آموزش برق ساختمان, آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

تغییر دور در موتور تکفاز چگونه است؟

تغییر دور در موتور تکفاز

تغییر دور در موتور تکفاز چگونه است؟ شاید این سوال برای تان پیش بیاید و بخواهید دور یک الکترو موتور تک فاز را تغییر دهید،اغلب افراد اولین کاری که به ذهن شان می رسد تغییر دادن جای فاز و نول است ولی متوجه می شوند دور موتور شان تغییر نمی کند.

در این آموزش برق صنعتی در کالنجی می خواهیم به تغییر دور در موتور تکفاز بپردازیم تا یاد بگیریم جهت گردش را در موتور های تک فاز به راحتی تغییر دهیم.

تغییر دور در موتور تکفاز به چه صورت است؟

برای این که پاسخ سوال تان را پیدا کنید پیشنهاد می کنم ویدیوی پایین را مشاهده کنید:

مراحل تغییرات در تخته کلم جهت تغییر دور موتور تکفاز

همانطور که در فیلم بالا توضیح دادیم ما باید جای سیم های داخل تخته کلم الکترو موتور را تغییر دهیم تا بتوانیم  تغییر دور در موتور تکفاز را انحام دهیم.

مراحل تغییرات را در سه تصویر پایین مشاهده می کنید:

حالت اول حالت پیش فرض سیم بندی است و حالت دو و سه حالات تغییرات سیم های متصل شده به سیم پیچ کمکی و اصلی است.

تغییر دور در موتور تکفاز

تغییر دور در موتور تکفاز

تغییر دور در موتور تکفاز

الکترو موتور تک فاز دو سیم پیچ دارد یکی سیم پیچ اصلی که به وسیله آن موتور تک فاز به حرکت در می آید و به صورت دایم کار خواهد کرد و سیم پیچ دوم که به سیم پیچ کمکی هم معروف است موقع راه اندازی الکترو موتور تک فاز مورد نیاز قرار خواهد گرفت.

سیم پیچ های اصلی در موتور های تک فاز با U1 و U2 نمایش داده می شود و سیم پیچ های کمکی هم با حروف z1  و z2  نمایش می دهند در حالت پیش فرض u1 به z1 به وسیله سیم یا یک تیغه فلزی متصل است و همچنین u2 به z2  متصل است جهت تغییر دور در الکترو موتور تک فاز جای سیم پیچ کمکی یعنی z1 و z2 را تغییر میدهیم، همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید ما این کار را انجام داده ایم.

تغییر دور در موتور سه فاز به چه صورت است؟

در الکترو موتور سه فاز تغییر جهت آسان تر است، و کافیست که جای دو فاز ورودی را با هم تغییر دهیم تا توالی فاز در موتور سه فاز ما تغییر کند و به این صورت جهت گردش الکترو موتور سه فاز نیز تغییر خواهد کرد.

سیم بندی مدار چپگرد راست گرد تک فاز با کنتاکتور

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “تغییر دور در موتور تکفاز چگونه است؟

  1. مصطفی گفت:

    با سلام. در حالتی که خازن با سیم پیچ اصلی سری میشود برای تغییر دور . خیلی گشتاور موتور کاهش میابد و احتمال سوختن موتور زیر بار خیلی زیاد هستش . بهترین راهکار جابجایی جهت در سیم پیچ کمکی یا اصلی هستش.

  2. علی گفت:

    مطالبتان خیلی عالی و جامع است ممنون

  3. حمیدرضانظری خوشیانی گفت:

    سلام مهندس.
    من یک کولر ابی دارم که موتورش یک دوم اسب هستش.بعداز چندسال بی توجهی درحال کار گیر پاچ کرد و سریع خاموشش کردم و موتور رو باز و سرویس کردم و متوجه شدم دو قسمت از سیم پیچ سیاه شده بعداز نصب مجدد روی کولر متوجه شدم دور کند سوخته و فقط دور تند کار میکنه.راستش در حال حاظر توانایی هزینه سیم پیچ مجدد رو ندارم و چون مادرم پیر هست هم نمیتونم با دورتند روشن کنم.روشن هم که نباشه گرما اذیتش میکنه.
    با در نظر گرفتن همه اینها چطوری میتونم دور موتور رو کم و زیاد کنم؟؟؟؟
    اگه امکانش هست کاملا دقیق راهنمایی کنید یا اگه نیاز به قطعه خاصی داره مشخصاتش رو کامل بگید.
    چون من چیزهایی که بلد هستم همه اش تجربه شخصی هستش.
    منظورم اینه سواد زیادی ندارم.
    ممنون میشم کمکم کنید تا مشکلم رو بر طرف کنم.
    از زحمات شما بزرگوار هم سپاسگذارم

    1. سلام اگه قصد تعویض سیم پیچ ندارین راهش استفاده از درایو هست که اونم هزینه ی زیادی داره یه راه هم هست که یه دیود سر راه موتور گذاشته میشه و نیم سیکل کار میکنه که اونم برای موتور کوچک یونیورسال استفاده میشه و پیشنهاد نمیشه برای شما
      راهکار اصولیش تعویض سیم پیچی هست

      1. حمیدرضانظری خوشیانی گفت:

        ممنونم.
        واقعا تشکر میکنم که وقت میذارید و به سوالها جواب میدید.
        فقط میشه محبت کنید و بگید چه نوع دیودی باید تهیه کنم؟؟؟
        منظورم اینه رفتم بخرم بگم چی میخوام؟؟؟

        1. عرض کردم برای موتور کوچک در حد سشوار جواب میده و رو موتور کولر آبی به عنوان راهکار بهش نگاه نکنید

  4. 9141781724 گفت:

    سلام مهندس دینام کولر ما برعکس کار میکنه اوردم پایین یکی یکی دورهای کند و تند و امتحان کردم برعکس کار کرد مشکل از خازن هست یا سیم پیچی

    1. سلام وقت شما بخیر مشکل از خازن یا سیم پیچی نیست بلکه نحوه سربندی تون مشکل داره که باید جای سیم پیچ کمکی و اصلی رو جابجا بکنید که دور عوض میشه و در ویدیو بالا اساسش رو توضیح دادیم

      1. آرمان نژاد گفت:

        سلام
        ممنون از بزرگواریتون ک وقت برای پاسخ ب ما میزارید

        موتور هود بی مکث تک فازه سه سرعته با کلید راکر

        بعد الان سال ها بود ک استفاده نشده بود کلیدش خراب بود الان ک کلیدشو تازه زدم هر سه دورش یکنواخت یعنی دور کند نداره چ دلیلی داره مشکل از چی میتونه باشه
        یعنی دور کند موتور مشکل پیدا کرده

        1. سلام احتمال زیاد یا سیم بندی تون درست بسته نشده یا پشت کلید تیغه فلزی هست که که کلید های کند و تند رو اتصال کوتاه کرده

    2. 9306314490 گفت:

      سلام مهندس از موتور تردمیل میخوام چند دور بگیرم چطور میشه این کار رو کرد میخوام سیم کشی خود دستگاه رو قطع کنم
      ممنون

      1. سلام باید نوع موتور بررسی بشه تا نظر دقیقی بشه داد

  5. مسعود فضلی گفت:

    درود برای تغییر دور دینام یک اسب سه هزار دور غیر از اینورتر راه دیگه هم هست؟چون هزینه اینورتر برام بالاست

    1. سلام اگر موتور فن هست و بار سنگینی نداره از دیمر های صنعتی هم میشه استفاده کرد

  6. عادل عابدی گفت:

    سلام وقت بخیر.تشکر میکنم بابت مطالب مفیدی که رایگان در اختیار ما گزاشتید

  7. مهدی تاج الدینی گفت:

    سلام این که موتور تک فاز مقاومت سیم پیچی هاش فرق میکنه به عبارتی طوری طراحی شده که به صورت چپ گرد بچرخه نه راست گرد مشکلی در این که ما این موتور رو به صورت راستگرد راه اندازی میکنیم اینه که به عبارتی سیم پیچ اصلی و کمکی رو جاشون رو عوض میکنیم. خوب وقتی این کار رو میکنیم اون مقاومت کمتره رو گذاشتیم کمکی اون بیشتره رو گذاشتیم اصلی میخواستم بدونم چه مشکلی در کار موتور پیش میاد آیا این مدل تغییر جهت چرخش درست هست ممنون میشم زود تر جوابم رو بدین ممنون از آموزش های خوبتون سپاسگذارم.

    1. سلام سیم‌پیچ کمکی جای سیم پیچ اصلی رو نمیگیره و صرفا در شکل موج حالت پس فاز و پیش فاز به وجود میاره که باعث تغییر جهت میشه

  8. مجتبی کمانکش گفت:

    سلام من یه الکترو موتور ۳ اسب دو خازنه دارم و روی پمپ باد نصبه وقتی که روشنش میکنم وکمی زیر بار میره شروع به هندل زدن میکنه ایا ایراد از خازنه یا از کلاچ یاچیز دیگه ای ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و درود به احتمال زیاد خازن دائم کارتون مشکل داره که باید با یک خازن دیگه تعویض کنید و تست کنید

  9. محسن گفت:

    درور بر شما بسیار عالی ممنونم

  10. ناشناس گفت:

    خیلی ممنون دقیقا دنبال همین اموزش بودم
    سپاس از شما مهندس گرانقدر

  11. ناصر خوش بیان گفت:

    با عرض ادب
    موتور های بالابر چرا دو خازن دارند؟
    آیا یکی دائم و یکی استارت هست؟
    یا یکی برای چپگرد و یکی برای راست گرد؟

    مقصود اینکه اگر یکی از خازن ها خراب بشه کلا موتور از کار میافته
    یا فقط یکی از دور هاش ( چپ گرد یا راست گرد)

    1. سلام یکی از خازن ها خازن راه انداز است که اگر نباشد موتور راه اندازی نمی شود و یکی خازن دایم کار که جهت بهبود گشتاور و راندمان کاری موتور مورد استفاده قرار می گیرید، خازن کاری به تغییر دور نداره

    2. خلیلی گفت:

      سلام و درود ،برای گلخونه خانگی میخواستم ی فن نصب کنم که هم هوارو خارج کنه هم وارد کنه ،چطوری میتونم این کارو انجام بدم ،ممنون میشم از راهنماییتون ..

      1. سلام فن تون سه فاز هست یا تک فاز؟

  12. اسماعیل گفت:

    حالا نمیشد به صورت عملی به ما نشون بدید که چه طوری دور موتور چرخ خیاطی رو تغییر بدیم؟

  13. برسام گفت:

    سلام عرض ادب و احترام به همه مهندسین این مجموعه به دنبال مطلبی بودم که نحوه راه اندازی موتور تک فارز رو توضیح داده باشن که با سایت شما آشنا شدم از شما بخاطر زحمات و توضیح جامع بی نهایت سپاسگزارم با تشکر ( غفاری )

    1. سلام و درود
      ممنون از محبت شما

  14. سید مهدیم گفت:

    با سلام و تشكر بابت أين اشتراک گذاری در حوزه علم برق به دیگران .واقعا ممنون‌.
    بنده یه پمپ‌ شناور برای تعمیر از داخل چاه آوردیم بالا. کار نمی کرد. بعد بررسی .شافتش روانه
    .با یه چرخش با دست می چرخه. تو بدنه دنبال خازن چرخیدم.اصلا چنین چیزی نیست . یکی از دوستان میگفت بیرون از پمپ خازن نصب میشه . حالا میخوام خازن نصب کنم به مشکل بر خوردم سیم پمپ شناور ۲ رشته هست .۴۰میکروفراد. رو بدنه نوشته شده برای خازن . اگه میشه کمک کنید ..خیلی نیاز به کمک شما دارم مهندس عزیز…ممنون

    1. سلام
      نصب خازن موتور تکفاز رو در سایت جستجو کنید سیم کشیش رو توضیح دادیم

  15. لخلخلخحاح گفت:

    سلام میشه کاری کرد دینام تک فازم با یه کلید به راست بچرخه با عوض کردنش به چپ بچرخه؟

    1. سلام بله میشه و در محصول چپگرد راستگرد تک فاز سیم کشی این حالت رو اموزش دادیم

  16. علیرضا مولایی گفت:

    خدا خیرتون بده مطالبتون فوق العاده اموزندس

    1. غفاری گفت:

      سپاس از همراهی شما دوست گرامی

  17. مسعود فکری گفت:

    بله مهندس شما درست میفرمایید خیلی سخته و دیگه از بابت موتور تکفاز ناامید شدم و اتوماتیک وار منو سمت موتورهای dc هدایت کرد ولی متاسفانه اصلا باورم نمیشه یه موتور dcبا متعلقاتش که درایور و یا ماژول و منبع تغذیه اونجوری که من پیگیری کردم حدود یک میلیون و دویست سیصد آب میخوره چرا آخه اینقدر گرون تازه اونم با اکراه و انگاری شکم سیر باشن جواب میدن بهتر میدونن نفروشن تا فروش البته بر میگرده به اوضاع خراب بازار و این دلار لعنتی که همه چی بهش گره خورده آخه یه ترانس پونزده آمپر وات بالا میشه ۴۵۰ هزار تومن ؟

  18. مسعود فکری گفت:

    سلام وقت بخیر :مهندس جان خواستم اگر ممکنه تا کمکم کنید از بس که هر کسی در رابطه با اینکار یه چیزی بهم گفته من یک الکترو موتور تکفاز دوخازن یک اسب با A:2.5 kw:0.37 R.P.M.2850 دارم و میخواستم تا برای اون کنترل دور یا همون سرعت بزارم لطفا بفرمایید اگر ممکنه چیکار باید بکنم چی رو تهیه کنم ؟ ممنونم ازتون.فکری

    1. غفاری گفت:

      سلام دور راه وجود داره
      یک گذاشتن درایو تک فاز که خیلی کمیابه و بعدی میدونم گیر تون بیاد
      دو اگر بار تون سنگین نیست و مثلا یک فن هست میتونید از دیمر های صنعتی استفاده کنید

  19. www.mojtabaebrahimi617 گفت:

    سلام ببخشید آقای مهندس همش سوال میپرسم.
    خازن رو حذف کردم و دو سیم پیچ رو موازی کردم با دست کمک کردم راه افتاد اما سریع داغ کرد بعد خازن ۱۰میکرو فارد را با کمکی سری کردم اندکی دیرتر داغ کرد بنظرتون ظرفیت خازن رو ببرم بالاتر یا مشکل از سیم پیچشه؟
    ممنون

    1. غفاری گفت:

      سلام ظرفیت رو بالا تر ببرین و تست کنید اگر بازم داغ کرد احتمال زیاد سیمپیچ تون مشکل داره

  20. www.mojtabaebrahimi617 گفت:

    سلام خداقوت.مقاوت سیم پیچ اصلی و راه انداز برای یک موتور تکفاز ۱۸۰وات تقریبا باید چقدر باشد؟بنظرتون پیرو سوال قبلیم ظرفیت خازن رو ببرم بالا یا کمترش از ۱۰میکرو فاراد بگیرم؟ممنون از زحمات شما

  21. مجتبی گفت:

    سلام برای عضویت در سایت باید چکار کنم منو ثبت نام باز نمیشه برام

    1. غفاری گفت:

      سلام
      از طریق لینک زیر میتونید اقدام به ثبت نام کنید
      https://kalengi.ir/my-account/?action=register

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *