آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

نحوه نصب رله ارت فالت به همراه سی تی های کوربالانس (رله نشتی جریان)

نحوه نصب رله ارت فالت

رله ارت فالت موضوع این قسمت از آموزش برق صنعتی در کالنجی است و میخواهیم یاد بگیریم:

  • رله ارت فالت چیست و چه تفاوتی با کلید نشتی جریان دارد؟
  • سی تی کوربالانس چیست و چگونه در مدار فرمان قرار میگیرد؟
  • سیم بندی رله ارت فالت در کنار کنتاکتور چگونه است؟
  • سیم بندی رله ارت فالت در کنار کلید کمپکت به همراه رله شنت چگونه است؟

رله ارت فالت چیست و چه تفاوتی با کلید نشتی جریان دارد؟

در آموزش های گذشته راجع به کلید نشتی جریان صحبت کردیم و گفتیم که برای جلوگیری از برق گرفتگی یا آتش سوزی از انواع کلید های نشتی جریان استفاده میکنیم، اما کلید های نشتی جریان هم در میزان حساسیت و هم در میزان تحمل جریان به رنج های جریانی خاصی محدود است ولی رله ارت فالت که به رله نشتی جریان نیز معروف است این محدودیت ها را برای مان کمتر می کند.

در حقیقت این رله به همراه سی تی کور بالانس که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد جریان های نشتی را تشخیص می دهد و در میزان حساسیت و زمان قطعی ما تنظیم میکنیم  اگر نشتی جریان داشتیم رله عمل میکند و فرمان قطع را به کنتاکتور یا کلید اتومات صادر میکند.

سی تی کوربالانس چیست و چگونه در مدار فرمان قرار میگیرد؟

سی تی کور بالانس یا  Core balance current transformers) CBCT ) نوعی ترانس جریان است که نشتی جریان را تشخیص می دهد، که برای نصب آن، ما سیم های فاز و نول منهای سیم ارت را داخل آن عبور میدهیم.

این نوع سی تی ها در کلید های نشتی جریان نیز مورد استفاده قرار میگیرد؛ در کنار این رله یعنی رله نشتی جریان، سی تی کور بالانس را نصب میکنیم تا جریان نشتی را به وسیله میدان مغناطیسی حول سیم  تشخیص داده و این تشخیص را به رله نشتی جریان منتقل کرده و در نهایت رله  هم وظیفه قطع و وصل در زمان های لازم را دارد.

به عبارتی سی تی های کور بالانس و رله ارت فالت مکمل یکدیگر بوده و در کنار هم عملکرد لازم را انجام میدهند.

نحوه نصب رله ارت فالت

سیم بندی رله ارت فالت در کنار کنتاکتور چگونه است؟

در تصویر زیر نحوه نصب وسیم بندی رله و سی تی کوربالانس جهت فرمان دادن به کنتاکتور را مشاهده کنید.

نکته: همانطور که در ویدیوی بالا توصیخ دادیم وقتی از کنتاکتور جهت قطع و وصل مدار استفاده میکنیم میبایست از پیچ شماره ۱۸ جهت خروجی رله استفاده کنیم.

توضیحات کامل راجع به این مدار در ویدیو بالا گفته ایم پس اگر ویدیو را مشاهده نکرده اید پیشنهاد میکنم حتما ویدیو را به صورت کامل ببینید. 🙂

نحوه نصب رله ارت فالت

سیم بندی رله ارت فالت در کنار کلید کمپکت به همراه رله شنت چگونه است؟

همچنین در تصویر زیر نحوه نصب وسیم بندی رله و سی تی کوربالانس جهت قطع کلید اتومات به وسیله رله شنت را مشاهده کنید.

نکته: همانطور که در ویدیوی بالا توصیخ دادیم وقتی از کلید اتومات و رله شنت جهت قطع و وصل مدار استفاده میکنیم میبایست از پیچ شماره ۱۶ جهت خروجی رله استفاده کنیم.

نحوه نصب رله ارت فالت

امیداورم از این آموزش استفاده برده باشید و برای تان مفید واقع شود. 🙂

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “نحوه نصب رله ارت فالت به همراه سی تی های کوربالانس (رله نشتی جریان)

  1. ابراهیم گفت:

    رله ارت فالت را در مسیر چه تجهیزاتی میتوان نصب کرد؟

  2. نیما گفت:

    ممنون ازشماجناب مهندس غفاری وآموزش خوبتان

  3. ایمان گفت:

    سلام مجدد
    چرا پیام من رو رد کردی؟
    زیادی سنگین بود؟
    واقعا که

    1. سلام پیام تون رد نشده و در روز تعطیل بوده و پیام ها منتشر نشدند لطفا زود قضاوت نکنید
      متشکرم

  4. ایمان گفت:

    سلام
    خواستم یه توضیح کوتاه در مورد نحوه نصب رله بدم.سمپل ولتاژ جهت کنترل و تشخیص خطاها همیشه از زیر کلید اصلی گرفته میشه، بنابر این زمان وصل بریکر شنت در حالت قطعه، چون رله از ۱۶به۱۸رفته و فقط زمان خطا مجدد به ۱۶ بر میگرده و در ضمن فراموش نشه که بعد از خطا باید برق مدار فرمان وصل بمونه تا از مدار latch، سیگنال خطا و خود رله بفهمیم که چه خطایی باعث قطع شده، قطعا حفاظتهای دیگری هم مثل بیمتال، کنترل فاز و …. وجود داره
    تنظیمات روی رله هم مربوط به میزان جریان خطا و تایم عملکرد رله در خطای مورد نظره که ۰.۱جریان نامیه و زمانش برای بارهای L,R,C متفاوته.
    مثلا برای یک موتور ۱۵kw ، ۲.۴A, 0.2s
    سپاسگزارم.

  5. علی گفت:

    سلام.اقای غفاری.فقط واسع من سوال شده که تیغه های ارت فال مگر از ۱۵که برق دار و وصل به ۱۶،جدا نمیشه و به ۱۸وصل میشه.چه فرقی تو کنتاکتور و یا کلید اتومات میکنه.اخه توی عکس که نگاه میکنی رله شنت همیشه با این حالت که از بالا نول و پایین به تیغه ۱۶وصل است برق دار میباشد.ممنون

    1. سلام وقتی تیغه به حالت ۱۸ میره دیگه ۱۶ بی برق هست

  6. محمد امین جعفری گفت:

    سلام . تو این مدار رله ارت فالت زمانی که برق بهش میرسه بعد از ی زمان مشخص کنتاکت ۱۵ رو به ۱۸ وصل میکنه که این نشان دهنده عادی بودن مداره اما اون زمان مشخصی که برای تاخیر رله مشخص شده کنتاکت ۱۵ به ۱۶ وصله و شنت برق داره یعنی شما کلید اتوماتیک رو وصل کنید سریع رله شنت دوباره قطعش میکنه.آیا این درسته یا من اشتباه بفهمیدم؟ اگه میشه بیشتر توضیح بدید.

    1. سلام سپاس از بررسی که روی این موضوع داشتین
      برای رفع این مشکل دو راه وجود داره
      ۱ زمان رله ارت فالت رو روی صفر در نظر بگریم تا همزمان با وصل کلید روی حالت ۱۸ بره
      ۲ سر راه شنت یه تایمر بزاریم و زمانش رو از زمان تایمر داخلی ارت فالت بیشتر کنیم، مثلا کلید وصل شد تایمر قبل شنت، با دریافت برق شروع به شمارش مثلا ۵ ثانیه میکنه و همزمان تایمر ارت فالت هم شروع به شمارش ۴ ثانیه میکنه به راحتی روی ۱۸ میره و تداخلی با شنت نخواهد داشت و زمانی که فالت بده هم پنج ثانیه بعدش کلید توسط شنت قطع خواهد شد
      موفق باشید

  7. حمیدرضا گفت:

    سلام.زمانی که از شنت استفاده میشه و شنت دستور قطه میگیره و کلید کامپکت رو قطه میکنه شنت برق دار میمونه.این موضوع به بوبین شنت صدمه نمیزنه؟
    ممنونم

    1. سلام تغذیه شنت رو از همون کلیدی بگیرین که در نهایت توسط شنت قطع میشه

  8. داود گفت:

    سلام جناب غفاری امکانش هست این مطالب اموزشی رو بصورت فایل pdf در سایت قرار بدین ممنون از مطالب اموزنده شما

    1. سلام برخی مطالب که طولانی هستند رو نسخه pdf گذاشتیم

  9. بهزاد گفت:

    مرسی ازاین ایده وفکرتان که علم تان رو بادوستان به اشتراک میزارین

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *