آموزش جامع برق صنعتی با 50 درصد تخفیف ویژه، اعتبار تخفیف فقط تا پایان امشب

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه!
sisli escort bakirkoy escort halkali escort
sisli escort sirinevler escort
کالنجی - آموزش نوین برق

طریقه نصب خازن موتور تکفاز

نصب خازن موتور تک فاز

نصب خازن موتور تکفاز موضوع این مقاله در کالنجی است که در موتور های مختلف تک فاز  مانند دنیام آب، پنکه، موتور های بالا بر و… بسیار پرکاربرد است و از طرفی موتور های تک فاز مرسوم که مورد استفاده است از روش های مختلفی خازن گذاری می شود که گاهاً باعث سردرگمی در نحوه نصب خازن موتور تکفاز می شود که در این آموزش میخواهیم با هم نحوه قرار گیری خازن در موتور های تک فاز را در حالت های مختلف یاد بگیریم.

در آموزش های گذشته نحوه تغییر دور موتور تک فاز را یاد گرفتیم و در این آموزش نصب خازن در موتور های تک فاز را مورد بررسی قرار می دهیم.

نصب خازن موتور تکفاز

قبل از این که خازن گذاری در موتور های تک فاز را یاد بگیریم نیاز است که حداقل انواع موتورهای تک فاز و انواع روش های سیم بندی خازن در موتور تک فاز را یاد بگیریم.

انواع موتور های تک فاز

  • موتور یونیورسال
  • موتور با قطب چاکدار
  • موتور های با فاز شکسته
  • موتور های سه فاز تبدیل شده به تک فاز
  • موتور های با خازن راه انداز
  • موتور های با خازن دایم کار
  • موتور های دو خازنه

موضوع بحث ما سه مورد آخر است که در سربندی آن خازن هم مورد استفاده قرار میگیرد، پس جهت یادگیری نحوه سیم بندی خازن در موتور های تک فاز ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

موتورهای القايی با خازن راه انداز


تصویر پایین سیم بندی سيم پيچ اصلی و راه انداز را به کمک يک خازن سری شده با سيم پيچ راه انداز نشان میدهد. با محاسبه مقدار مناسب ظرفيت خازن (که محاسبات نسبتا پیچیده ای دارد)می توان اختلاف زاويه بين دو جريان را در زمان راه اندازی به ۹۰درجه رساند.

نصب خازن موتور تکفاز

در نتيجه گشتاور راه اندازی چنين موتوری بسيار خوب میباشد. زيرا بيشترين مقدار گشتاور در موتور القايی تکفاز با ايجاد اين زاويه به دست می آيد. بعد از راه اندازی موتور، عبورجريان زياد از خازن باعث سوختن آن میشود به همين خاطر بايد خازن را توسط کليد گريز از مرکز از مدار خارج کرد. با توجه به اينکه از خازن راه انداز جريان زيادی عبور میکند، بايد ظرفيت آن نيز زياد باشد. از طرفی چون اين خازن مدت کوتاهی در مدار است بنابراين میتوان از خازنهای الکتروليتی استفاده کرد، زيرا با در نظر گرفتن ظرفيت خازنهای الکتروليتی، حجم آنها کوچک و قيمتشان ارزان است.

موتورهای القايی با خازن راه انداز مشخصه راه اندازی خوبی داشته و به طور کلی در وسايلی همچون کمپرسورها، دستگاههای چند کاره نجاری و … کاربرد دارند.

  انواع بی متال ها از لحاظ رنج جریان و شکل ظاهری

موتور القايی با خازن دائم کار

اگر خازن سری شده با سيم پيچ راه انداز طوری محاسبه گردد تا در موقع راه اندازی اختلاف فاز اندک ولی در زمان کار، اختلاف فاز تقريباً ۹۰درجه شود، میتوان خازن را در مدار نگه داشت. در اين صورت مقدار ظرفيت خازن دائم کار نسبت به خازن راه انداز کمتر است و در زمان راه اندازی جريان کمتری از آن عبور میکند. از طرفی چون خازن دائم کار مدت زمان بيشتری بايد در مدار بماند بنابراين خازن الکتروليت برای آن مناسب نيست. لذا خازن اين موتورها از نوع روغنی انتخاب میشود که قيمت آنها گرانتر از خازنهای الکتروليت است. راندمان، ضريب قدرت و گشتاور کار اين موتورها در حالت کار بسيار خوب است.

نصب خازن موتور تکفاز

به دليل اينکه سيم پيچ راه انداز از مدار خارج نمی شود در نتيجه سيم پيچ اصلی و راه انداز را در اين موتورها مانند هم در نظر میگيرند و هر کدام نصف شيارهای استاتور را اشغال میکنند.
از خصوصيات خوب اين موتورها سر و صدای کم در زمان کار میباشد ضمن آنکه با تغيير ولتاژ سرعت شان قابل کنترل است. به همين خاطر در وسايلی همچون پنکه، ماشين لباسشويی خانگی و هر جايی که تغيير بار در نقطه کار نداشته باشيم، مناسب است.

موتورهای القايی دو خازنی (خازن راه انداز و دائم کار)

اگر در موتور القايی از هر دو خازن دائم کار و راه انداز مانند تصویر زیر هم زمان استفاده شود، موتور را دو خازنی میگويند.
همانطور که در بخشهای پيشين به آن اشاره شد خازن راه انداز از نوع الکتروليتی و با ظرفيت زياد میباشد در حالی که خازن دائم کار از نوع روغنی و دارای ظرفيت کم است.

نصب خازن موتور تکفاز

در ابتدای راه اندازی موتور، هر دو خازن با هم موازی بوده و با سيم پيچ راه انداز به طور سری در مدار قرار میگيرند ولی پس از رسيدن دور موتور به ۷۵درصد دور نامی به وسيله کليد گريز از مرکز، خازن راه انداز از مدار خارج می شود و تنها خازن روغنی در مدار باقی میماند. به دليل وجود اين دو خازن، اين نوع موتورها هم دارای مشخصه گشتاور راه اندازی خوب میباشند و هم در زمان کار آرام و بی صدا کار میکنند. در اين موتورها سيم پيچ اصلی و راه انداز شبيه يکديگر در نظر گرفته میشود. اين موتورها غالباً  جزء موتورهای صنعتی محسوب می شوند و در وسايلی مانند ماشين لباسشويی صنعتی، يخچال های صنعتی، موتورهای بالابر و … کاربرد دارند.

 

  رله جامد یا ssr چیست و چه کاربردی دارد
لینک دانلود ویدئو

نظر کاربران (13)

    عطری کاربر مهمان ۱۶ مهر ۱۳۹۹ پاسخ

    سلام استاد، موتور بالابر فقط در جهت پایین کار می کند و در جهت بالا وقتی کلید رو میزنیم کلا فیوز میپره؟ علت چیست به نظر شما؟

      محمود غفاری مدیر کل ۲۰ مهر ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام
      ظاهرا در کلید اتصال رخ داده که باید کامل سیم و کلید و موتور چک بشه

    یوسفی کاربر مهمان ۱۵ مهر ۱۳۹۹ پاسخ

    سلام
    موتور های تکفاز با توان ۳ اسب،عموما با خازنهای الکترولیتی راه اندازی میشن؟
    آیا امکان داره هر دو سیم پیچ بعد از راه اندازی در مدار بمونن ولی خازنها با کلید گریز از مرکز خارج بشن؟

      محمود غفاری مدیر کل ۲۰ مهر ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام بستگی داره موتور از نوع دو خازنه هست یا یک خازنه
      سیم پیچ ها کلا در مدار میمونن و فقط خازن توسط کلید از مدار خارج میشه

    رضا ثابتی کاربر مهمان ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ پاسخ

    با سلام خدمت جناب غفاری،
    الکتروموتور داریم،(تکفاز) چطور میتوانیم خازن مناسب برایش محاسبه کنیم ،هیچگونه مشخصاتی ندارد،

      محمود غفاری مدیر کل ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام برای خازن گذاری نیازه که حتما مشخصات موتور در دسترس باشه

    مرادی کاربر مهمان ۳ شهریور ۱۳۹۹ پاسخ

    سلام . تشکر می کنم از آموزش عالی و مباحث کاربردی .
    من به یک مشکل برخوردم اگه ایده یا راهکار داشتید ممنون می شوم بامن هم درمیان بگذارید .
    یک پمپ تک فاز میله ای و یک خازن راه انداز داریم برای روشن کردن آن از کلید تایمر استفاده می کنیم
    و به این شکل : تایمر کنتاکتور رو فعال می کنه و کنتاکتور هم پمپ آب رو
    حالا سوال 1- حدودا هر یک تا دو سال یا سیم ارتباطی و یا لاین های کنتاکتور می سوزد . در صورتی که از کابل و سیم قوی و کنتاکتور خارجی هم استفاده می کنیم.؟
    سوال 2 - کنتاکتور جدید هیوندای خریدم 35 آمپر بعضی مواقع کنتاکتور شروع به قطع و وصل شدن مکرر می کند و خیلی سریع (رگباری ) ولی کنتاکتور قبل ( اشنایدر ) این طور نبود .؟
    در منطقه ما احتمال افت ولتاژ هست چون بعضی مواقع لامپ ها کم نور می شود .
    باز هم تشکر از شما دوستان

      محمود غفاری مدیر کل ۸ شهریور ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام کنتاکتور هیوندای جدیدا بیکیفیت شده و این اتفاقات براش مشاهده شده که پیشنهاد میکنم کنتاکتور های زیمنس بذارین
      مورد سوختن سیم هم یا جریان تون زیاده یا اتصالات تون سست هست

      رحیم ملامحمدب کاربر مهمان ۵ مهر ۱۳۹۹ پاسخ

      روی کنتاکتهای کنتاکتورتون گرد و خاک میشینه هرهفته یاهرماه کنتاکتورها و تابلو برقتون رو بادگیری کنید.کنتاکتهای کنتاکتور راپس از بادگیری با اسپری ناهید کنتاکت شور contact cleaner شست وشو دهید پس از خشک شدن کنتاکتها الکتروموتور را استارت کنید

    mohammaddvm مشتری ۳۰ تیر ۱۳۹۹ پاسخ

    بهترین سایت آموزش برق
    بسیار تشکر

      محمود غفاری مدیر کل ۳۱ تیر ۱۳۹۹ پاسخ

      متشکرم
      نظر لطف شماست

    محسن زیرک کاربر مهمان ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ پاسخ

    بسیار عالی ، مهندس محبت کنید در خصوص سربندی و راه اندازی این نوع الکتروموتور ها از روی تخته کلم اونها هم توضیحاتی بدید .
    بسیار متشکرم .

      غفاری مدیر کل ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام در لینک زیر آموزش دادیم
      http://kalengi.ir/onephase/

istanbul escort
izmit escort bayan