راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز در انواع مختلف در اینترنت به صورت تئوری وار بیان شده است کافیست بنویسید آموزش راه اندازی موتور سه فاز ، خوب این طبیعی است که روش های زیادی وجود دارد ولی برای یک شخصی که یک موتور سه فاز دارد و می خواهد به ساده ترین روش و در عین حال مقرون به صرفه و کاربردی ترین روش موتور سه فاز خود را راه اندازی کند، روش های تئوری محض کاربردی ندارد و صرفاً یک محتوا است  مانند کتاب های مدرسه ای که خوانده ایم!!!

در این مقاله از آموزش برق صنعتی کالنجی روش های راه اندای موتور سه فاز را یاد خواهیم گرفت…

اساساً راه اندازی  موتور سه فاز به دو صورت انجام می شود راه اندازی به صورت دو ضرب و راه اندازی به صورت تک ضرب

راه اندازی به صورت دوضرب برای موتورهای با قدرت و توان بالا انجام می شود که اول به صورت ستاره و پس از چند ثانیه به صورت مثلث راه اندازی می شود تا به موتور و تجهیزات برق آسیبی وارد نشود

راه اندازی به صورت تک ضرب برای موتور های کوچک ( معمولا تا ۴ اسب بخار) مورد استفاده قرار می گیرد که در این آموزش درمورد راه اندازی تک ضرب صحبت خواهیم کرد.

ما در دو مقاله های زیر روش راه انداز موتور سه فاز با کنتاکتور را توضیح داده ایم:

۱- نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت

۲-نصب کنتاکتور با کلید فرمان

این دو روش که لینک آن در بالا قرار دادیم کاربردی ترین روش ها و متداول ترین روش های راه اندازی موتور سه فاز است ولی روش های دیگر همچون راه اندازی از طریق سافت استارت ها و اینورتر ها هم امکان پذیر است ولی مقرون به صرفه نبودن آن برای عموم مردم، باعث شده که  مصرف آنها نسبت به کنتاکتور کم رنگ تر باشد.

در تصویر زیر نمونه ی از راه اندازی با کلید  فرمان را مشاهده میکنید:

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر ها و سافت استارت ها

اساساً این دو وسیله یک قطعه الکترونیکی هستند که روش های نوین راه اندازی الکترو موتور سه فاز به شمار می روند!

و چون قیمت آن ها مقرون به صرفه نیست و گاهاً قیمت آن از خود موتور سه فاز ما بیشتر می شود، برای کار های با حساسیت کم بدون این ها نیز راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز با سافت استارت

سافت استارت همان طور که از نامش هم پیداست یک راه انداز نرم است به این معنی که موتور های سه فاز جریان راه اندازی بالایی دارند یا به عبارتی در چند ثانیه اول جریانی که موتور می کشد چندین برابر جریانی است که در حال کار عادی تحمل می کند و کار سافت استارت این است که این جریان را در لحظه راه اندازی بخواباند و بدون جریان اولیه راه اندازی کند که در موتور های سه فاز کوچک نیازی نیست و با کنتاکتور بدون اشکال راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز از طریق اینورتر

اینورتر ها طیف گسترده اید دارند و کار های فروانی هچون تبدیل برق تک فاز به سه فاز یا کنترل دور موتور را به صورت دقیق انجام می دهند اینجا مورد بحث ما آموزش اینورتر نیست ولی با یک جستجو در گوگل می توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

مطالعه کنید  مشخصات روی فیوز مینیاتوری

راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و بدون اینورتر

این روش نیز شدنی است برای این که ما موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم کافیست یک خازن مناسب داشته باشیم حالا یک سوال چه خازنی مناسب است؟

یک روش تجربی برای این کار داریم و آن هم استفاده ار مشخصات روی پلاک موتور برای بدست آوردن خازن مناسب است، اگر به پلاک موتور توجه کنید کلمه (HP)  که اسب بخار موتور یا قدرت موتور است را پیدا کنید، یک عدد جلو آن نوشته شده است و برای انخاب خازن از این روش استفاده می کنیم:

برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن ۵۰ میکرو فاراد در نظر بگیرید

حالا مثلا موتور شما ۳ اسب بخار است یک خازن ۱۵۰ میکرو فاراد برای آن مناسب است

و طبیعتاً یک مزیت است که بتوانیم موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم ولی این نکته را هم فراموش نکنیم که یک عیب کوچک هم دارد و آن هم کم شدن قدرت موتور نسبت به برق سه فاز است

راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث با برق تک فاز را مشاهده می کنید:

نکاتی در مورد راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث:

زمانی از اتصال مثلث استفاده میکنیم که بخواهیم تمام توان و قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد خوب در هر دو حالت موتور به خوبی کار می کند ولی اتصال ستاره هم زمانی به کار می بریم که تمام قدرت موتور مورد استفاده نباشد، به عبارتی دور موتور هم در حالت ستاره نسبت به مثلث کمتر است ، پس اگر با برق تکفاز موتور را راه اندازی کردید بهتر است با اتصال مثلث باشد چون برق تک فاز، دور موتور سه فاز را کاهش می دهد.

یک نمونه اتصال مثلث با سه تیغه را مشاهده می کنید:

راستی!!!

اپلیکیشن اندروید کالنجی رو دانلود کنین و از جدید ترین آموزش های رایگان و تخفیف های ویژه محصولات مطلع خواهید شد. 🙂

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

محمود غفاری

در زمینه برق صنعتی فعالیت میکنم، از آنجایی که علاقه مند به آموزش نوین برق هستم وچندین سال در زمینه برق صنعتی و ساختمان به صورت عملی وتئوری اطلاعت کسب کردم خوشحال میشوم این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم. سپاسگزارم

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*

یک × دو =

    محمود غفاری

    سلام بله موردی نداره

    علی نژاد

    سلام مهندس بزرگوار...
    از بعضی مدارات تهیه شده شما، پوستری آموزشی درست کردم و لینک سایت شما را هم در ذیل پوستر قرار دادم(برای یک موسسه آموزشی با کلی دانش پژوه).که میتونه تبلیغ بسیار خوبی برای شما هم باشه،

    البته هنوز تحویل ندادم...می خواستم نظر شما رو بدونم..اگه از نظر شما مشکل نداره، در اختیار آموزشگاه قرار بدم.

    محمود غفاری

    سلام خیلی هم خوبه ممنون که منبع رو ذکر میکنین
    اگر تمایل داشتین میتونین نمونه کار ها تون رو تو تلگرام برامون بفرستین
    09386887551

    جواد

    درود بر شما هموطن
    تردیدی نیست که علم خود را که با مشقات فراوان کسب کرده ایدو انرا با صداقت و پاکی تمام به دیگران اهدا میکنیدو این تنها مختص انسانهای پاک تینت است من از صمیم قلب ارزو میکنم خود و خانواده تان هر انچه ارزو دارید براورده شود

    محمود غفاری

    سپاسگرازم از شما دوست عزیز که قدر دان این اموزش ها هستین

    بهزاد

    سلام
    اینورتر تکفاز به سه فاز از کجا باید گیر بیارم که اصل باشه
    برا کارگاهم میخوام. دستگاههام سه فازه ولی برقم تک

    محمود غفاری

    سلام در اینترنت جستجو کنین فروشگاه های اینترنتی هستند که میفروشند

    امید

    مهندس موتوری داریم که روی پلاکش 220/380 زده شده و 2.2kw هم توانش هست.به صورت ستاره باید راه اندازی بشه به طور طبیعی ولی به توان نامی و گشتاور نامی خب نخواهد رسید در حالت ستاره، درسته؟ولی سرعت موتور 950 است.به نظر شما برای سرعت پائین(قدرت مد نظر نبوده است) از این موتور استفاده شده است؟این موتور یک ماشین لباسشویی بزرگ(از نوع بیمارستانی مثلا) رو قرار بچرخونه.وقتی میگیم زیر بار می مونه کل مجموعه ماشین و لباس های درونش منظور هست یا فقط لباس ها رو منظورمونه؟ببخشید طولانی شد

    محمود غفاری

    سلام بله دور 950 برای سرعت پایین استفاده شده و زیر بار هم کلیه مجموعه به همراه لباس ها هست

    امید

    مهندس غفاری عزیز ممنون از پاسخ و اینکه میثخوام نظرت رو در مورد مسئله زیر بدونم
    می خواهیم یک فن را راه اندازی کنیم با موتور مثلا 30kw و دمای 50 درجه.سه کنتاکتور نداریم و مجبوریم تک ضرب راه اندازی کنیم.اگر طبق محاسبات جریان نامی موتور 60 آمپر باشد:
    1-رنج و نوع فیوز مدار؟ 2-رنج بی متال و کنتاکتور؟
    پی نوشت:در جزوه ای دیدم که فیوز رو از نوع مینیاتوری و 63 آمپر(کنتاکتور را هم 63 آمپر) گفته بود و در کتاب آقای احسان پرهیزگار فیوز از نوع ذوب شونده و 1.7 برابر جریان نامی موتور و فیوز دو رنج بالاتر یعنی حدود 100 آمپر.

    محمود غفاری

    سلام راه اندازی تک ضرب برای موتور 30کیلو وات به هیچ وجه توصیه نمیشه
    در مورد رنج مینیاتوری 1.5 تا 2برابر جریان نامی مصرفی در نظر میگیریم که همون 1.7 مناسب هست

    ایوب جوکار

    درود یزدان پاک بر شما عزیزان خدمت به هم نوعان خود میکنید
    دررررررررررود

    محمود غفاری

    متشکرم دوست عزیز نظر لطف شماست

    سیدرحیم

    سلام خدمت آقای مهندس غفاری . نقشه راه اندازی موتور دالاندر دو سرعته کند و تند میخواستم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم بازم تشکر.

    محمود غفاری

    سلام سعی میکنیم در یک مقاله اموزش بدیم