجام دهیم به این صورت که لامپ 100وات را تقسیم بر برق شهر یعنی 220 میکنیم  عدد میشود 0/45 آمپر ،اگر این عدد را ضرب در 10 کنیم میشود 9.9آمپر یعنی یک فتوسل 10آمپری توانایی روشن وخاموش کردن 22 لامپ رشته ای را دارد که توصیه میشود در مناطق گرمسیر بیش از 15 لامپ وصل نشود، چون نصب 22 لامپ برای شرایط سرد سیر حساب شده است.

نکات مهم در مورد طریقه نصب این فتوسل ها

1-موقع نصب دقت کنید که فتوسل در جایی نصب کنید که در شب نور چراغ به آن تابیده نشود.

2-به جریان نوشته شده روی فتوسل توجه شود وبه منطق گرم سیر وسرد سیر هم توجه کنید (این مورد در انتخاب همه ی قطعات برقی صادق است)

3-چون در اوایل برقکشی خودم چنین اشتباهی را انجام داده ام این مورد را ذکر میکنم ،وقتی فتوسل وصل است به برد الکترونیکی داخل فتوسل دست نزنید چون برق 220ولت شهر به آن وصل است و فریب این را نخورید که این قسمت الکترونیکی است وبرق شهر در آن جریان ندارد.

اگر مصرف شما بیش از تحمل رله فتوسل باشد میبایست از کنتاکتور به همراه فتوسل استفاده کرد که در لینک پایین آموزس دادیم.

نصب فتوسل به کنتاکتور

 

دیدگاهی در مورد “طریقه نصب فتوسل سه سیم، چهار سیم و سوپر فتوسل

  1. سعیدی گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید.من میخوام ۱۴۰ متر ریسه ال ای دی (نمای ساختمان) البته ریسه شلنگی قدیمیه را با فتوسل روشن کنم چه فتوسلی با چه آمپری نیاز هست؟

    1. سلام یک بار روشن کنین و جریانش رو با امپر متر اندازه بگیرین تا مشخص بشه چه فتوسلی مورد نیازه

  2. میثم گفت:

    سلام عزیزم طریقه سیم کشی یو اس پی را ازاتاق برق به بقیه اتاقها راکه هراتاق چهار پریز دارد به صورت خلاصه توضیح دهید ممنونم

    1. سلام اموزش یو پی اس داخل سایت رو پیشنهاد میکنم مشاهده کنین

  3. نوید گفت:

    سلام, من یک تابلو رو بادوشاخه به پریزصل کردم که خاموش روشن تابلوباکشیدن و وصل دوشاخه صورت میگیره,الان میخوام فتوسل نصب کنم,خواستم بدونم اگه احیانا دوشاخه کشیده بشه ودروصل مجدد بچرخه وفازونول عوض بشه تاثیری درعملکردفتوسل داره یه خیر؟

    1. سلام فاز و نول ورودی میبایست تغییر نکنه

  4. محمد گفت:

    سلام موتوری هست که لوله های داخل دستگاه جوجه کشی رو بچرخونه که تخم مرغ ها 24 ساعته و حدود یکماه بچرخن چرخش موتور باید خیلی اروم باشه و البته برقی

  5. محمد گفت:

    با سلام. دورسقف یک منزل مسکونی 12 روشنایی قرار نصب کنم و با کلید تبدیل از منزل و هم پارکینگ خاموش روشن شود که تا اینجا مشکلی نیست. میخواستم بدونم چطوری روشنایی ها رو به فتوسل هم وصل کنم جوری که فتوسل و کلیدها در کارهم اختلال ایجاد نکن. ممنون میشم جوابم رو با توضیح کاملی بدین. تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام در برق ورودی تو باید یک کلید 0-1-2 باشه تااختلالی ایجاد نشه یا با فتوسل کار کنه و یا کلید تبدیل

  6. هادی گفت:

    سلام ما نور مخفی نمای ساختمان که ال ای دی شلنگی هست رو به فتوسل وصل کردیم ولی در روز ریسه ها نیمه روشن هستن و برق کامل قطع نمیشه مشکل از کجاست؟

    1. سلام سیمنول تون رو بررسی کنین ولتاژ برگشتی نداشته باشه و اگر داره سیم نول رو زمین کنین و تست کنین

  7. امیر حسین 2205 گفت:

    سلام خسته نباشید
    من میخوام بعد فیوز برق خونه فتوسل بزارم،برای اینکه ما خونه نیستیم و چندتا کلید رو هم مثلا ۳ تا وصل بزارم تا چراغ هایی که مد نظرمونه( داخل خونه ۲ عدد و بالای دروازه اصلی ۱ عدد ) رو شب ها روشن کنه و صبح ها خاموش بشن
    بنظرتون مشکلی پیش میاد یا مسئله ای نداره
    فیوز برق خونه منظورم فیوز اصلی که تمام برق خونه مربوط به اونه هستش!!!

    1. سلام مشکلی نیست و میتونین اجرا کنین

  8. محمدم گفت:

    لینک تلگرامتون رو میخام.. ببخشید خداقوت

    1. وحیدسرابی گفت:

      سلام،عرض‌ادب‌وخسته‌نباشید،مهندس‌جان‌یک‌سئوال‌این‌دستگاه‌فتوسال‌رامابرای‌لامپهای‌داخل‌حیاطمان‌نصب‌کردیم‌ولی‌موردی‌که‌دارداینکه‌عصرهاخیلی‌زودترازتاریک‌شدن‌هواروشن‌میشودوصبحهاخیلی‌بعدازروشن‌شدن‌هواخاموش‌میشودالبته‌ازاول‌هم‌اینچنین‌نبوده‌الان‌حدود۲سالی‌هست‌نصب‌کردیم‌والان‌مدت‌۲ماهی‌هست‌اینطوری‌شده،ممنون‌میشوم‌درصورت‌امکان‌راهنمایی‌بفرماییدبنده‌راکه‌چکارکنم‌درستش‌کنم‌،باسپاس‌ازلطف‌ومحبتتان

    2. سلام جای فتوسل رو تغییر بدین و یک مکان که در معرض نور خورشید قرار بدین اگر درست نشد میبایست تعویض کنید

  9. مهدی گفت:

    باسلام.جزوه‌یاکتابی‌‌جامع‌ازصفرتاصد‌آموزش‌مراحل‌‌دوربین‌مداربسته‌‌رامعرفی‌میکنید.اگر‌درسایت‌موجود‌است‌.اعلام‌نمایید.

    1. سلام کتاب اقای شیخ انصاری رو پیشنهاد میکنم

  10. مهدی گفت:

    سلام‌مهندس.درمورد‌یک‌ساختمان‌۱۸۰متر‌دوبلکس‌بامحوطه‌‌وحیاط‌مقدارکلاف‌سیم‌تقریبی‌چقدرمیشه؟

    1. میبایست کامل از نزدیک بررسی بشه و حدس نمیشه زد

  11. حامد گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم میشه کلید به صورت موازی با فتوسل بذارم که وقتی میخوام لامپها کلا روشن باشن از کلید استفده کنم؟ یعنی اگه به خروجی فتوسل برق بدیم خراب نمیشه؟
    ممنونم

    1. سلام برای این کار باید از کلید 0-1-2 استفاده کنین کنین که در اموزش نصب کنتاکتور در دو حالت دستی و اتوماتیک توضیح دادیم

  12. محمدرضا گفت:

    یعنی اصلا نیازی به نصب فتوسل ندارد؟

  13. محمدرضا گفت:

    با درود
    در صورتیکه بخواهیم برای پنل های خورشیدی نصب کنیم امکان پذیر هست؟
    یا فتوسل مخصوصی نیاز هست؟

    1. سلام
      پنل خورشیدی کلا با کنترلر مخصوص خودش کار میکنه

  14. داریوش خسروی گفت:

    سلام آیا میشود از یک فتوسل به علت در دسترس بودن سیمهای ورودی در روز از آن برق گرفت؟چگونه؟

    1. سلام بله میتونین از ورودیش برق بگیرین

  15. Hadi گفت:

    سلام. من داخل حیاط فتوسل نصب کردم. چهار سیمه هست. 6 عدد لامپ کم مصرف و3 عدد لامپ ال ای دی در حیاط رو روشن میکنه.بعد از گذشت یک ساعت فیوز میندازه. مشکل چی میتونه باشه!!

    1. سلام رنج فیوز تون چن امپره و کلا مصرف کننده های متصبه اون چن امپر مصرف میکنه

  16. AmirhusseinQolami گفت:

    سلام ببخشید ما یه لامپ داریم که فتوسل براش گذلشتیم و شبا روشن میشه و قبل فتوسلم یه کلید یه پل گذاشتیم که اگه یه وقتی خواستیم خاموشش کنیم.
    و مشکل اینه که برق حتما باید از قبل از غروب وصل باشه و اگه شب برق قطع بشه و مجدد وصل بشه دیگه به هیچوجه فتوسل لامپو تو اون شب روشن نمیکنه؟؟؟
    حل نمیشه؟؟؟

    1. سلام از ساعت های نجومی هم میتونین استفاده کنین

    2. Alirezaz گفت:

      سلام خسته نباشید
      چطور میتونیم تست کنیم که فتوسل سالم هست یا خراب؟

    3. سلام سیم بندیش رو انجام بدین و با یه پلاستیک سیاه فتوسل رو بپوشونید باید بعد از چند ثانیه عمل کنه

  17. علی 22 گفت:

    سلام
    اگر بخواهیم 2 لامپ را با یک کلید روشن خاموش کنیم یعنی وقتی کلید را قطع و وصل کردیم یکی از چراغها روشن شود و وقتی دوباره خاموش روشن کردیم یک چراغ دیگر که در همان ناحیه است روشن شود و بار آخر که روشن خاموش کردیم هردو چراغ با هم روشن شود؟
    آیا وسیله ای هست در مسیر برق این دولامپ 220 ولت قرار دهیم که این کار را انجام دهد.

    1. سلام برخی از ریموت کنترل ها این قابلیت را دارند

  18. علی گفت:

    سلام. مقدار حساسیت کلید فتوسل به روشنایی رو چطور میشه افزایش داد؟ من برای چراغ خواب یک کلید فتوسل گذاشتم که با خاموش شدن چراغ ها روشن بشه، اما حساسیت کافی نداره و وقتی روشن میشه، با نور چراغ های خونه، خاموش نمیشه.

    1. سلام حساسیت فتوسل ثابته و قابل تغییر نیست

  19. مرجان خراسانی گفت:

    سلام من میخوام یک فوتو دیود را برای اشکار سازی نور لیزر قرمز استفاده کنم ولی نمیدونم از چه مداری استفاده کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام ما در حوزه برق صنعتی فعالیت داریم و در حوزه الکترونیک میتونید از وبسایت همکاران استفاده منید
      متشکرم

  20. حسین سنجری گفت:

    مفاد اطلاعات عکس مدار فوتوسل با انتهای متن همخوانی ندارد. در عکس عنوان شده که فوتوسل در محل تابیدن لامپ قرار نگیرد و در متن (نکات مهم) ذکر شده موقع نصب دقت کنید که فتوسل را در جایی نصب کنید که در شب نور چراغ به آن تابیده شود که در واقع اولی درست است

    1. سلام دوست عزیز اشتباه تایپی بوده منظور این بوده زیر نور لامپ قرار نگیرد ممنون که اطلاع دادین

    2. آیدین گفت:

      سلام خانه ما روشنایی نداره اصلا طلوع آفتاب رو نمیفهمیم و دیر از خواب بیدار میشیم میخوام یه چیزی نصب کنم که صبح 6.30 و یا 7 چراغها روشن بشه چیکار کنم

    3. سلام وقتتون بخیر می‌توانید از یک فتوسل استفاده بکنید فتوسل در روز لامپ را خاموش می کند و شب لامپ رو روشن می کند برای اینکه این عملکرد و عکس بکنید از یک رله شیشه‌ای میتوانید استفاده کنید تا عملکرد شما عکس شود

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *