آموزش برق ساختمان, مقالات برق

اموزش برق ساختمان

اموزش برق ساختمان

اموزش برق ساختمان یکی از پایه های آموزش برق در سایت کالنجی است و ما در این مقاله نیز قسمتی از اموزش برق ساختمان را یاد خواهیم گرفت، همان طور که چندی پیش در مقاله ی برق کشی ساختمان مسکونی توضیح دادیم برق کشی کلید تک پل رابررسی کردیم  و در این مقاله می خواهیم طریقه نصب پریز را بررسی کنیم.

همانطور که می دانید این مقاله در مورد اموزش برق ساختمان است و اموزش برق ساختمان یک بحث گسترده ای است لذا اگر سوالی در مورد اموزش برق ساختمان داشتید به صورت دیدگاه در پایین این مقاله سوال خود را مطرح کنید تا من (محمود غفاری) به آن پاسخ دهم.

اموزش برق ساختمان : طریقه نصب پریز برق

تعویض پریزهای برق ساختمان

به راحتی می‌توانید پریز برق معیوب یا قدیمی خود را عوض کنید برای انجام این کار کافیست موارد زیر را انجام دهید:

۱-قطع کردن برق

اموزش برق ساختمان

حتماً فیوز برق را قطع کنید. از قطع بودن برق اطمینان حاصل نمایید، همانطور که در تصویر می‌بینید معمولاً فیوزها وقتی پایین باشند OFF یا خاموش هستند، در هر قسمتی از اموزش برق ساختمان قبل از  این که دست به تعویض یا اضافه کردن یک وسیله مثل کلید و پریز بزنیم باید ابتدا فیوز ها را خاموش کنیم تا ایمنی رعایت شود و دچار برق گرفتگی نشویم.

۲-جدا کردن پریز برق

اموزش برق ساختمان

صفحهٔ رویی و محافظ پریز را جدا کنید. با توجه به نوع پریز خود، ابزار مناسب انتخاب کنید، فازمتر یک ابزار مناسب جهت باز کردن قاب پریز است، برای این کار یک پیچی که بین دو سوراخ پریز قرار دارد را باز کنید در بعضی از پریز های برق پس از باز کردن این پیچ قاب به راحتی از پریز جدا نمی‌شود در چنین مواقعی قاب به‌صورت فشاری نیز محکم شده است که اگر فاز متر خود را زیر قاب ببرید وکمی بالا و پایین کنید قاب پریز جدا خواهد شد.

3- جدا کردن سیم برق از پریز قدیمی

با پیچ گوشتی پیچ‌هایی که سیم‌ برق به آن وصل است را شل کنید و سیم را جدا کنید، در این مواقع سرِ سیم که لخت است فرسوده شده اگر سیم شما به اندازه کافی بود توصیه می‌کنم آن قسمتی از سیم که لخت است را بچینید و به وسیله سیم چین یا سیم لخت کن سیم‌ها را مجدد لخت کنید تا سیم بهترین رسانایی برق را داشته باشد و سیم برق را به پریز متصل کنید و پیچ ها را محکم ببندید. (در سیم برق، قسمتی که فرسوده شده باشد امکان داغ شدن سوختن سیم و پریز وجود دارد)

۴– بستن سیم‌ها به پریز جدید و نصب در قوطی برق

اموزش برق ساختمان

سیم‌ها را به پریز جدید متصل کنید و سیم برق را همانطور که به پریز قدیمی وصل بود به پریز جدید وصل کنید و پیچ را وقتی سیم در جای خود بود محکم کنید.

نکته: اگر جای دو سیم برق را جابجا بستید از نظر فنی مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی بهتر است به همان طوری که بسته بود ببنید، اطمینان حاصل کنید که سیم، در زیر پیچ محکم شده باشد و باز نشود.

۵- بستن پریز

پریز و محافظ آن را کامل ببندید و پیچ‌ها را محکم کنید.

اموزش برق ساختمان به یک خانم خانه دار

چند وقت پیش با یک خانم خانه دار در مورد برق ساختمان صحبت می‌کردم و از او سؤال کردم از چه چیزی در برق ساختمان ترس دارد او گفت که یک بار قصد داشتم آشپز خانه را تمیز بکنم و برای تمیز کردن دیوارهای آشپز خانه با آب سر کار داشتم، در آن موقع به پریزی (توکار) که در آشپز خانه نصب بود ولی شل شده و به دیوار آویزان شده بود و من از این مورد می‌ترسیدم که مبادا آب داخل پریزها برود و دچار برق‌گرفتگی شوم ولی خوشبختانه همسرم به من یاد داد که چطور این پریزها را مجدد به دیوار نصب و محکم بکنم.

شاید برای بسیاری از خانم‌های خانه دار چنین مواردی رخ دهد، در بسیاری از خانه‌ها دیده‌اید که پریزهای توکار که به مرور زمان شل می‌شوند و آویزان هستند و این موارد خطر برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد، ما در بالا روش نصب پریز را یاد گرفتیم و کافیست پریز های شل شده منزل خودمان را مجدد باز کنیم و سپس آن را محکم ببندیم.

دیدگاهی در مورد “اموزش برق ساختمان

  1. رامین گفت:

    باسلام وخسته نباشید بنده یک ساختمان یک طبقه خریدم وچون کوچک بود به زیربنا ۴۰ متر اضافه کردم حال محیط تازه ساخت رو میخوام با جعبه فیوز کار کنم واون جاهای که قبلا سیم کشی به طور جعبه تقسیم کار کردن رو نمیخوام دیوار هارو خراب کنم فقط برای دو تا اطاق خواب که هر کدام یک کلید ویک پریز دارن بطور جعبه تقسیم هست چطوری میتوانم دو اطاق خواب رو به یک فیوز وصل کنم ایا باید برم از پشت کلید پریز هر اطاق جدا جدا سیم کشی کنم یا از جعبه تقسیم از یک نول وفاز رو به جعبه فیوز ببرم لطفا کمی زود جواب بدین ممنون میشم .

    1. سلام میباست از جعبه فیوز براش برق بگیرین اگر میخواین دیوار خراب نشه به صورت روکار ببرین

  2. shahram گفت:

    سلام
    من درخواست تلفن ثابت برای منزل نمودم. از مخابرات اومدن تو حیاط و گفتند کاراش انجام شده. بعدا باید بیام در داخل واحد و ی کارایی بکنیم تا تلفن وصل شه.
    میخواستم بدونم شما میتونید راهنمایی کنید که چکار باید بکنم که نصب انجام بشه؟ ضمن پریز تلفنم مدل آسا از برند دلند است.
    سپاس

    1. سلام دو سیم به شما دادن که باید برسونین به پریز تلفن داخل خونه تون

  3. لیلی گفت:

    سلام.من میخواستم بدونم جای کلید تک پل میتونم پریز نصب کنم؟آخه تو خونه ام پریزا پشت مبل مونده و با کمبود پریز مواجه هستم

    1. سلام اگر سیم نول در پشت کلید تون باشه اره میشه

  4. عظیمی گفت:

    سلام مهندس
    چگونه میتوانم سیم ارت را به ساختمانی که ارت ندارد اضافه کنم

    1. سلام میبایست سیم ارت رو داخل لوله های برق تون ببرین و در نهایت به سیستم ارت که وصل زمینه متصل کنین

  5. مسعود گفت:

    سلام و خسته نباشيد خدمت شما.
    آقاي غفاري من يه هواكش دارم كه به كليد وصل هست و با اون خاموش روشن ميشه. من امروز به تايمر خريدم تا با زمانبندي خانوش روشن بكنم. اين تايمر هم دوشاخه هست. ميشه كاري كرد كه كليد قبلي بمونه و يه دوشاخه هم نصب كرد تا براي تايمر استفاده بكنمش؟اگه هم نشه يا سخت باشه مشكلي نيست. ممنون ميشم راهنمايي بكنيد.

    1. سلام بله میشه و میبایست از کلید 0-1-2 استفاده کنین
      که در لینک زیر اموزش دادیم
      http://kalengi.ir/product/man-auto/

  6. یونس گفت:

    سلام میخواستم بدونم چطوری میشه از برق ۳فاز برق تک فاز بگیری با تشکر

    1. سلام از یکی از فاز ها و نول تو بدین به مصرف کننده تک فاز

  7. پوراحمدی گفت:

    سلام جناب غفاری پریز کلید هارو باز کردم الان میخوام ببندم نمیدونم کدوم پریز و کدوم جای کلید بوده چطور تشخیص بدم ممنون

    1. سلام قاب و .. رو روی هم ببندین هر کدوم رو هم چفت شد ما همونه

  8. حسینی گفت:

    یه وسیله برقی خریدم که وقتی دوشاخه رو به برق میزنم دستگاه برق داره ، از گارانتیش سوال کردم گفتن ساختمون تون سیم ارت نداره ، باید سیم کشی اون پریز رو ارت دار کنید ، آیا خودمون میتونیم این کار رو انجام بدیم ، اگه میشه بفرمایید چگونه

    1. سلام طبیعتا نباید بدنه برق دار باشه حالا چه سیم ارت باشه و چه نباشه و این جواب به هیچ وجه قابل قبوول نیست

  9. هادیان گفت:

    سلام
    تو دفترچه راهنمای یخچال فریزر،ماشین لباس شویی واجاق گازهای جدید نوشته از چند راهی برق استفاده نشود و دوشاخه به پریز برق جداگانه متصل شود و پریز برق باید از نوع ارت دار واتصال به زمین باشد در خانه های قدیمی که تعداد پریزهای برق کم وبا فاصله زیاد از هم هستند و سیم ارت ندارند چه کار باید کرد ؟ آیا می شود از جعبه تقسیم یا از پریز های موجود سیم برق کشید و پریز برق جدید اضاف ونصب کرد. چگونه؟ لطفا راهنمایی کنید باتشکر

    1. سلام بله میتونین این کار رو انجام بدین موردی نداره
      سیم ارت هم اجبار نیست و جهت ایمنی هست

  10. فکور گفت:

    سلام من یک سوال داشتم ک خیلی سادس چطور میتونم یک لامپو از این معمولیا با سرپیچش توسط یک سیم به یک دوشاخه مثل سر شارژر وصل کنم که هر وقت خواستم بزنمش ب پریز
    برای کار نوپردازیه

    1. سلام دو رشته سیم نیاز دارین که یک سمتش به سرپیچ وصل بشه و سمت دیگه رو به دو شاخه متصل کنین

  11. میلاد وهابی گفت:

    سلام خوبین

    1. سلام متشکرم در خدمتیم

  12. احسان مظلوم گفت:

    با سلام و خدا قوت
    ببخشید ما دو تا کلید برق روشنایی کنار هم داریم ولی پریز نداره میشه لطف کنین بگین میشه از کلیدها پریز بگیریم یا نه ؟ و اگر جواب مثبته میشه لطف کنید بگید چطوری؟
    ممنون از لطفتون

    1. سلام اگه سیم نول تو پشت کلید باشه میتونین

  13. طاهره بهبهانی گفت:

    سلام،ما میخواهیم در کنار کلید دوپل یک پریز تو کار نصب کنیم و نمیدانیم چگونه و با چه وسیله ای دیوار را برای تعبیه قوطی پریز توکار سوراخ کنیم،ایا امکان دارد پریز تو کار نصب کنیم یا باید از نوع رو کار استفاده کنیم؟ممنون

    1. سلام از گرد بر دیوار که روی دریل نصب میشه استفاده کنین

  14. محمد ق گفت:

    سلام خیلی ممنون از آموزشتون
    من تا حدودی مسائل مربوط به برق رو بلدم ولی الان میخوام که چندتا از سیم های برقی که از جعبه تقسیم تا پریز بصورت روکار هستند رو توکار کنم
    اگه نکته خاصی در این مورد وجود داره لطفا بفرمایید
    باتشکر

    1. سلام مود خاصی نداره

  15. سلام گفت:

    با سلام و خسته نباشیدلا مپ های ال ای دی منزل ما در زمان خاموشی پریز هم نور کمی دارد وبا قطع لامپ داخل کلید هم رفع نشد چطور باید جای سیم فاز ونول رو عوض کنم تا مشکل حل بشه

    1. سلام فیوزی که با قطع آن، برق ال ای دی خاموش میشود را پیدا کنین
      و زیر فیوز جای فاز و نول رو عوض کنین

  16. مرتضی گفت:

    سلام ضمن تشکر از شما خواستم نحوه سیم کشی پریز مخفی ( پریز روی صفحه کابینت) را توضیح دهید

  17. leyla گفت:

    سلام
    یه گزارش کارآموزی در مورد برق کشی ساختمان 4 طبقه-8 واحد میخوام
    میتونین کمکم کنین؟

    1. سلام
      در خدمت هستیم
      منتهی در قالب مشاوره خصوصی بسته به زمانی که میبرد هزینه دریافت میشود

  18. حمید گفت:

    درود بر شما آقای غفاری عزیز من دانشجوی حقوق هستم دنبال یه مطلبی میگشتم که با سایت شما آشنا شدم اینکه دانش خودتو به رایگان در اختیار دیگران میذاری واقعا جای تشکر وقدردانی داره امیدوارم همه مردم آموخته های خودشونو در اختیار دیگران قرار بدن تا لااقل کمی سطح دانش تو کشورمون بالاتر بره برات بهترینها را آرزو دارم ایشالله همیشه تو کارهات موفق باشی

  19. جواد گفت:

    سلام من تازه امشب سایت شمارو پیدا کردم من چه گونه میتونم برای مشورت با شما صحبت تلفنی داشته باشم.

    1. سلام میتونید با این شماره تماس بگیرید
      09179022269

  20. کیجانا گفت:

    سلام خیلی خوب بود ممنون

    1. خواهش می کنم، بزرگوارید

    2. حمید رضا گفت:

      خوبه

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *