نحوه نصب رله کنترل بار در هنگام راه اندازی موتور سه فاز زیاد استفاده میشود و علاوه بر کنترل فاز نیاز به کنترل بار هم هست که در این آموزش یاد میگیریم چگونه سیم بندی آن را انجام دهیم.
در آموزش راه اندازی موتور سه فاز با کنترل فاز و بیمتال یاد گرفتیم چگونه بی متال در مدار قرار دهیم و همانطور که شما هم میدانید کنترل بار و بی متال کار شان یکی است منتهی ساختار آنها تفاوت دارد، بی متال به صورت مکانیکی عمل می کند یعنی با داغ شدن فلز داخلی آن تغییر حالت میدهد و مدار فرمان را قطع میکند منتهی کنترل بار به صورت الکترونیکی این عمل را انجام میدهد.
به دلیل ساختار کنترل بار، دقت آن از بی متال به مراتب بیشتر است.
فهرست مطالب
تفاوت کنترل فاز و کنترل بار در چیست؟
در آموزش تفاوت کنترل فاز و کنترل بار به صورت کامل تفاوت این دو تجهیز را بررسی کردیم و در این آموزش به سیم بندی این دومدار کنار یک دیگر میپردازیم.
نحوه نصب رله کنترل بار در مدار ( کنترل با کلید فرمان)
نحوه نصب رله کنترل بار را به صورت ویدیویی مشاهده کنید
نحوه نصب رله کنترل بار در مدار ( کنترل با شستی استپ استارت)
در مدار زیر بجای کلید فرمان از شستی استپ استارت استفاده کردیم و نقشه آن را پایین مشاهده میکنید.
در مدارم از استپ استارت استفاده کنم یا از شستی استپ استارت؟
پاسخ این مورد رو در ویدیوی زیر به شما دادیم:
سلام مهندس میتونیم با استفاده ازسی تی برای موتور ۵۵کیلو وات کنترول بار بزاریم؟اگه میشه لطف کنیدنحوه سیم کشی رو توضیح بدین.بسته اموزش جامع کالنجی روهم امروز تحویل گرفتم ولی جوابموتوش پیدانکردم
سلام در بسته جامع برق صنعتی یک پوشه هست بنام “نصب کنترل بار در جریان بالا” که به صورت کامل در این باره توضیح دادم
سلام مهندس غفاری
آیا میتونیم برای موتور ۴۵کیلووات کنترل بار ببندیم؟ اگه میشه نحوه کار به چه صورت هست؟ با تشکر
سلام بله میشه
نصوه سیم بندی و اجراش در بسته جامع برق صنعتی آموزش دادیم
سلام چند تا موتور ۱۵۰اسب داریم که بار در یکی دو دقیقه اول راه اندازی روش خیلی زیاده و بیمتال رو باید رو رنج خیلی بالاتر از حد امپر موتور قرار داد و بعدش اگه مشکلی برا موتور پیش بیاد بیمتال قطع نمیشه حالا میخوام از کنترل بار استقاده کنم اما برای این موتورها رنج کنترل بارها کمه به نظر شما چکار کنم و چطور از سی تی در مدار برای کنترل بار استفاده کنم ممنون
سلام میبایست کنترل بار با سی تی وصل کنین یا هم از بیمتال استفاده کنین نصب سی تی با کنترل بار رو در یک مقاله توضیح خواهیم داد
سلام،
تو این مدار آموزشی ک هم تصویر و هم فیلم نحوه نصب رله کنترل بار رو گذاشتید، اگر بجای کلید مینیاتوری تکی ، کلید مینیاتوری سه تا یی قرار بدیم داستان سیم کشی ها ب چ صورت میشه ؟ ؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون
سلام فقط یکی از کلید های سه تایی استفاده کنین و تغییر خاصی نیاز نیست
عالی
مهندس خسته نباشی میشه در مورد تابلو برق اسانسور دو سرعته هم توضیحاتی بدید؟
سلام سعی میکنیم مدار دالاندر رو در اموزش های اینده بدیم
با سلام
نحوه بستن رله کنترل بار در الکتروموتورهای با توان بالا 90 کیلو وات به چه صورت انجام میشه
سلام
در کنار کنترل بار میباسیت 3 عدد سی تی هم نصب کرد. و خروجی سی تی رو به سوراخ های کنترل بار داد
سلام و درود خدمت جناب مهندس
ممنونم ک اطلاعاتتون را در اختیار ما قرار می دهید ، بسیار مفید بود ،یه سوال دارم از خدمتتون ،اینکه نقش کلید سلکتوری بین فیوز و کنترل فاز چیه؟ و اینکه یه دوستی نوشته بودن ک بجای کلید سلکتوری از استپ استارت استفاده بشه . نظر شما چیه ؟ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام خواهش میکنم
جهت قطع و وصل مدار هست تفاوتی نداره در عملکرد فقط در حالت نصب کلید فرمان در مصرف سیم به کار رفته صرفه جویی میشه و چنانچه قطعی هم پیش بیاد مثلا برق بره و اگه مجدد برق بیاد، اگه کلید باشه به صورت خود کار مدار وصل میشه و اگه استپ استارت باشه مدار وصل نمیشه و ما باید استارت رو بزنیم
سلام مهندس.اگر در بی متال پیج t1,t2 را با یک سیم وصل کنیم به همدیگر در موقعی که کنترل بار عمل کرد به صورت اتوماتیک ریست میشود .
سلام مهندس خسته نباشید و اینکه عالی بود اموزشتون.
اما ی سوال برای من پیش اومد اونم اینه ک من این مدار فرمان رو الان روی تابلو اجرا کردم اما تو راهنمای کنترل فاز گفته شده ب ام پی هم باید نول وصل کرد, الان چ کنم وصل بشه یا ن؟
سلام بله وصل کینن
سلام، از مطالب مفید شما کمال تشکر را دارم.
لطفا مقاله ای در مورد بستن و اجرای تابلو برق موتورخانه در سایت قرار بدهید.
سلام چشم در اموزش های اینده مون قرار میدیم
سلام آموزش های تصویری بسیار مفید بوده بسیار تشکر می کنم .
همچنان اگر امکان باشد به این سوال من پاسخ بدهید. آیا می شود توسط دو کنتاکتور سویچ چنج آور اتومات را بسازیم که از دو منبع برق مثلا برق شهری و دیزل ژنراتور داشته باشیم ممنون می شوم که در آموزش هایتان قرار بدهید.
تشکر از راهنمایی تان.
سلام برای این کار ماژول دیزل ژنراتور موجود هست
سلام مهندس عزیز ممنون بخاطر اموزشهای کاربردی ک در اختیارمون قرار میدین میخواستم ببینم تفاوت کنترل فاز و کنترل بار چیه چون توی ویژگیهایی که برای هردوشون ذکرشده بنظر میرسه هرکروم میتونه کار اون یکی رو انجام بده
سلام
کنترل بار کارش حفاظت الکتروموتور در برابر تحمل جریان های اضافه هست مثلا گیربکس قفل کنه و موتور در این لحظه با کنترل بار از سوختنش حفاظت میشه
کنترل فاز کارش حفاظت در برابر اختلالات ولتاژ هست مثلا برق شبکه یک دفعه یک فازش قطع میشه و کنترل فاز اجازه نمیده موتور دوفاز کار کنه
موفق باشید
سلام آغا مهندس تشکر از این آموزش شما
سلام مهندس به خدا ثواب میکنی
سلام مهندس وقتتون بخیر. اگه میشه یه نقشه مدار فرمان برای تابلو میخوام که هم برق شبکه وهم برق یو پی اس داشته باشه چیه صورت اتومات با اولویت برق شبکه کار کنه ممنون
باسلام
ممنون از آموزش های تصویری و ویدئویی شما
خیلی کاربردی و مفیده
سوال : آیا میتوان در تابلو برق به جای استفاده از فیوز مینیاتوری و کنتاکتور و بیمتال فقط از یک کلید حرارتی و کنتاکت کمکی آن استفاده کرد ؟
اگر ممکن است آموزش تصویری آن را قرار دهید
سلام استاد
آموزشی که قرار دادی عالی و خیلی ساده و کاربردی هستش
متشکرم
ممنون دوست عزیز نظر لطف شماست
سلام لطفا داخل اموزشاتون جای کلید سلکتوری خواهشا از کلید استپ استارت استفاده کنید خواهش میکنم
سلام چشم در اموزش های اینده استفاده میکنیم
سلام جناب مهندس غفارى
ممنونم ازشما بابت آموزش نحوه نصب رله كنترل بار . آرزوى موفقيت دارم
خواهش میکنم آقای طرفی عزیز