راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز در انواع مختلف در اینترنت به صورت تئوری وار بیان شده است کافیست بنویسید آموزش راه اندازی موتور سه فاز ، خوب این طبیعی است که روش های زیادی وجود دارد ولی برای یک شخصی که یک موتور سه فاز دارد و می خواهد به ساده ترین روش و در عین حال مقرون به صرفه و کاربردی ترین روش موتور سه فاز خود را راه اندازی کند، روش های تئوری محض کاربردی ندارد و صرفاً یک محتوا است  مانند کتاب های مدرسه ای که خوانده ایم!!!

در این مقاله از آموزش برق صنعتی کالنجی روش های راه اندای موتور سه فاز را یاد خواهیم گرفت…

اساساً راه اندازی  موتور سه فاز به دو صورت انجام می شود راه اندازی به صورت دو ضرب و راه اندازی به صورت تک ضرب

راه اندازی به صورت دوضرب برای موتورهای با قدرت و توان بالا انجام می شود که اول به صورت ستاره و پس از چند ثانیه به صورت مثلث راه اندازی می شود تا به موتور و تجهیزات برق آسیبی وارد نشود

راه اندازی به صورت تک ضرب برای موتور های کوچک ( معمولا تا ۴ اسب بخار) مورد استفاده قرار می گیرد که در این آموزش درمورد راه اندازی تک ضرب صحبت خواهیم کرد.

ما در دو مقاله های زیر روش راه انداز موتور سه فاز با کنتاکتور را توضیح داده ایم:

۱- نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت

۲-نصب کنتاکتور با کلید فرمان

این دو روش که لینک آن در بالا قرار دادیم کاربردی ترین روش ها و متداول ترین روش های راه اندازی موتور سه فاز است ولی روش های دیگر همچون راه اندازی از طریق سافت استارت ها و اینورتر ها هم امکان پذیر است ولی مقرون به صرفه نبودن آن برای عموم مردم، باعث شده که  مصرف آنها نسبت به کنتاکتور کم رنگ تر باشد.

  طرز کار تایمر صنعتی امرون (omron)+بررسی پایه ها و مود های تایمر

در تصویر زیر نمونه ی از راه اندازی با کلید  فرمان را مشاهده میکنید:

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر ها و سافت استارت ها

اساساً این دو وسیله یک قطعه الکترونیکی هستند که روش های نوین راه اندازی الکترو موتور سه فاز به شمار می روند!

و چون قیمت آن ها مقرون به صرفه نیست و گاهاً قیمت آن از خود موتور سه فاز ما بیشتر می شود، برای کار های با حساسیت کم بدون این ها نیز راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز با سافت استارت

سافت استارت همان طور که از نامش هم پیداست یک راه انداز نرم است به این معنی که موتور های سه فاز جریان راه اندازی بالایی دارند یا به عبارتی در چند ثانیه اول جریانی که موتور می کشد چندین برابر جریانی است که در حال کار عادی تحمل می کند و کار سافت استارت این است که این جریان را در لحظه راه اندازی بخواباند و بدون جریان اولیه راه اندازی کند که در موتور های سه فاز کوچک نیازی نیست و با کنتاکتور بدون اشکال راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز از طریق اینورتر

اینورتر ها طیف گسترده اید دارند و کار های فروانی هچون تبدیل برق تک فاز به سه فاز یا کنترل دور موتور را به صورت دقیق انجام می دهند اینجا مورد بحث ما آموزش اینورتر نیست ولی با یک جستجو در گوگل می توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و بدون اینورتر

این روش نیز شدنی است برای این که ما موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم کافیست یک خازن مناسب داشته باشیم حالا یک سوال چه خازنی مناسب است؟

  نحوه تست و نصب محافظ جان (کلید نشتی جریان)

یک روش تجربی برای این کار داریم و آن هم استفاده ار مشخصات روی پلاک موتور برای بدست آوردن خازن مناسب است، اگر به پلاک موتور توجه کنید کلمه (HP)  که اسب بخار موتور یا قدرت موتور است را پیدا کنید، یک عدد جلو آن نوشته شده است و برای انخاب خازن از این روش استفاده می کنیم:

برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن ۵۰ میکرو فاراد در نظر بگیرید

حالا مثلا موتور شما ۳ اسب بخار است یک خازن ۱۵۰ میکرو فاراد برای آن مناسب است

و طبیعتاً یک مزیت است که بتوانیم موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم ولی این نکته را هم فراموش نکنیم که یک عیب کوچک هم دارد و آن هم کم شدن قدرت موتور نسبت به برق سه فاز است

راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث با برق تک فاز را مشاهده می کنید:

نکاتی در مورد راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث:

زمانی از اتصال مثلث استفاده میکنیم که بخواهیم تمام توان و قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد خوب در هر دو حالت موتور به خوبی کار می کند ولی اتصال ستاره هم زمانی به کار می بریم که تمام قدرت موتور مورد استفاده نباشد، به عبارتی دور موتور هم در حالت ستاره نسبت به مثلث کمتر است ، پس اگر با برق تکفاز موتور را راه اندازی کردید بهتر است با اتصال مثلث باشد چون برق تک فاز، دور موتور سه فاز را کاهش می دهد.

  thd در یو پی اس چیست و چه اهمیتی دارد؟

یک نمونه اتصال مثلث با سه تیغه را مشاهده می کنید:

محمود غفاری

در زمینه برق صنعتی فعالیت میکنم، از آنجایی که علاقه مند به آموزش نوین برق هستم وچندین سال در زمینه برق صنعتی و ساختمان به صورت عملی وتئوری اطلاعت کسب کردم خوشحال میشوم این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم. سپاسگزارم

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *

      محمود غفاری

      سلام بله موردی نداره

      علی نژاد

      سلام مهندس بزرگوار...
      از بعضی مدارات تهیه شده شما، پوستری آموزشی درست کردم و لینک سایت شما را هم در ذیل پوستر قرار دادم(برای یک موسسه آموزشی با کلی دانش پژوه).که میتونه تبلیغ بسیار خوبی برای شما هم باشه،

      البته هنوز تحویل ندادم...می خواستم نظر شما رو بدونم..اگه از نظر شما مشکل نداره، در اختیار آموزشگاه قرار بدم.

      محمود غفاری

      سلام خیلی هم خوبه ممنون که منبع رو ذکر میکنین
      اگر تمایل داشتین میتونین نمونه کار ها تون رو تو تلگرام برامون بفرستین
      09386887551

      جواد

      درود بر شما هموطن
      تردیدی نیست که علم خود را که با مشقات فراوان کسب کرده ایدو انرا با صداقت و پاکی تمام به دیگران اهدا میکنیدو این تنها مختص انسانهای پاک تینت است من از صمیم قلب ارزو میکنم خود و خانواده تان هر انچه ارزو دارید براورده شود

      محمود غفاری

      سپاسگرازم از شما دوست عزیز که قدر دان این اموزش ها هستین

      بهزاد

      سلام
      اینورتر تکفاز به سه فاز از کجا باید گیر بیارم که اصل باشه
      برا کارگاهم میخوام. دستگاههام سه فازه ولی برقم تک

      محمود غفاری

      سلام در اینترنت جستجو کنین فروشگاه های اینترنتی هستند که میفروشند

      امید

      مهندس موتوری داریم که روی پلاکش 220/380 زده شده و 2.2kw هم توانش هست.به صورت ستاره باید راه اندازی بشه به طور طبیعی ولی به توان نامی و گشتاور نامی خب نخواهد رسید در حالت ستاره، درسته؟ولی سرعت موتور 950 است.به نظر شما برای سرعت پائین(قدرت مد نظر نبوده است) از این موتور استفاده شده است؟این موتور یک ماشین لباسشویی بزرگ(از نوع بیمارستانی مثلا) رو قرار بچرخونه.وقتی میگیم زیر بار می مونه کل مجموعه ماشین و لباس های درونش منظور هست یا فقط لباس ها رو منظورمونه؟ببخشید طولانی شد

      محمود غفاری

      سلام بله دور 950 برای سرعت پایین استفاده شده و زیر بار هم کلیه مجموعه به همراه لباس ها هست

      امید

      مهندس غفاری عزیز ممنون از پاسخ و اینکه میثخوام نظرت رو در مورد مسئله زیر بدونم
      می خواهیم یک فن را راه اندازی کنیم با موتور مثلا 30kw و دمای 50 درجه.سه کنتاکتور نداریم و مجبوریم تک ضرب راه اندازی کنیم.اگر طبق محاسبات جریان نامی موتور 60 آمپر باشد:
      1-رنج و نوع فیوز مدار؟ 2-رنج بی متال و کنتاکتور؟
      پی نوشت:در جزوه ای دیدم که فیوز رو از نوع مینیاتوری و 63 آمپر(کنتاکتور را هم 63 آمپر) گفته بود و در کتاب آقای احسان پرهیزگار فیوز از نوع ذوب شونده و 1.7 برابر جریان نامی موتور و فیوز دو رنج بالاتر یعنی حدود 100 آمپر.

      محمود غفاری

      سلام راه اندازی تک ضرب برای موتور 30کیلو وات به هیچ وجه توصیه نمیشه
      در مورد رنج مینیاتوری 1.5 تا 2برابر جریان نامی مصرفی در نظر میگیریم که همون 1.7 مناسب هست

      ایوب جوکار

      درود یزدان پاک بر شما عزیزان خدمت به هم نوعان خود میکنید
      دررررررررررود

      محمود غفاری

      متشکرم دوست عزیز نظر لطف شماست

      سیدرحیم

      سلام خدمت آقای مهندس غفاری . نقشه راه اندازی موتور دالاندر دو سرعته کند و تند میخواستم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم بازم تشکر.

      محمود غفاری

      سلام سعی میکنیم در یک مقاله اموزش بدیم

      حسین مقدمیان

      سلام
      روز بخیر برای تبدیل موتور سه فاز 3/4 اسب به تک فاز چه خازنی ظرفیت و ولتاژ مورد نیاز است؟ دستگاه سنگ رومیزی است ایا برا ی الکتروموتور راه اندازی با برق تک فاز مشکلی ایجاد میکند؟

      محمود غفاری

      سلام در مقاله بالا اندازه خازن مورد نیاز رو گفتیم و قدرت موتور تون کم میشه

      علی یوسف نژاد

      سلام، یک موتور 3 اسب دارم فقط سه تا سیم خارج شده تخته کلم نداره که به صورتی که گفتید انجام بدم،طرف ثانویه رو ستاره فرض کردم و به صورت عکس بالا بستم خازن رو موتور روشن نشد، چیکار باید کرد؟

      محمود غفاری

      سلام احتمالا موتور تون تعمیر شده چون معمولا موقع سیم پیچی سیم پیچ کارا سه سیم خارج میکنند که باید در بیارین ستاره هست یا مثلث

      محسن صادقی

      سلام.من در زمینه راه اندازی الکتروشناورها چاه آب توسط انرژی خورشیدی فعالیت میکنم.حال به اشتباه اینورتری رو وارد کردیم که بعد ار دریافت جریان D.c از پنلها برق ۳ فاز با ولتاژ ۲۲۰ به جای ۳۸۰ کارمیکند.آیا روشی هست که بشود ۲۲۰ ولت سه فاز رو به ۲۲۰ تکفاز یا حداقل به سه فاز ۳۸۰ ولت تبدبل کند؟

      محمود غفاری

      سلام سوالتون گنگ هست ممنون میشم دقیق تر توضیخ بدین

      ابراهیمی

      مهندس غفاری،با عرض سلام و خسنه نباشی
      یه دستگاه تهویه سه فاز داریم میخوام به تک فاز تبدیلش کنم
      چون اسب بخار و نزده نمیدونم چه خازنی استفاده کنم
      مشخصاتش
      0.55 کیلو وات
      380/220 ولت
      1.55/2.6 امپر
      ممنون میشم کمکم کنین

      محمود غفاری

      سلام
      برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن ۵۰ میکرو فاراد در نظر بگیرید

      سید جعفر محمدی

      سلام خسته نباشید مهندس یک سوال داشتم. اینکه من یک الکترو موتور سه فاز گیربکس دار ۱.۵ کیلو وات دارم میخوام تکفاز راه اندازی کنم. چون فعلا برق سه فاز ندارم. برقم تکفازه. برای نوار نقاله که بار روی نوار حدود ۱۰۰ کیلو میشه. بنظرتون جواب میده؟؟ چقدر جریان خواهد کشید؟؟

      محمود غفاری

      سلام خازن برای موتورهای تقریبا بی بار مثل فن جوابگو هست و در چنین شرایطی درایو بهترین گزینه هست

      سیاوش

      سلام پمپ اب تکفازیه خازن دارم ولی سیم های ک ازداخل متور میان ب تخته کلم وصل نیستند.دوتاقرمز دوتا قهوه ای لطفاراهنمایی کنید چطوراتصالشون بدم

      علی

      سلام مهندس برای الکتروموتور ۳۰kwو دور۱۵۰۰ چه نوع تابلو برق نیاز است

      حامد

      بسیارعالی،سپاس ازشما

      ایمان

      راه اندازی‌ موتور سه فاز به صورت مستقیم با کنتاکتور رو میخواستم میتونید برام مدارش رو بفرستید ممنون میشم

      محمود غفاری

      سلام نصب کنتاکتور رو در سایت جستجو کنید اموزش دادیم

      میلاد

      سلام مهندس غفاری وقتتون بخیر
      مهندس بنده مدرک کاردانی الکتروتکنیک(برق صنعتی) و مدرک لیسانس ( مهندسی کنترل- ابزار دقیق ) دارم ولی مهندس یه مسله ای است اینه که ما بیشتر مطالبی که در دانشگاه گذروندیم بیشتر بصورت تئوری بوده عملی هم داشتیم ولی کم بودن
      مهندس جنابعالی خودتون خوب میدونید مهندسی برق بغیر از چیزی که در دانشگاه آموختیم بایستی تجربه عملی داشته باشیم ونیاز به کار داره
      بنده وقتی که شرکتها از من دعوت میکنن برای همکاری از من سوال میکنن که چقدر تجربه داری چقدر سابقه کار داری وقتی میگم تجربه کاری وسابقه ندارم اون شرکت تمایلی برای همکاری بامن نداره الان تنها مشکل من تجربه کاری هستش ومثل قبل شرکتها یک دوره آموزشی نمیزارن وبه قول گفتنی دنبال لقمه آمادن
      عمو بنده مهندس برق( الکترونیک) هستش ایشون هم وضعیتشون مثل بنده بود وچند سال پیش در آزمون شرکت نفت قبول شدن وخود شرکت کارکنان تازه ورود رو به مدت 7 الی 8 ماه دوره آموزشی فرستاد وبعد از تکمیل دوره یک قرار داد چند ساله باهاشون بست والانم مشغول به کار هستن
      الانه شرکتا به این شکل نیستن ودنبال یک مهندس برق ( باتجربه وتخصص بالا)(با سابقه کار بالا) هستند
      الان یکی مثل بنده چطور میتونم تجربه وسابقه کار با این اوضاع شرکتا داشته باشم با اینکه این رشته برای تجربش بایستی در شرکتها حضور داشته باشی تا هم تجربه وسابقه کار بدست بیاری
      مهندس غفاری آیا دوره عملی نسبت به رشتم سراغ دارید؟ چه دوره ای باید برم که بتونم در خصوص اون شرکت تجربه کافی داشته باشم؟؟؟

      محمود غفاری

      سلام پیشنهاد میکنم در ابتدا کلاس های حضوری یا فیلم های اموزشی که عملی اموزش داده میشه رو ببینید تا با مباحث عملی اشنا بشید و درابتدا خودتون کارهای کوچیک رو به صورت خصوصی اجرا کنین تا تو بازار کار وارد بشین

      محمد

      سلام یک موتور ۱۱kw ۱۵hp داریم که گیربکس داره دوضرب راه اندازی میشه یا تک ضرب چون گیربکس داره

      محمود غفاری

      سلام 4 کیلو وات به بالا رو دو ضرب راه اندازی کنید

      شهزام

      سلام وقت بخیر در مجلات و تصاویر بالا زده که در حالت ۳فاز به تک فاز در حالت مثلث باید یک تیغه باز شود که این یه دوسر کلاف وصل شود این کار رو انجام دادم نشد ولی تیغه رو قرار دادم روشن شد داستان این چیه

      محمود غفاری

      سلام احتمالا در سر بندی سیم پیچ داخل موتور تغییراتی داده شده

      طاهری

      سلام.جناب غفاری ،واقعا نکته خوبی بود واستفاده کردیم.ولی مشکلی دارم.یک دستگاه الکتروگیربکس ۳اسب سه فاز دارد.و به اینورتر متصل است.من برق تکفاز در دسترسم است.چه طور به اینورتر وصل کنم .چکار باید بکنم.باتشکر فراوان طاهری

      محمود غفاری

      سلام میبایس از اینورتر های با ورودی تک فاز و خروجی سه فاز استفاده کنید که در اموزش اینورتر دلتا و ال اس آموزش دادیم

      وحید

      سلام جناب مهندس خسته نباشید، دو تا سوال داشتم :

      1- یه موتور سه فاز دارم که روی مشخصاتش برای توان و جریان دو عدد نوشته ، مثلا برای جریان دو عدد 23 و 17 نوشته و برای توان دو عدد 8 و 2 کیلوات نوشته البته ناگفته نماند که موتور 2 سرعته می باشد.
      2- یه کنترل فاز دارم که وقتی سیم L3 را قطع میکنم ، کنترل فاز کاملا خاموش میشه ولی وقتی سیم L1 یا L2 را قطع میکنم عمل میکند و چراغ فاز روشن می شود.

      محمود غفاری

      سلام موتور تون دالاندر هست
      و کنترل فاز هم ظاهرا فاز سوم در مدار داخل به عنوان تغذیه برد استفاده میشه

      Reza

      سلام مهندس خسته نباشید مطالبتون مفید بود ممنون

      فرزاد

      سلام ، خسته نباشید، منظور از ولتاژ برگشتی به چه معناست؟ برای مثال میگن در بعضی از موتور های سه فاز اگر یک فاز قطع شود ، ممکن است به علت ولتاژ برگشتی زیاد از موتور؛ کنترل فاز قادر به تشخیص نباشد و باید از کنترل بار هم استفاده بشه ، دقیقا یعنی چی؟ از کجا متوجه بشیم که موتور ولتاژ برگشتی داره؟

      محمود غفاری

      سلام منظور اینه که در مصرف کننده هایی که سیم پیچ یا بوبین مانند هست فاز و نول در مصارف تک فاز یا فاز و فاز در مصارف سه فاز به هم وصله و به همدیگر راه میدهند و ولتاژ به فاز دوم بره و اگر کنترل بار باشه چون فشار روی موتور میاد و جریان زیاد میشه و مدار رو قطع میکنه ولی کنترل فاز هم تشخیص میده چون اگر یک فاز قطع بشه بلافاصله مدار رو قطع میکنه