آموزش برق ساختمان, آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

آموزش سیم کشی کولر اسپلیت

سیم کشی کولر اسپلیت

کولرهای گازی از بهترین سیستم‌های سرمایشی هستند که قابلیت خنک‌سازی در هوای خشک و یا مرطوب را دارند. نوع خنک‌سازی کولر اسپلیت دار بهتر از دیگر روش‌های سنتی است. این موضوع باعث شده تا استفاده از چنین سیستم‌هایی برای خنک‌سازی انواع فضاهای ساختمانی متداول باشد. البته نصب کولر گازی ملاحظات فنی ای خاصی دارد و نحوه سیم کشی کولر اسپلیت یکی از همین مباحث تخصصی است.

هر دستگاه کولر اسپلیت  تعداد قابل ‌توجهی از ملزومات فنی با حضور المان‌های الکتریکی دارد. تمامی این تجهیزات در کنار هم برای انجام وظایفی معین کار می‌کنند. نحوه سیم کشی اسپلیت چگونگی فعال کردن تجهیزات الکتریکی در هر دستگاه کولر گازی است. برای این منظور فیلم آموزشی توسط گروه کالنجی تهیه شده‌ است. در این فیلم با تهیه نقشه شماتیک به راحتی می‌توانید دورنمای فنی مناسبی برای نصب ساده و اصولی هر دستگاه کولر اسپلیت داشته باشید.

تجهیزات الکتریکی در نصب کولر اسپلیت

سری تجهیزات الکتریکی کار شده در هر دستگاه کولر اسپلیت به قرار زیر است:

  • موتور یا همان کمپرسور
  • خازن موتور
  • فن بیرونی
  • خازن فن بیرونی
  • کنتاکتور
  • شیر برقی

کمپرسور موتور اصلی سیستم است که با حضور برق تک فاز کار می‌کند. خازن مربوطه به جهت راه‌اندازی موتور حضور دارد. برای راه‌اندازی فن که دارای موتور تک‌فاز است نیز یک عدد خازن تعریف ‌شده است. حضور شیر برقی برای کنترل سیال در جابه‌جایی از اسپلیت تا بخش تولید باد دستگاه است.

نحوه اتصال خازن به موتورهای اسپلیت

قبل ‌از وارد شدن به بحث اصلی که نحوه سیم کشی اسپلیت است، باید چگونگی راه‌اندازی موتورهای تک‌فاز سیستم را بررسی کنیم. در این دستگاه از دو موتور تک‌فاز استفاده شده ‌است. کمپرسور و فن بیرونی هر دو برای راه‌اندازی به تأمین برق تک‌فاز نیاز دارند. اما توان راه‌اندازی خود تحریک ندارند.

برای راه‌اندازی عموم موتورهای تک‌فاز از خازن‌های کمکی استفاده می‌شود. برای این منظور در طراحی هر موتور تک‌فاز یک سیم‌پیچ کمکی یا سیم‌پیچ راه‌انداز پیش ‌بینی ‌شده ‌است. ترمینال S در هر دو موتور تک‌فاز کمپرسور و فن کولر اسپلیت همان ورودی سیم‌پیچ کمکی است.

خازن راه‌انداز به شکل سری در مسیر سیم‌پیچ کمکی موتور تک‌فاز بسته می‌شود. به ‌این ‌ترتیب یک اختلاف فاز با سیم‌پیچ اصلی ایجاد می‌کند. این اختلافات باعث ایجاد شار مغناطیسی و در نهایت راه‌اندازی موتور الکتریکی تک فاز دستگاه خواهد شد. در نحوه سیم کشی کولر اسپلیت نیز دو عدد خازن کمکی برای راه‌اندازی موتور اصلی یا همان کمپرسور و موتور فن بیرونی حضور دارند. این خازن‌ها به شکل سری در مسیر نول قرار گرفته و به ترمینال سیم‌پیچ کمکی یا همان S متصل می‌شوند.

بسته به طراحی کولر اسپلیت و همچنین قدرت موتورها انواع خازن استفاده می‌شوند. در سیم کشی کولر اسپلیت استفاده از خازن با ظرفیت مناسب به‌ همراه سیم‌بندی درست اهمیت زیادی دارد.

نحوه سیم کشی کولر اسپلیت

در فیلم آموزشی بالا برای سیم کشی اسپلیت طرح شماتیک با هفت مرحله ترسیم کرده ایم. اگر چه نحوه سیم کشی اسپلیت اندکی پیچیده به ‌نظر می‌رسد. اما می‌توانید با رعایت این هفت مرحله در طرح شماتیک طراحی ‌شده دورنمای فنی مناسبی از چگونگی قرارگیری تجهیزات داشته باشید.

در تصویر زیر نقشه سیم کشی کولر اسپلیت را مشاهده میکنید.

در اولین قدم لازم است تا مسیر سیم‌بندی کنتاکتور را تکمیل نمایید. برای این منظور از خط فاز در ترمینال L برای تیغه‌های شماره 1 و 2 کنتاکتور متصل می‌کنیم. بازگشت تیغه شماره 2 برای راه‌اندازی موتور اصلی اسپلیت می‌باشد. به ‌این ‌ترتیب کنتاکتور در مسیر راه‌اندازی موتور قرار دارد. فرمان کنتاکتور از طریق ترمینال شماره 2 و متصل شدن به پایه A1 کنتاکتور تأمین می‌شود. ترمینال‌های شماره 3 و شماره 4 به ‌ترتیب برای تأمین فاز فن بیرونی و شیر برقی هستند.

تمامی تجهیزات الکتریکی نیاز به سیم کشی نول دارند. برای این منظور از ترمینال N سیم‌بندی موازی متصل شده به A2 کنداکتور و N موتورهای تک‌فاز کمپرسور، فن و همچنین شیر برقی متصل می‌کنیم. در نهایت باید خازن‌های راه‌اندازی را سیم‌بندی کنیم. هر خازن با قرار گرفتن در مسیر سیم نول به شکل سری شده با ترمینال S یا همان سیم‌پیچ راه‌انداز موتور سیم‌بندی می‌شود. به ‌این ‌ترتیب تمام نقشه سیم کشی کولر اسپلیت تکمیل شده‌ است. برای درک بهتر این روش سیم‌بندی می‌توانید از نقشه شماتیک تهیه شده در فیلم آموزشی گروه کالنجی استفاده کنید.

روش کار کولر اسپلیت

در طراحی کولر اسپلیت اجزای متنوع با عملکرد موازی اما وابسته به ‌هم حضور دارند. کمپرسور یا همان موتور اصلی دستگاه قاعدتاً مهم‌ترین بخش کولر اسپلیت است. همان ‌طوری که اشاره کردیم، این بخش یک موتور تک‌فاز با طراحی و نصب خازن راه‌اندازی می‌باشد. فعال شدن موتور اصلی به شکل غیرمستقیم از طریق کنتاکتور صورت می‌گیرد. از آنجا که جریان کشی موتور اصلی زیاد است، حضور کنتاکتور الزامی است.

ترمینال‌های فن و شیر برقی برای فعالیت مستقل اما عملکرد موازی بخش‌های دیگر کولر اسپلیت هستند. سیستم کنترل مرکزی دستگاه، فعالیت این بخش‌های تکمیلی سیستم را تحت کنترل دارد.

سیم کشی کولر اسپلیت به ظاهر اندکی پیچیده به نظر می رسد. اما با اندک توجه متوجه سادگی آن خواهید شد. سیم کشی اسپلیت روش ساده و موثری برای روشن کردن کمپرسور در هماهنگی با دیگر بخش ها مانند شیر برقی و یا موتور فن دستگاه است. در فیلم آموزشی تهیه شده توسط گروه کالنجی به راحتی می توانید نحوه سیم کشی اسپلیت را یاد بگیرید.

دیدگاهی در مورد “آموزش سیم کشی کولر اسپلیت

  1. کمال منصوری گفت:

    سلام دیروز کنتاکور کولر دوتیکه ما سوخت استا کار اوردیم گفت سوخته هست و جداش کرد اما یک کنتاکتور نو استفاده نکرد بهش گفتم گفت کنناکتور نمیخواد

  2. کاربر مهمان گفت:

    بسیارعالی و جامع و خلاصه

  3. حسین آذری گفت:

    سلام خسته نباشی عالی ممنون

  4. علی کریمی گفت:

    خیلی ممنون موفق باشید

  5. Rasoul. گفت:

    سلام. خدا قوت.بسیار عالی بود خداوند اجرتان دهد

    1. سلام و درود
      سپاسگزارم از همراهی تون

  6. 9189010749 گفت:

    چوخ ممنون

  7. خلیل الله دیهیم گفت:

    با سلام
    خیلی خوب و اموزنده

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *