آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

کنترل بار چیست؟

کنترل بار چیست

کنترل بار چیست ؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد در این مقاله از مقاله های آموزش برق صنعتی در کالنجی یاد خواهیم گرفت کنترل بار چیست و چه کاربردی دارد و نحوه نصب آن چگونه است

کنترل بار چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کنترل بار وسیله ای است که وظیفه دارد موتورهای الکتریکی را در برابر جریان اضافه محافظت کند یعنی در صورت ایجاد اضافه بار، جریان مدار را قطع می کند بنار این جایگزین مناسبی نسبت به بی متال ها است

تا این جا فهمیدیم که کنترل بار چیست و در مقاله قبل هم بی متال را معرفی کردیم حالا که فهمیدیم کنترل بار چیست و بی متال چیست بک مقایسه بین این دو قطعه انجام می دهیم !

مقایسه کنترل بار و بی متال:

  • بی متال ها مستقیماً توسط حرارت خط و به صورت مکانیکی عمل می کند ولی کنترل بار توسط ترانس جریان های کوچکی که بر روی هر خط قرار می گیرید، جریان مدار را میخواند و در صورت اضافه بار مدار فرمان را قطع میکند به این معنی که اساس کار آن الکترونیکی است .
  • نکته ی دیگری که وجود دارد حرارت محیط تا حدودی روی بی متال تاثیر می گذارد ولی کار کرد کنتل بار بدون تاثیر حرارتی محیط می باشد
  • بی متال مستقیماً در مدار قدرت به سه فاز متصل می شود اما در کنترل بار هر سه فاز  بالای قطعه به صورت سیم های نازک وصل می شود و با مدار قدرت هیچگونه ارتباط مستقیمی ندارد و مدار فرمان را قطع میکند

مشخصات کنترل بار

– مانند بی متال بعد کنتاکتور قرار میگیرد

-دارای پیچ تنظیم جریان است و رنج های آن مانند بی متال و کلید های حرارتی میباشد

– برخی دارای تنطیم ON DELAYبرای ایجاد تاخیر در وصل کردن مدار و OFF DELAY برای تاخیر در قطع کردمن مدار دارد

-نوع دیجیتال آن دارای نمایشگر جریان ، نشانگر خطا و نشانگر اضافه بار میباشد

دیدگاهی در مورد “کنترل بار چیست؟

  1. سیروان گفت:

    باسلام و خسته نباشید خدمت شما مهندس گرامی
    یه سوال خدمتتون داشتم اونم اینکه واسه یه الکتروموتور۲۲kwمیخوام کنترل بار نصب کنم ورنج کنترل باری که در اختیار دارم۴تا۸امپر هستش چون جریان الکترموتوربیشتر از جریان کنترل بار هستش ازترانس جریان۵۰به۵استفاده کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید سیم بندی ctها چطور میتونه باشه که هم به کنترل بار وصل بشه هم به مولتی متر دیجیتال.
    باتشکر از زحماتتون

    1. سلام در چت پاسخ داده شد

  2. هادی نیازی گفت:

    سلام وقت بخیر
    در یک تابلو 6 عدد پمپ لجن کش قرار دارند که باوجود بی متال باز هم بطور معمول هر یک ماه یک یا دو عدد از انها میسوزند و متحمل هزینه و زمان زیادی جهت تعمیر انها میشویم
    خواستم بدانم ایا با گذاشتن کنترل بار برای همیشه از این مشکل خلاص میشویم یا نه
    ممنونم

    1. سلام بله دقت کنترل بار بیشتر هست

  3. موسی گفت:

    سلام مهندس
    آیا میشه فقط از قسمت قدرت بی متال جهت قطع جریان موتور استفاده کرد و دیگه از ۹۵-۹۶ در مدار فرمان استفاده نکنیم؟
    یعنی بدون ۹۵-۹۶ جریان قدرت قطع میشه آیا؟

    1. سلام فرمان قطع مدار قدرت در بیمتال از سمت فرمانش صادر میشه و بدون 95-96 بی متال انگار در مدار نیست

  4. موسی گفت:

    آقای علی از تیغه بسته کنتاکتور موتور اول برق بده به بوبین باز دومی اینطوری اولی وصل بشه دومی قطعه و برعکس
    می بخشید فضولی کردم مهندس

  5. علی هاشمی گفت:

    سلام
    الکتروموتوری توسط چرخ دنده به یک خورد کن وصل هستش که این خورد کن تنها می تواند کلوخ هایی که مربوط به فرایند تولید است خورد کند. مشکل اینجاست که داخل خورد کن بعضی مواقع سنگ هم وارد می شود که باعث خورد شدن کوپلینگ موتور به چرخدنده می شود. آیا با کمک کنترل بار می توان جلوی این اتفاق رو گرفت؟ یعنی کنترل بار سریعتر از بی متال می تواند فرمان قطع صادر کند؟

    1. سلام
      عملکردش سریع تر هست و تست کنین احتمال زیاد براتون پاسخگو هست

  6. علی گفت:

    سلام خسته نباشید.
    کنترل فاز متناسب با موتور ۷۵ کیلو وات خواستم؟

    1. سلام کنترل فاز یک قطعه ثابته کلا

  7. علی گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون
    برای مدار فرمان دو پمپ که بصورتموازی نصب میشن اما در صورت کار کردن اولی که با فلوتر سویچ فعال میشه دومی نباید کار کنه پیشنهاد میدن فرمان قطع و چطور برا پمپ دوم اجرا کنم؟ با کنترل بار ممکنه؟

    1. سلام ممنون میشم سوال تون رو دقیق تر بگید

  8. علوی گفت:

    با سلام
    بنده در ضمینه الکترونیک فعالیت دارم قصد دارم دستگاهی بسازم(طبق سفارش مشتری) که پاور فکتور تک فاز رو اندازه گیری کنم از چه نوع ct باید استفاده کنم تو رنج 5 تا 50 امپر اندازه گیری انجام میدم ضمنا توضیح بفرمایید که دقیقا چطوری باید از ct تو مدار استفاده کنم ممنون میشم از وقتی که میذارین

    1. سلام اموزش بستن ct رو در سایت مطالعه کنید

  9. جواد گفت:

    با سلام اگه مدار فرمان ستاره مثلث به همراه کنترل بار وکنترل فاز امکانش هست برام رو سایت بگذارید

    1. سلام اموزش بستن مدار ستاره مثلث اتوماتیک با کنترل فاز و بی متال در سایت موجود هست
      https://kalengi.ir/product/automatic-circuit/

  10. علی گفت:

    سلام استاد خسته نباشی
    میشه طریقه بستن کنترل بار سه فاز در مدار تکفاز رو بزارید ,میدونم کنترل بار تکفاز هم تو بازار هست

  11. سیامک گفت:

    سلام مهندس عزیز
    بنده یک کنترل بار رو روی موتور تک فاز بالابر ساختمانی با رنج 4 تا 8 آمپر نصب کردم ولی با وجود قرار گرفتن درجه تنظیم در بالاترین ظرفیت رله قطع میکنه و نشانگر ال ای دی نمایش اضافه بار روشن میشه.اولا من کنترل بار رو قبل از کنتاکتور نصب کردم ثانیا فقط یک سیم فاز از یک سوراخ عبور کرده میخوام بدونم مشکل از نصبه یا رنج دستگاه پایینه در ضمن موتر سه اسب هست با تشکر

    1. سلام شما باید از کنترل بار تک فاز استفاده کنین و کنترل بار سه فاز برای مصارف تک فاز خطا میده در لینک زیر یک نمونه کنترل بار تک فاز رو مشاهده کنین
      لینک

  12. محسن صیدزایی گفت:

    سلام مهندس من توی کارخانه پنیر صباح کار تاسیسات انجام میدم و تازه کار هستم . به دلیل سر رشته نداشتن در برق صنعتی دارن اخراجم میکنن من تازه با سایت شما اشنا شدم و واقعا تا اینجا سوالاتی که داشتم رو پاسخ خوب گرفتم از فردا با دید بهتری به تابلو برق نگاه میکنم . ایشالا موفق و پیروز باشی

  13. ارشیا گفت:

    خیلی ممنون از اطلاعات کامل و مفیدتون.

  14. ارشیا گفت:

    سلام مهندس جان خسته نباشید، توی این رله ی اورلود ابی رنگی که ابتدای همین صفحه عکسشو گذاشتید A1و A2 و T1 و T2 به چی وصل میشن؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. سلام وقت تون بخیر
      a1 -a2 برق بوبین رله هست
      و t1 -t2 هم برای شستی ریست هست که اگه بخوایم یک شستی ریست رو روی در تابلو نصب کنیم، دو رشته سیم از شستی رو در تابلو میاریم و به t1-t2 رله کنترل بار وصل میکنیم

      موفق باشید

  15. وحید گفت:

    سلام و درود فراوان خدمت مهندس عزیز غفاری
    مهندس جان ی نقشه طراحی کنترل بارو رله را ب صورت تصویری بهمون نمایش میدی اگه میشه ی کم عجله دارم فقط و اگر امکانش هس بزارید تو کانال تلگرامیتون(طراحیش مثنشه کنترل فاز میخام باشه فقط تصویری)
    لطف شما مستدام مهندس جان

    1. سلام آقا و حید تولید تصویر مثل کنترل فاز چندین ساعت زمان نیاز دارد
      اگر عجله دارید تشریف بیارین تلگرام و اونجا رو کاغذ براتون میکشم و ارسال کنم

      http://t.me/mahmodghaffari

  16. مرتضی گفت:

    ممنون از پاسخ و سایت خوبتان
    سربلند باشید و استوار

  17. مرتضی گفت:

    با تشکر از پاسختون
    عرضی دیگر خدمت آقای مهندس داشتم و آن اینکه: برای دینام تک فاز بنده از ترکیب فیوز+کنتاکتور+ بیمتال (حرارتی) استفاده نمایم یا ترکیب فیوز+ کنتاکتور+ کنترل بار (مغناطیسی)؟
    البته دیتاشیت ها رو مطالعه میکردم، ظاهرا تفاوت عمده این دو رله (حرارتی و مغناطیسی) را در دما و گرد و غبار متوجه شدم. ولی با توجه به مطالب سایتها، متوجه شدم که سرعت رله مغناطیسی بسیار بیشتر از بیمتال است.
    با توجه تجربه عملی و همچنین دانش تئوری شما، کدامیک از رله ها رو از نظر کارایی ترجیح می دهید؟
    با سپاس

    1. بنظر من کنترل بار مناسب تر است

  18. مرتضی گفت:

    با سلام خدمت مهندس غفاری عزیز
    بنده میخواهم کنترل بار روی دینام تکفاز نصب نمایم. بابت همین موضوع، چگونه کنترل سه فاز رو سیم بندی کنم؟
    با تشکر فراوان

    1. سلام
      کنترل بار زمانی درست عمل میکند که در هر سه ct آن یعنی سه سوراخ آن جریان عبور کند و برای موتور تک فاز، کافیست فاز و نول را از دو سوراخ کنترل بار عبور دهید و سیم فاز را یک دو بچرخانید از سوراخ سوم هم عبور دهید

  19. هادی گفت:

    سلام مهندس ممنون از زحماتت واقع دقیق و اموزندست میشه نحوه بستن یه تابلو برق ک از استپ و استارت و بی متال وکنتاکتور داخلش استفاده شده رو اموزش بدین و یه تابلو ستاره مثلث با تجهیزات معمولش عکسی از کار بزارین ممنون میشم اگه زودتر بهمون اموزش بدین

    1. سلام دوست گرامی در این موارد که گفتید آموزش هایی از قبل نوشته شده است، لطفاً روی لینک های زیر کلیک کنید :

      بستن استپ استارت با کنتاکتور

      آموزش بستن مدار فرمان و مدار قدرت ستاره مثلث تمام اتوماتیک

    2. محسن حاجی رجبی گفت:

      درود بر شما و با تشکر از سایت خوبتون.
      آیا کنترل بار میتونه از دو فاز شدن موتور جلوگیری کنه؟
      و یا گزینه ی دیگری هست که نذاره موتورمون دو فاز کار کنه و بسوزه؟

      با تشکر

    3. سلام خیر نمیتونه
      برای این کار از کنترل فاز باید استفاده کنید

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *