کلید حرارتی چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟ شاید برایتان سوال پیش بیاید که کلید حرارتی چیست ، ما در آموزش های قبل گفتیم که کنتاکتور چیست و روش نصب کنتاکتور را توضیح دادیم و در این اموزش قرار است بدانیم کلید حرارتی چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار میگیرد.
فهرست مطالب
کلید حرارتی چیست ؟
کلید های حرارتی یا به عبارت دیگر کلید های محافظ موتور که در اصطلاح تخصصی به کلید های MPCB نیز معروف هستند
از جمله کلید هایی هستند که قابل قطع زیر بار هستند و برای روشن و خاموش کردن الکترو موتور های سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد حالا به بیان ساده گفتیم که کلید حرارتی چیست حالا به عملکرد کلید حرارتی می پردازیم.
کلید حرارتی چه تفاوتی با بیمتال دارد؟
عملکرد کلید های حرارتی تقربیا شبیه بی متال است و کارش حفاظت در برابر اختلات جریان است مانند بی متال، اما یک سری تفاوت هایی بین بی متال وکلید حرارتی است که موجب شده کلید های حرارتی بهتر از بی متال ها باشند و ضریب امنیت آن بیشتر از بی متال باشد حال به این تفاوت ها می پردازیم:
1 بی متال مدار فرمان را قطع میکند ( از طریق پیج های 95 – 96 ) ولی کلید حرارتی مستقیماً سه فاز مدار قدت را قطع می کند و باعث قطع شدن موتور می شود.
2 کلید حرارتی هم از جریان حراتی محافظت میکند و هم از جریان مغناطیسی در صورتی که بی متال فقط از جریان حرارتی محافظت می کند.
شاید برایتان سوال پیش بیاید که جریان مغناطیسی و جریان حرارتی چیست و چه تفاوت با هم دارند؟
به بیان ساده وقتی یک الکترو موتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا میرود موتور داغ می کند که به این اتفاق می گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکترو موتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند می گویند جریان مغناطیسی بالا رفته
حالا با این دو مورد آشنا شدیم میریم سراغ مشخصات کلید های حرارتی.
مشخصات کلید حرارتی
1 دارای شستی قطع و وصل یا کلید 0-1 می باشند برای کنترل دستی
2 مانند بیمتال ها دارای درجه تنظیم جریان میباشد ( درجه آن را معمولاً 10 درصد بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم میکنند)
3 دارای کلید تست می باشند برای تست سالم بودن کلید
4 دارای 3 فاز قدرت است ورودی به برق و خروجی آن به موتو وصل می شود
قابلیت های کلید حرارتی
1 قابل قطع و وصل زیر بار می باشند
2 قابلیت تنظیم دقیق امپر در یک بازه را دارند
3 در صورت ایجاد اضافه بار موتور را مستقیم قطع می کنند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن ندارند.
کلید حرارتی یا کلید حافظ موتور را میتوان به عنوان بهترین محافظ موتور نام برد
ولی یک عیب دارد که این نوع کلید ها فقط تا بازه 125 آمپر تولید می شود
سلام با تشکر:موتور 2.5 اسب آبرسانی. مجتمع مسکونی داریم که بعد از مدتی کار کردن برای چند ثانیه یا درحد دقیقه از کار افتاده ومجددا بکار میافتد در صورت خاموشدن دستی برای چند ساعت اگر در سرویس قرار گیرد تا یکی دو روز خوب است ولی باز به هنان شکل نمود پیدا میکند لطفا در صورت امکان راهنمایی نمایید متشکرم خودم شکم به خازن میرود
سلام اگر سه فازه، بیمتال مدار رو قطع میکنه و میبایست عامل قطع مدار رو پیدا کرد
سلام میشه به جای کلید حرارتی از کلید های mccb استفاده کرد ؟
سلام مکانیزم حافظتی رو داره ولی کند کار ست
سلام مهندس غفاری خسته نباشید.مهندس میخواستم اگه میشه کمکم کنیدتا مدارهایی مثل سیم کشی پمپ اب با کلید مکانیکی که در تابلو برق ان از کنتاکتور و بی متال استفاده شده یا سیم کشی پمپی که در ان از کنتاکتور وکلیدمحافظ موتور استفاده شده کمکم کنید
سلام این مدار ها رو در سایت اموزش دادیم در بخش مقالات
سلام درانتخاب تجهیزات برای راه اندازی ستاره مثلث جریان خط مبنا است یا یا جریان کنتاکتور مثلث اگه پلاک موتور نباشه ممنون
سلام جریان نامی موتور در حالت عادی ضرب در 1.5
با سلام و تشکر به خاطر زحماتی که برای آموزش و جواب دادنها می کشید من تخصصم الکترونیک میباشد اما مدتی میباشد که مشغول فعالیت در برق صنعتی شده ام ور در این رابطه از سایت
شما استفاده کردم و بدینوسیله خواستم کمال تقدیر و تشکر را از شما مهندس گرامی داشته باشم
با آرزوی توفیق روزافزون برای شما
ممنون از محبت تون،رشد روز افزون رو براتون آرزومندم
سلام و خسته نباشید
آیا می توان این کلید حراراتی محافظ موتور سه فاز در صورت لزوم برای استفاده در بارهای نامتعادل بکار برد؟
سلام متشکرم
کلید حرارتی برای بار متعادل سه فاز طراحی شده و در این حالت اگه قبل از موتور سه فاز تعبیه بشه بهترین عملکرد رو خواهد داشت اگه بار تون نامتعادل هست و در در محل کارتون این یک موضوع طبیعی هست از کلید مینیاتوری تکفاز استفاده کنین چون خود مینیاتوری هم از عبور جریان غیر مجاز جلو گیری میکنه.
با تشکر
آقای غفاری شما در توضیحات بالا گفتید که کلید حرارتی هم در مقابل اضافه جریان حرارتی و هم اضافه جریان مغناطیسی عمل میکنه،اما در جواب سوال یکی از دوستان که پرسیده بود آیا فیوز هم لازمه گفتید که کلید حرارتی فقط در مقابل اضافه بار عمل میکنه اما فیوز در مقابل اتصال کوتاه عمل میکنه،و این یه کم تناقض ایجاد کرد،اما لازمه بگم که کلید حرارتی در زمان اتصال کوتاه هم مدار رو قطع میکنه
با عرض سلام و خسته نباشید یه سوالی که داشتم کلید حرارتی به جالی بی متال در مدار قرار میگیره؟
سلام بله کارشون یکی هست
سلام،در مورد سوال دوستمون که پرسیده کلید حرارتی هست که دارای پیج فرمان باشه…کلید حرارتی مدل ABBدارای این قابلیت هست
با سلام واحترام
با توجه به اینکه کلیدهای حرارتی سه فاز هستند اگر بخواهیم با آن موتور تکفاز متصل کنیم مداربندی به چه صورت میباشد؟
سلام بیاین تلگرام نقشش رو براتون ارسال کنم
سلام/مزایا کلد حرارتی نسبت به کنترل بار ومعایب کنترل بار چیست
سلام کلید حرارتی بر اساس فرایند گرم شدن و تغییر حالات فلز قلع و روی و قطع کنتاکت عمل میکنه ولی کنترل بار بر اساس محاسبه جربان با برق الکترونیکیو از طریق سی تی داخلی و جریان را محاسبه و مدار رو قطع میکند از این رو دقت و کنترل بار بیشتر هست ولی کنترل بار محدود هست و تا 60 امپر بیشتر نمیشه از اون استفاده کرد
سلام یکی از دوستان پرسیده که آیا میشود از کلید حرارتی به جای فیوز استفاده کرد یا خیرِ؟
شما در جوابش گفته بودین نه به خاطر اینکه کلید حرارتی کارش محافظت موتور در برابر اضافه بار هست
اما در سایت قسمت تفاوت کلید حرارتی با بی متال گفتین که بی متال هم میتونه موتور را در برابر اضافه بار محافظت کنه و هم در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه
پس تو این قسمت جواب شما به این دوستمون اشتباه هست
سوال دیگری که از شما میخواستم بپرسم آیا کلید حرارتی هم مانند بی متال دارای تیغه های باز و بسته هست یا خیر؟
سلام در مورد سوال اول تون اضافه بار، اضافه جریان میاره یعنی نتیجه بار اضافه،تحمیل جریان بیشتر روی موتوره واگر در مورد اتصال کوتاه بیمتال جایی تایپ کردم اشتباه نوشتم با عرض معذرت
سوال دوم هم اغلب کلید حرارتی ها بدون تیغه هست و فقط پیچ قدرت داره
ولی مدل هایی هست که پیچ فرمان داره
درحالت مثلث اگه جریان بکشه به احتمال زیاد سیمکشی مدار فرمان اشتباه شده و حتی امکان داره جای ستاره و مثلث جابجا شده….مجددا از روی نقشه مدار رو چک کنید
بسیار سپاسگذارم از پیگیری و راهنمایی های بسیار خوبتون
بسیار متشکرم
ولی در این موتور متاسفانه در هنگام مثلث شدن آمپر بسیار زیادی می کشد و کلید میاندازد
البته نحوه نصب درست می باشد
لطفا اگر مورد خاصی است توضیح دهید
باید حضوری کسی بیاد چک بشه چون غیر عادی هست این رفتار موتور
سلام
موتوری با راه اندازی تقریبا ۹۰-۱۰۰ آمپر داریم
(البته ستاره مثلث)
و دایم کار ۴۲ آمپر
۲۳ کیلو وات دور بالا و مصرف در پمپ آتش نشانی
۱ – در لحظه ورود به مثلث نیز جریان راه اندازی می کشد؟
۲ – بهترین فیوز یا کلید برای آن چیست؟
۳ – در زمان انتخاب رنج بالا به جهت جریان راه اندازی زیاد ، محافظت موتور نیز کم میشود یا کافی است؟
سلام دوست عزیز
1 از اونجایی که میگیم جریان راه اندازی , خیر چون جریان راه اندازی واسه موقعی است که موتور میخواهد از دور صفر راه اندازی شود اما در سوال شما موتور در حالت ستاره راه اندازی شده و از ستاره میخواد بره به مثلث , و فقط جریان مثلث میکشد
2 به صورت تجربی اگر حساب کنیم هر کیلو وات دو آمپر 46=23*2 آمپر
درنتیجه کلید اتومات حدود دو برابر 46 آمپر رو حساب میکنیم(به جهت جریان راه اندازی) و بهترین انتخاب کلید اتومات 80 یا 100 آمپر تنظیمی است .
3 ببینین موقعی که یه رنجی رو انتخاب میکنیم مثلا کلید 100 آمپر بهترین حالت هست و اگر بیشتر از این رنج انتخاب کنین اصولی نیست چون در حالت اور لود یا اتصال کوتاه ممکن کلید عمل نکنه یا دیر عمل کنه
(( سپاس از شما که با ما همراه هستین))
سلام مهندس
اگه از کلید حرارتی استفاده بشه ایا نیاز هست که از فیوز استفاده بکنیم یا نه
سلام بله نیاز هست چون فیوز در برابر اتصال کوتاه مدار رو حفاظت میکنه ولی کلید حرارتی فقط در برابر اضافه بار مدار رو حفاظت میکنه
با سلام
لطفا این مورد را اصلاح بفرمایید
کلیدMPCB(حرارتی) مصرف کننده را در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه محافظت میکند که تو این پاسخ فرمودین فقط در برابر اضافه جریان
سلام از آموزش شما مچکرم اگه زحمتی نیست نحوه ی قرار گیری کلید حرارتی تو راه اندازی موتور سه فاز با کنتاکتور،کنترل فاز،کلید فرمان،رو یاد بدید
سلام دوست عزیز در اینده اموزش خواهیم داد و لی چیز خاصی نداره و فقط سه ورودی و سه خروجی داره که سر راه مدار قدرت قرا میگیره
با سلام لطفا
لطفا اگه امکانش هست از تو کانال تلگرام اطلاع رسانی کنین خیلی بهتر هستش
سلام از نظر کلی مواردی که فرمودید بسیار عالی حال با توجه به حذف کنتاکتور در صورت استفاده از کلید حرارتی آیا امکان راه اندازی موتور از چند نفطه نیز وجود دارد یا بصورت اتوماتیک در صورت امکان بیشتر توضیح دهید
خیر وجود ندارد و این امکان توسط کنتاکتور انجام می شود