سافت استارتر چیست؟ و نحوه نصب و سیم بندی آن چگونه است؟

سافت استارتر چیست؟ و نحوه نصب آن چگونه است؟

یکی از روش های کنترل جریان راه اندازی الکتروموتورها استفاده از سافت استارتر یا راه انداز نرم می باشد که قصد داریم در سایت کالنجی و  آموزش برق به این مورد بپردازیم.

سافت استارتر چیست؟

اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشیم از اسم آن معلوم هست که سافت استارتر (soft starter) به معنی چیزی هست که استارت را نرم انجام میدهد و سافت استارت (soft start) به معنی راه اندازی نرم است، بنابراین ما با وصل کردن این دستگاه  به الکتروموتور می توانیم الکتروموتور را به صورت نرم راه اندازی بکنیم.

همانطور که می دانید الکتروموتور در سایز های بزرگتر را نمی توان به صورت مستقیم راه اندازی کرد چونکه با جریان راه اندازی ۴ الی ۱۰ برابر جریان نامی مواجه خواهیم شد پس می آییم از روش هایی مثل ستاره مثلث ، سافت استارتر و درایو صنعتی (اینورتر) استفاده می کنیم.

مزایای استفاده از سافت استارتر

  • حذف جریان هجومی و گشتاور لحظه ای در زمان راه اندازی
  • افزایش طول عمر موتور و پمپ ها
  • افزایش قابلیت اطمینان و راندمان سیستم
  • کاهش سایز کابلها و کلید های اتصال به شبکه به علت کاهش جریان موتور
  • استارت و استپ سیستم بدون ضربه
  • کاهش هزینه ها، مخصوصا هزینه های تعمیر ونگهداری
  • شتاب گیری و شتاب دهی نرم

نکته اصلی اینجاست که ما فقط در مواردی که میخواهیم الکتروموتورمان به صورت نرم راه اندازی شود می توانیم از سافت استارتر استفاده کنیم و نمی توانیم سرعت الکتروموتور را با استفاده از این وسیله  تغییر دهیم. تغییراتی که از طریق سافت استارتر می شود انجام داد: کم کردن ولتاژ در لحظه راه اندازی – تغییر زمان استارت و استپ – کم کردن ولتاژ راه اندازی و تنظیم مقدار حفاظت بار و یک سری تنظیمات دیگر که بسته به نوع سافت استارتر دارد که اگر بخواهیم قدرت و گشتاور موتور را تغییر دهیم و سرعت موتور را کاهش یا افزایش دهیم و المان های بیشتری نیاز داشتیم از اینورتر جهت راه اندازی الکترو موتور استفاده می کنیم.

  نحوه نصب بی متال

از جمله کاربرد های سافت استارتر:

  1. پمپ
  2. فن
  3. کمپرسور
  4. نوار نقاله
  5. میکسر
  6. سنگ شکن
  7. آسیاب
  8. سانتریفیوژ
  9. و …

نحوه نصب سافت استارتر

سافت استارتر هم شبیه به کنتاکتور سیم بندی قدرت و فرمان دارد سه تا ورودی دارد و سه تا خروجی که به الکتروموتور وصل می شود، خود سافت استارتر برق جداگانه نیاز دارد یعنی یک فاز و نول باید به آن وصل کنیم و شبیه به درایو صنعتی(اینورتر) نیست که از سیم ورودی قدرت تغذیه شود.

در تصویر پایین میتوانید سیم بندی قدرت را مشاهده کنید.

اگر به نوشته های روی سافت استارتر توجه کنید در یک قسمت نوشته شده که مسیر قدرت اول و سوم، تریستور دارند و بعد از گذشت زمانی بای پس (یعنی ورودی و خروجی اتصال کوتاه میشود) می شوند و تا زمانیکه استارت زده نشده قطع هستند اما مسیر قدرت وسط کاملا وصل می باشد، برای همین قبل از سافت استارتر کنتاکتور قرار داده ایم تا برق به الکتروموتور وصل نباشد. همه ی سافت استارتر ها به این صورت نیستند نمونه های دیگری هم وجود دارند که در هر سه مسیر قدرت شان تریستور قرار دارد، در تصویر پایین هر دو نمونه نمایش داده شده است.

سیم بندی مدار فرمان بدین صورت است:

بعد از وصل کردن مدار فرمان نیاز است که پتانسیومتر هایی که روی دستگاه تعبیه شده است را تنظیم کنیم، اما نمونه های متفاوتی وجود دارد که هم آنالوگ هست و هم دیجیتال.

مدل آنالوگ یک سری ولوم یا پتانسیومتر دارند که می شود آن را تنظیم کرد و در مدل دیجیتال ما با یک LCD مواجه می شویم که باید از طریق دکمه هایی که روی آن موجود است پارامتر ها را تنظیم کنیم و برای دانستن آن پارامتر های باید به دفترچه آن سافت استارتر مراجعه کنیم.

  مدار فرمان چپگرد راستگرد سریع با میکرو سوئیچ + فیلم تحلیل نقشه

راستی!!!

اپلیکیشن اندروید کالنجی رو دانلود کنین و از جدید ترین آموزش های رایگان و تخفیف های ویژه محصولات مطلع خواهید شد. 🙂

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

علی مرتضوی

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*

    ابراهیم سواری

    سلام خداقوت
    عالی بود

    محمود غفاری

    متشکرم آقای سواری بزرگوار

    jafar؟

    با سلام خدمت مهندس عزیز.
    آیا بعد از اینکه سافت استارتر برای یک موتور جهت راه اندازی نرم تنظیم شد،برای ادامه کار آن موتور در حالت ماکزیمم خود،ایا نیاز هست که به تنظیمات سافت استارتر دست بزنیم،

    سجاد

    سللام
    عالی بود.

    محمود غفاری

    سلام متشکرم

    محمود غفاری

    سلام فقط یک بار تنظیم میشه و نیاز نیست هر بار تنظیم کنیم

    محمد

    واقعا از اطلاعات که میزارید تشکر میکنم.

    محمد

    از اطلاعات که میزارید بینهایت تشکر میکنم

    محمود غفاری

    سپاس از همراهی تون

    آصف نوید احمدی

    از توضیحاتی شما که در اختیار ما قرار دادید سپاس گذارم

    علی مرتضوی

    ممنون ، لطف دارین

    احمد

    عالی بوداگه میشه درموردسافت استارت دیجیتال بیشترتوضیح بدید.ممنون وخسته نباشید

    محمود غفاری

    متشکرم
    در مقالات آینده سعی میکنیم آموزش بدیم

    محمد

    سلام
    مطالب بسيار مفيد هستن ممنون
    ميخواستم بدونم پارامترهاى سافت استارتر رنجشون چطور تنظيم ميشن مثلا محدودكردن جريان راه اندازى و...

    محمود غفاری

    سلام این موارد شبیه اینورتر هست که در اموزش اینوتر توضیح دادیم.

    محمد شفیع پور

    سلام
    آیا امکان استفاده از سافت استارتر برای راه اندازی آسانسور با ظرفیت 4 نفر و توان 7.5 kw وجود دارد؟

    محمود غفاری

    سلام بله میشه

    پیمان عربی

    من میخوام یه دوره خوب تست و راه اندازی دستگاها و سویچ گیر ها برم ،میخواستم ببینم همچین دوره های کاربردی برای من هست یا نه؟باتشکر فراوان از جنابعالی

    محمود غفاری

    سلام به نیاز خود شما بستگی داره و ما اطلاع نداریم دقیقا چه نیازی دارین

    ایوب

    سپاس از توضیحات ساده و کامل شما. حق همیشه یارتان باد.

    محمود غفاری

    سلام ممنون دوست بزرگوار
    همچنین

    محمد

    سلام مهندس غفاری
    ممنون از توضیحات جامع و ارزشمندتون انشالله موفق باشید
    بسیار عالی

    محمود غفاری

    سلام دوست عزیز
    ممنون از همراهی تون

    خبات احمدی

    ممنون از توضیحات کاملتون واقعا دستتون طلا

    محمود غفاری

    خواهش میکنم
    سپاس ازهمراهی تون

    علیرضا حمیدزاده

    سلام،
    وقت بخیر ،یک موتور ۴۵۰ کیلووات و ۶.۶ کیلوولت داریم میشه براش درایو یا سافت استارت گذاشت ـ تو این سایز هم درایو هست یا نه ،،ممنونم

    علی مرتضوی

    سلام دوست گرامی
    بله. برای راه اندازی این دو میتوان از درایو یا سافت استارتر استفاده کرد و در سایز 450 کیلووات وجود داره و برای موتور 6.6 کیلووات از درایو یا سافت استارتر 7.5 کیلووات استفاده کنین

    محمود غفاری

    سلام بله هست و میشه گذاشت

    رضا

    سلام
    چرا از پیچ های اضافه جریان استفاده نشده
    یعنی نیازی نیست و خودش مدار قدرت رو قطع میکنه؟
    چجوریه؟

    محمود غفاری

    سلام در اینجا هدف راه اندازی سافت استارت بوده و اگر بخوایم حفاظت جریان هم داشته باشیم قبل از این که سیم به a1 بره از رله اضافه جریان عبور میدیم

    رامین

    سلام مهندس غفاری عزیز
    آیا سافت استارتر موتور رو در مقابل جابه جایی فاز محافظت میکنه؟

    محمود غفاری

    سلام بله