آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز

راه اندازی موتور سه فاز در انواع مختلف در اینترنت به صورت تئوری وار بیان شده است کافیست بنویسید آموزش راه اندازی موتور سه فاز ، خوب این طبیعی است که روش های زیادی وجود دارد ولی برای یک شخصی که یک موتور سه فاز دارد و می خواهد به ساده ترین روش و در عین حال مقرون به صرفه و کاربردی ترین روش موتور سه فاز خود را راه اندازی کند، روش های تئوری محض کاربردی ندارد و صرفاً یک محتوا است  مانند کتاب های مدرسه ای که خوانده ایم!!!

در این مقاله از آموزش برق صنعتی کالنجی روش های راه اندای موتور سه فاز را یاد خواهیم گرفت…

اساساً راه اندازی  موتور سه فاز به دو صورت انجام می شود راه اندازی به صورت دو ضرب و راه اندازی به صورت تک ضرب

راه اندازی به صورت دوضرب برای موتورهای با قدرت و توان بالا انجام می شود که اول به صورت ستاره و پس از چند ثانیه به صورت مثلث راه اندازی می شود تا به موتور و تجهیزات برق آسیبی وارد نشود

راه اندازی به صورت تک ضرب برای موتور های کوچک ( معمولا تا ۴ اسب بخار) مورد استفاده قرار می گیرد که در این آموزش درمورد راه اندازی تک ضرب صحبت خواهیم کرد.

ما در دو مقاله های زیر روش راه انداز موتور سه فاز با کنتاکتور را توضیح داده ایم:

۱- نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت

۲-نصب کنتاکتور با کلید فرمان

این دو روش که لینک آن در بالا قرار دادیم کاربردی ترین روش ها و متداول ترین روش های راه اندازی موتور سه فاز است ولی روش های دیگر همچون راه اندازی از طریق سافت استارت ها و اینورتر ها هم امکان پذیر است ولی مقرون به صرفه نبودن آن برای عموم مردم، باعث شده که  مصرف آنها نسبت به کنتاکتور کم رنگ تر باشد.

در تصویر زیر نمونه ی از راه اندازی با کلید  فرمان را مشاهده میکنید:

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر ها و سافت استارت ها

اساساً این دو وسیله یک قطعه الکترونیکی هستند که روش های نوین راه اندازی الکترو موتور سه فاز به شمار می روند!

و چون قیمت آن ها مقرون به صرفه نیست و گاهاً قیمت آن از خود موتور سه فاز ما بیشتر می شود، برای کار های با حساسیت کم بدون این ها نیز راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز با سافت استارت

سافت استارت همان طور که از نامش هم پیداست یک راه انداز نرم است به این معنی که موتور های سه فاز جریان راه اندازی بالایی دارند یا به عبارتی در چند ثانیه اول جریانی که موتور می کشد چندین برابر جریانی است که در حال کار عادی تحمل می کند و کار سافت استارت این است که این جریان را در لحظه راه اندازی بخواباند و بدون جریان اولیه راه اندازی کند که در موتور های سه فاز کوچک نیازی نیست و با کنتاکتور بدون اشکال راه اندازی می شود.

راه اندازی موتور سه فاز از طریق اینورتر

اینورتر ها طیف گسترده اید دارند و کار های فروانی هچون تبدیل برق تک فاز به سه فاز یا کنترل دور موتور را به صورت دقیق انجام می دهند اینجا مورد بحث ما آموزش اینورتر نیست ولی با یک جستجو در گوگل می توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و بدون اینورتر

این روش نیز شدنی است برای این که ما موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم کافیست یک خازن مناسب داشته باشیم حالا یک سوال چه خازنی مناسب است؟

یک روش تجربی برای این کار داریم و آن هم استفاده ار مشخصات روی پلاک موتور برای بدست آوردن خازن مناسب است، اگر به پلاک موتور توجه کنید کلمه (HP)  که اسب بخار موتور یا قدرت موتور است را پیدا کنید، یک عدد جلو آن نوشته شده است و برای انخاب خازن از این روش استفاده می کنیم:

برای هر اسب بخار در موتور سه فاز خازن ۵۰ میکرو فاراد در نظر بگیرید

حالا مثلا موتور شما ۳ اسب بخار است یک خازن ۱۵۰ میکرو فاراد برای آن مناسب است

و طبیعتاً یک مزیت است که بتوانیم موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم ولی این نکته را هم فراموش نکنیم که یک عیب کوچک هم دارد و آن هم کم شدن قدرت موتور نسبت به برق سه فاز است

راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث با برق تک فاز را مشاهده می کنید:

نکاتی در مورد راه اندازی موتور سه فاز با اتصال ستاره و مثلث:

زمانی از اتصال مثلث استفاده میکنیم که بخواهیم تمام توان و قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد خوب در هر دو حالت موتور به خوبی کار می کند ولی اتصال ستاره هم زمانی به کار می بریم که تمام قدرت موتور مورد استفاده نباشد، به عبارتی دور موتور هم در حالت ستاره نسبت به مثلث کمتر است ، پس اگر با برق تکفاز موتور را راه اندازی کردید بهتر است با اتصال مثلث باشد چون برق تک فاز، دور موتور سه فاز را کاهش می دهد.

یک نمونه اتصال مثلث با سه تیغه را مشاهده می کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “راه اندازی موتور سه فاز

  1. محمد یونس اکبری گفت:

    با سلام
    در مورد راه اندازی موتور آسنکرون هم بزارین با تشکر

  2. محمد حسن گلستانی گفت:

    مرسی خیلی عالی وبا تصاویر توضیح دادین

  3. حسین میرزاپور گفت:

    با تشکر . مطلب بسیار مفید و کاربردی است

    1. محسن رنگریز گفت:

      سپاس بهتر بود بطور ساده توضیح داده می‌شد که یک موتور سه فاز آماده کار را چگونه راه اندازی کنیم که دور راست گرد او برعکس نباشد

  4. اکبر از اصفهان گفت:

    درودبرشما,منظورم اینه که باتوجه به اینکه موتور پلاک نداره,ونمیدونم بایدبه چه روشی راه انذازی کنم,بابرق تکفاز هم به دو روش میشود راه اندازی کرد,حالامن روی ترمینال به روش ستاره راه اندازی کنم یامثلث؟

    1. سلام قبل از اینکه راه اندازی کنید اول در بیاورید که موتور شما از نوع تک فاز است یا سه فاز اگر تکفاز بود که به راحتی راه اندازی می شود که سیم بندی آن را در یک مقاله توضیح داده ایم اگر موتور سه فاز بود که موتورهای بزرگ معمولاً به صورت پیش فرض در حالت ستاره راه اندازی می شود و موتور کوچک را جهت اطمینان بیشتر در حالت مثلث قرار دهید و راه اندازی کنید موفق باشید

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *