ماشین الکتریکی چیست ؟ + دسته بندی کامل انواع ماشین های الکتریکی

ماشین الکتریکی

ماشین الکتریکی یک نام کلی برای دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی یا برعکس تبدیل می‌کند و در این مقاله آموزش برق در کالنجی به اصطلاح ماشین الکتریکی میپردازیم و تحلیل و بررسی رو این مورد خواهیم داشت تا هر گاه عبارت ماشین الکتریکی به گوش تان خورد ذهنیت دقیقی از این مورد داشته باشید.

ماشین الکتریکی چیست؟

ماشین الکتریکی سطح ولتاژ جریان متناوب را به سطح دیگری از ولتاژ تغییر می‌دهد. فرایند تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس «تبدیل انرژی الکترومکانیکی» نامیده می شود.

ماشین های الکتریکی رابطی بین سیستم الکتریکی و سیستم مکانیکی محسوب می شوند که این ارتباط در ماشین های الکتریکی بر مبنای «میدان الکترومغناطیسی» صورت می گیرد.

ماشین های الکتریکی در زندگی روزمره امروزی حضور فراوانی دارند. موتورهای الکتریکی در لوازم  خانگی مانند یخچال، جاروبرقی، همزن، پنکه، تهویه مطبوع و در بسیاری از وسایل الکتریکی مشابه دیگر حضور دارند و در راه اندازی آن ها نقش مؤثر دارند. در مراکز صنعتی و کارخانجات، عامل حرکت بیش تر ابزارها موتورهای الکتریکی هستند. ژنراتورهای الکتریکی نیز با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی نقش اصلی را در تأمین برق مورد نیاز مصر فکننده های الکتریکی ایفا می کنند.

ژنراتورها انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. موتورها الکتریکی، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. ترانسفورماتورها سطح ولتاژ جریان متناوب را تغییر می‌دهند.

طبقه بندی ماشین های الکتریکی به چه صورت است؟

ماشین الکتریکی

دانلود تصویر

ماشین های الکتریکی از دو دیدگاه «نوع تبدیل انرژی» و «نوع جریان الکتریکی» طبقه بندی می شوند. از دیدگاه انرژی، اگر ماشین الکتریکی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند «موتور الکتریکی» و اگر این ماشین الکتریکی،  انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند«ژنراتور الکتریکی» نامیده می شود.

ماشین های الکتریکی به دو طریق دسته بندی می شوند:

۱- از نظر نوع جریان الکتریکی:

الف- ماشین های الکتریکی جریان مستقیم (AC)

ب- ماشین های الکتریکی جریان متناوب   (DC)

۲- از نظر نوع تبدیل انرژی:

الف- مولدهای الکتریکی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند..

ب- موتورهای الکتریکی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند

به طور کلی ماشین های الکتریکی جزء وسایل تبدیل انرژی غیر خطی هستند یعنی هر تغییر در ورودی همیشه به یک نسبت در خروجی ظاهر نمی شود.

در ماشین های الکتریکی فرایند تبدیل انرژی برگشت پذیر است. بدین معنی که با رعایت یک سری ملاحظات عملی، هر ماشین الکتریکی می تواند به عنوان یک موتور الکتریکی، انرژی الکتریکی را به مکانیکی و یا به عنوان یک ژنراتور، انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل کند و مورد استفاده قرار گیرد.

تقسیم بندی کامل ماشین های الکتریکی

 

۱- ژنراتور های الکتریکی

ماشین الکتریکیژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می کند. در واقع ژنراتور انرژی الکتریکی تولید نمی کند؛ بلکه با استفاده از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ ها در مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید می کند. این جریان، شارژ الکتریکی جریان الکتریکی عرضه شده توسط ژنراتور است. مکانیسم ژنراتور را می توان با درک کار پمپ آب فهمید که باعث جریان آب می شود اما واقعا آبی ایجاد نمی کند و فقط آب جریان می یابد.

منبع انرژی مکانیکی (محرک اصلی) ممکن است یک موتور بخار بالا و پایین رونده (reciprocating) یا یک توربین باشد، یا آبی که از میان یک توربین یا چرخ آبی می‌گذرد، یا یک موتور درون‌سوز، یا یک توربین بادی، یک هندل دستی، یا هوای فشرده یا هر منبع دیگری از انرژی مکانیکی.

هر ژنراتور شامل دو بخش اصلی است که هر کدام دارای دو اصطلاح هستند – یکی اصطلاح مکانیکی و دیگری الکتریکی – از نظر مکانیکی، روتور قسمت چرخان ماشین الکتریکی است و استاتور قسمت ایستا. در اصطلاح الکتریکی آرمیچر قسمتی از ماشین است که نیرو در آن تولید می‌شود. میدان قسمتی از ماشین خواهد بود که میدان مغناطیسی در آن به وجود می‌آید. آرمیچر ممکن است در روتور یا استاتور باشد. میدان مغناطیسی ممکن ست توسط آهن‌ربای الکتریکی یا آهن‌ربای دائمی ایجاد شود که بر روی روتور یا استاتور سوار شده‌اند. ژنراتورها را به دو دستهٔ اصلی تقسیم می‌کنند: ژنراتورهای AC و ژنراتورهای DC.

رتورها نیز از نظر ساختمان دو دسته اند:

  • ماشین های قطب صاف
  • ماشین های قطب برجسته.

این دستگاه ها به طور قرار دادی بر اساس توان برق برحسب کیلووات آمپر (KVA) و یا کیلو وات (KW) تقسیم بندی می شوند. در واقع هم موتور باید توان تولید این نیرو را (که بر حسب اسب بخار نیز عنوان می شود) داشته باشد و هم ژنراتور باید بتواند با نیروی محرک هایی که موتور تولید می کند این خروجی را بدهد.

۲- موتور های الکتریکیماشین الکتریکی

یک موتور الکتریکی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. بیشتر موتورهای الکتریکی از راه تقابل میدان‌های مغناطیسی و هادی‌های حامل جریان برای تولید نیروی گرداننده استفاده می‌کنند. موتورها و ژنراتورها شباهت‌های زیادی دارند و بسیاری از گونه‌های موتورهای الکتریکی را می‌توان به عنوان ژنراتور هم به کار برد، یا برعکس. موتورهای الکتریکی نیز به دو دستهٔ اصلی جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) تقسیم می‌شوند.

۳- ترانسفورماتور هاماشین الکتریکی

ترانسفورماتور یک دستگاه ایستا است که جریان متناوب را در فرکانسی ثابت، از یک سطح ولتاژ به سطح ولتاژی دیگر (بیشتر یا کمتر یا گاهی هم سطح) تبدیل می‌کند. ترانسفورماتور انرژی الکتریکی را با استفاده از کوپل مغناطیسی از یک مدار به مداری دیگر انتقال می‌دهد. یک جریان متغیر الکتریکی در سیم‌پیچ اولیه یک شار مغناطیسی متغیر نسبت به زمان را در هستهٔ ترانسفورماتور ایجاد می‌کند که موجب ایجاد میدان مغناطیسی در سیم‌پیچ ثانویه خواهد شد. این میدان مغناطیسی متغیر یک نیروی محرک الکتریکی یا ولتاژ را در سیم‌پیچ ثانویه القا خواهد کرد. به این پدیده القای متقابل گفته می‌شود.

راستی!!!

عضو کانال تلگرام کالنجی شده اید؟

با عضویت در کانال تلگرام کالنجی از جدید ترین آموزش ها و تخفیف های ویژه با خبر خواهید شد؛برای عضویت در کانال، اینجا کلیک کنید

 

محمود غفاری
محمود غفاری
در زمینه برق صنعتی فعالیت میکنم، از آنجایی که علاقه مند به آموزش نوین برق هستم وچندین سال در زمینه برق صنعتی و ساختمان به صورت عملی وتئوری اطلاعت کسب کردم خوشحال میشوم این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم. سپاسگزارم

5 Comments

  1. علي گفت:

    برادر
    در قسمت آشنایی با کالنجی از کلمه سال دو بار استفاده کردین
    یا حق

  2. sale.peyman گفت:

    سلام
    مرسی از اطلاعات خوبتون
    من خودم در زمینه ارائه لوازم ودستگاه های برق صنعتی فعالیت می کنم.
    یکی از این دستگاه ها ، مقاومت ترمز هست که توضیخاتی از کارکرد اون رو براتون توضیح میدم.

    مقاومت ترمز یا رزیستور ترمز در سیستم های حرکتی که در آنها موتور بوسیله یک درایو کنترل می شود مورد استفاده قرار می گیرد و به (مقاومت شارژ) کنترل موتور از طریق فرایندی بنام ترمز دینامیکی کمک می کند. کارکرد مقاومت ترمز در موتور های AC و DC متفاوت می باشد. به هنگامی که موتور شتاب می گیرد انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و در زمان شتاب منفی انرژی جنبشی از طریق موتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و باید از بین برود .

  3. حمیدرضا ظهری گفت:

    با درود فراوان به شما،بدینوسیله میخواستم از لطف و محبتی که میکنید،تشکرکرده باشم.موفق باشید.

  4. سپاسگزارم از همراهی تون دوست عزیز

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای شرکت در دوره رایگان ویدیویی آموزش برق صنعتی،لطفا فرم زیر را پر کنید