رله ارت فالت موضوع این قسمت از آموزش برق صنعتی در کالنجی است و میخواهیم یاد بگیریم:
- رله ارت فالت چیست و چه تفاوتی با کلید نشتی جریان دارد؟
- سی تی کوربالانس چیست و چگونه در مدار فرمان قرار میگیرد؟
- سیم بندی رله ارت فالت در کنار کنتاکتور چگونه است؟
- سیم بندی رله ارت فالت در کنار کلید کمپکت به همراه رله شنت چگونه است؟
فهرست مطالب
رله ارت فالت چیست و چه تفاوتی با کلید نشتی جریان دارد؟
در آموزش های گذشته راجع به کلید نشتی جریان صحبت کردیم و گفتیم که برای جلوگیری از برق گرفتگی یا آتش سوزی از انواع کلید های نشتی جریان استفاده میکنیم، اما کلید های نشتی جریان هم در میزان حساسیت و هم در میزان تحمل جریان به رنج های جریانی خاصی محدود است ولی رله ارت فالت که به رله نشتی جریان نیز معروف است این محدودیت ها را برای مان کمتر می کند.
در حقیقت این رله به همراه سی تی کور بالانس که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد جریان های نشتی را تشخیص می دهد و در میزان حساسیت و زمان قطعی ما تنظیم میکنیم اگر نشتی جریان داشتیم رله عمل میکند و فرمان قطع را به کنتاکتور یا کلید اتومات صادر میکند.
سی تی کوربالانس چیست و چگونه در مدار فرمان قرار میگیرد؟
سی تی کور بالانس یا Core balance current transformers) CBCT ) نوعی ترانس جریان است که نشتی جریان را تشخیص می دهد، که برای نصب آن، ما سیم های فاز و نول منهای سیم ارت را داخل آن عبور میدهیم.
این نوع سی تی ها در کلید های نشتی جریان نیز مورد استفاده قرار میگیرد؛ در کنار این رله یعنی رله نشتی جریان، سی تی کور بالانس را نصب میکنیم تا جریان نشتی را به وسیله میدان مغناطیسی حول سیم تشخیص داده و این تشخیص را به رله نشتی جریان منتقل کرده و در نهایت رله هم وظیفه قطع و وصل در زمان های لازم را دارد.
به عبارتی سی تی های کور بالانس و رله ارت فالت مکمل یکدیگر بوده و در کنار هم عملکرد لازم را انجام میدهند.
سیم بندی رله ارت فالت در کنار کنتاکتور چگونه است؟
در تصویر زیر نحوه نصب وسیم بندی رله و سی تی کوربالانس جهت فرمان دادن به کنتاکتور را مشاهده کنید.
نکته: همانطور که در ویدیوی بالا توصیخ دادیم وقتی از کنتاکتور جهت قطع و وصل مدار استفاده میکنیم میبایست از پیچ شماره 18 جهت خروجی رله استفاده کنیم.
توضیحات کامل راجع به این مدار در ویدیو بالا گفته ایم پس اگر ویدیو را مشاهده نکرده اید پیشنهاد میکنم حتما ویدیو را به صورت کامل ببینید. 🙂
سیم بندی رله ارت فالت در کنار کلید کمپکت به همراه رله شنت چگونه است؟
همچنین در تصویر زیر نحوه نصب وسیم بندی رله و سی تی کوربالانس جهت قطع کلید اتومات به وسیله رله شنت را مشاهده کنید.
نکته: همانطور که در ویدیوی بالا توصیخ دادیم وقتی از کلید اتومات و رله شنت جهت قطع و وصل مدار استفاده میکنیم میبایست از پیچ شماره 16 جهت خروجی رله استفاده کنیم.
امیداورم از این آموزش استفاده برده باشید و برای تان مفید واقع شود. 🙂
سلام جناب غفاری
در مورد تنظیمات زمانی و جریانی رله ارت فالت هم میشه توضیح بدین من زمان دو میزان جریان روی چه تعدادی تنظیم کنیم
سلام و درود بهترین حالتش اینه که روی ۳۰ میلی آمپر باشه و تایم رو روی حداقل قرار
سلام
بسیار مفید.
خیلی ممنون.
مهندس این تجهیز رو بره تابلو برق خانگی هم پیشه استفاده کرد یا نه
سلام برای تابلو خانگی کلید نشتی جریان کفایت میکنه
لطفا درباره چگونگی تنظیم رله بر حسب توانهای مختلف الکترو موتورهای سه فاز هم توضیح دهید. مثلا اگر یک موتور توان ۵ کیلو وات با موتور دیگر با توان ۱۰۰ کیلو وات برای تنظیم رله مقدار جریان نشتی و زمان قطع چقدر باید باشه؟
سلام
مقدار نشتی مورد نیاز ما برای حفاظت از بدن انسان 30 میلی آمپر هست و زمان در حد یک الی دو ثانیه
رله ارت فالت را در مسیر چه تجهیزاتی میتوان نصب کرد؟
سلام استاد
وقت بخیر
در قسمت سیم بندی باید برق از پشت کلید کامپکت به رله ارت فالت بدیم یا از جلو کلید کامپکت بدیم …
سلام و درود میبایست قیقاً طبق نقشهای که گذاشتیم سیم بندی کنید
ممنون ازشماجناب مهندس غفاری وآموزش خوبتان
سلام مجدد
چرا پیام من رو رد کردی؟
زیادی سنگین بود؟
واقعا که
سلام پیام تون رد نشده و در روز تعطیل بوده و پیام ها منتشر نشدند لطفا زود قضاوت نکنید
متشکرم
سلام
خواستم یه توضیح کوتاه در مورد نحوه نصب رله بدم.سمپل ولتاژ جهت کنترل و تشخیص خطاها همیشه از زیر کلید اصلی گرفته میشه، بنابر این زمان وصل بریکر شنت در حالت قطعه، چون رله از 16به18رفته و فقط زمان خطا مجدد به 16 بر میگرده و در ضمن فراموش نشه که بعد از خطا باید برق مدار فرمان وصل بمونه تا از مدار latch، سیگنال خطا و خود رله بفهمیم که چه خطایی باعث قطع شده، قطعا حفاظتهای دیگری هم مثل بیمتال، کنترل فاز و …. وجود داره
تنظیمات روی رله هم مربوط به میزان جریان خطا و تایم عملکرد رله در خطای مورد نظره که 0.1جریان نامیه و زمانش برای بارهای L,R,C متفاوته.
مثلا برای یک موتور 15kw ، 2.4A, 0.2s
سپاسگزارم.
سلام.اقای غفاری.فقط واسع من سوال شده که تیغه های ارت فال مگر از 15که برق دار و وصل به 16،جدا نمیشه و به 18وصل میشه.چه فرقی تو کنتاکتور و یا کلید اتومات میکنه.اخه توی عکس که نگاه میکنی رله شنت همیشه با این حالت که از بالا نول و پایین به تیغه 16وصل است برق دار میباشد.ممنون
سلام وقتی تیغه به حالت 18 میره دیگه 16 بی برق هست
سلام . تو این مدار رله ارت فالت زمانی که برق بهش میرسه بعد از ی زمان مشخص کنتاکت 15 رو به 18 وصل میکنه که این نشان دهنده عادی بودن مداره اما اون زمان مشخصی که برای تاخیر رله مشخص شده کنتاکت 15 به 16 وصله و شنت برق داره یعنی شما کلید اتوماتیک رو وصل کنید سریع رله شنت دوباره قطعش میکنه.آیا این درسته یا من اشتباه بفهمیدم؟ اگه میشه بیشتر توضیح بدید.
سلام سپاس از بررسی که روی این موضوع داشتین
برای رفع این مشکل دو راه وجود داره
1 زمان رله ارت فالت رو روی صفر در نظر بگریم تا همزمان با وصل کلید روی حالت 18 بره
2 سر راه شنت یه تایمر بزاریم و زمانش رو از زمان تایمر داخلی ارت فالت بیشتر کنیم، مثلا کلید وصل شد تایمر قبل شنت، با دریافت برق شروع به شمارش مثلا 5 ثانیه میکنه و همزمان تایمر ارت فالت هم شروع به شمارش 4 ثانیه میکنه به راحتی روی 18 میره و تداخلی با شنت نخواهد داشت و زمانی که فالت بده هم پنج ثانیه بعدش کلید توسط شنت قطع خواهد شد
موفق باشید
سلام.زمانی که از شنت استفاده میشه و شنت دستور قطه میگیره و کلید کامپکت رو قطه میکنه شنت برق دار میمونه.این موضوع به بوبین شنت صدمه نمیزنه؟
ممنونم
سلام تغذیه شنت رو از همون کلیدی بگیرین که در نهایت توسط شنت قطع میشه
سلام جناب غفاری امکانش هست این مطالب اموزشی رو بصورت فایل pdf در سایت قرار بدین ممنون از مطالب اموزنده شما
سلام برخی مطالب که طولانی هستند رو نسخه pdf گذاشتیم
مرسی ازاین ایده وفکرتان که علم تان رو بادوستان به اشتراک میزارین
خواهش میکنم دوست گرامی