آموزش برق صنعتی, مقالات برق

آموزش تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت

تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت

تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت یکی از دغدغه های برق کار های صنعتی هست و در این آموزش نحوه کار با این رگولاتور را یاد خواهیم گرفت.

بانک خازنی از مهمترین سیستم‌های صنعتی در فضاهای کارخانه‌ای و حتی ساختمان‌های شهری است. این بانک خازنی برای کاهش توان راکتیو و بهبود ضریب توان کل مجموعه سیستم برق صنعتی استفاده می‌شود. برای چگونگی تنظیم خازن‌ها و بهبود ضریب توان از سیستمی با عنوان رگولاتور بانک خازنی استفاده می‌کنند.

رگولاتور بانک خازنی کنترل فعال شدن و یا غیرفعال شدن خازن‌ها را بر عهده دارد. این رگولاتور با پایش دائمی ضریب جریان و تأثیر بارهای سلفی ریتم منظمی از خازن‌های صنعتی را وارد مدار کرده و یا از مدار خارج می‌کند. رگولاتور بانک خازنی پارس مت یکی از بهترین‌های بازار است و در فیلم آموزشی گروه کالنجی به بررسی نحوه تنظیم پارامترهای این قطعه می‌پردازیم.

پارامترهای تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت

این رگولاتور برای عملکرد پله‌ای خازن‌ها در ۶ ردیف طراحی ‌شده است. برای این منظور در بخش بالایی رگولاتور پارس مت یک صفحه نمایش LED قرار دارد که به ‌ترتیب برای نمایش ورود خازن‌ها در ۶ پله تعبیه شده ‌است. به ‌این ‌ترتیب به ازای هر پله خازن که فعال است، LED مربوطه در رگولاتور بانک خازنی پارس مت نیز فعال می‌شود.

در طراحی رگولاتور بانک خازنی پارس مت حالت دستی (Manual) نیز پیش‌ بینی ‌شده است. برای این منظور یک دکمه عملکرد دستی تعبیه شده که با فشردن آن LED مربوط با نام MAM فعال خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب می‌توانیم ریتم فعال شدن و یا غیرفعال شدن خازن‌ها را به شکل دستی کنترل کنیم. البته اگر رگولاتور را در حالت Auto (اتوماتیک) قرار دهید، دیگر هیچ دسترسی به کلیدهای تنظیم ندارید و رگولاتور به شکل کاملاً خودکار عملیات تنظیم ضریب توان با وارد کردن و خارج کردن خازن‌ها را انجام می‌دهد.

  • سیگنال IND: این LED معیار سلفی شدن شبکه برق صنعتی است. به ‌این ‌ترتیب که در صورت راه‌اندازی بیش ‌از اندازه بارهای سلفی مانند الکتروموتورهای صنعتی، بار مجموعه حالت سلفی پیدا کرده ‌است. روشن شدن این LED ما را از چندوچون نوع بار شبکه در حالت سلفی مطلع می‌کند.
  • سیگنال CAP: این LED نشان ‌دهنده‌ی بارهای خازنی در شبکه برق صنعتی است. به ‌این ‌ترتیب که اگر برآورد ضریب توان مجموعه صنعتی رو به سمت بارهای خازن حرکت کند و اصطلاحاً توان راکتیو خازن در مجموعه ایجاد شود، این سیگنال CAP در پنل کنترل رگولاتور بانک خازن پارس مت فعال می‌شود.

برای برخی از تنظیمات رگولاتور نیز LEDهای مستقل تعریف ‌شده است که در سمت راست صفحه نمایش پنل کنترل رگولاتور قرار دارند. این LED‌ها برای تنظیم فاکتورهایی از قبیل تنظیم نسبت T به رگولاتور، تنظیم مقدار کیلووار خازن و تنظیم پاور فاکتور رگولاتور هستند. هر کدام از این LED‌ها با کلیدهایی از پنل کنترل رگولاتور در ارتباط هستند و مسیر جریان کنترل و تنظیم پنل را نمایش می‌دهند.

روش تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت

تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت

برای تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت لازم است تا از دکمه‌های کنترل پنل استفاده کنید. در لحظه راه‌اندازی رگولاتور مقداری در صفحه‌ی مانیتور آن نمایش داده می‌شود که نشان‌ دهنده ضریب توان (پاور فاکتور) فعلی شبکه است.

  • دکمه P: ضریب توان ( پاور فاکتور) از مهمترین فاکتورها در تنظیم رگولاتور بانک خازنی است و برای تنظیم پاور فاکتور ایده‌آل می‌توانیم از دکمه P روی پنل رگولاتور استفاده کنیم. با نگه‌ داشتن دکمه P و فشردن کلیدهای بالا و پایین قادر به تنظیم مقدار پاور فاکتور ایده‌آل رگولاتور هستیم. دقت کنید که مقدار تنظیم شده برای رسیدن به پاور فاکتور ایده‌آل است و ممکن است با مقدار فعلی شبکه تفاوت داشته باشد. در این ‌صورت رگولاتور با وارد کردن یا خارج کردن خازن‌ها مقدار پاور فاکتور واقعی را در حد مقدار تنظیم ‌شده قرار می‌دهد.
  • دکمه CAP (دکمه‌ی کاپاسیتور): از این کلید می‌توانیم برای تنظیم مقدار کیلووار خازن در پله‌های متعدد استفاده کنیم. به ‌عنوان مثال اگر قصد دارید تا در پله اول از خازن ۱۰ کیلو وار استفاده کنید، کافی است با فشردن دکمه CAP و تنظیم مربوطه مقدار خازن پله اول را تعیین کنید و به این ترتیب مقدار خازن دیگر پله ها را معین نمایید. دقت کنید که مقدار CAP در تنظیم رگولاتور بانک خازنی باید با مقدار کیلو وار واقعی خازن های نصب شده در بانک خازنی همخوانی داشته باشد.
  • دکمه Stage: یک دکمه کنترل روی پنل رگولاتور بانک خازنی پارس مت است که برای تنظیم نسبت پله‌ها استفاده می‌شود. نسبت پله‌های بانک خازنی را به روش‌ها با آرایش‌های متنوع طراحی می‌کنند. به شکلی که از پله اول تا پله‌های بعدی یک ریتم منظم سپری خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب مثلاً وقتی ریتم ۳ و ۲ و ۱ را انتخاب کرده‌اید، مقدار بار خازن پله دوم ۲ برابر بار پله اول و همچنین مقدار بار خازن پله سوم ۳ برابر پله اول است و… .
  • دکمه Relay: این دکمه برای تعیین تعداد پله‌ها در تنظیم رگولاتور بانک خازنی طراحی ‌شده است. رگولاتور بانک خازنی پارس مت برای کار با حداکثر ۶ خازن طراحی ‌شده است؛ اما در همان قدم اول باید تعداد پله‌های بانک خازنی را معین کنیم. با فشردن دکمه Relay و بالا و پایین کردن دکمه‌های کنار پنل می‌توانیم تعداد خازن‌های موجود در شبکه بانک خازنی را تعیین کنیم.
  • دکمه CT: از طریق این دکمه می‌توانیم نسبت CT مجموع را در داخل رگولاتور تنظیم کنیم. برای عملکرد برق صنعتی از اندازه‌گیری‌های CT استفاده می‌کنند. نوع CT و نسبت تبدیل آن باید به اطلاع رگولاتور بانک خازن نیز رسیده باشد. از این دکمه برای تطبیق مقدار CT و مقدار تنظیم شده‌ی بانک خازنی استفاده می‌کنیم. به مانند دیگر تنظیمات با نگه‌داشتن کلید CT و بالا پایین کردن دکمه‌های کناری می‌توانیم مقدار رگولاتور را تنظیم کنیم.

جمع‌بندی

اهمیت بانک خازنی در اصلاح ضریب توان مجموعه صنعتی شما است. در محیط‌های صنعتی با انبوه تجهیزات سلفی کار می‌کنیم که به ‌شدت مقدار ضریب توان را کاهش داده و بارهای راکتیو سنگین را تولید می‌کنند. قطعاً با مدیریت مناسب بانک خازنی می‌توانیم در مقابل تنش بارهای سلفی عکس‌العمل مناسب داشته باشیم. اهمیت تنظیم رگولاتور بانک خازنی در بهبود عملکرد بانک خازن و کاهش توان راکتیو است، تا جاییکه با افزایش درصد بار اکتیو تأثیر چشمگیری در افزایش راندمان و برق مصرفی شبکه دارد.

دیدگاهی در مورد “آموزش تنظیم رگولاتور بانک خازنی پارس مت

  1. علی سعیدی گفت:

    سلام آیا برای برق تکفاز رگولاتور بانک خازنی داریم

    1. سلام ساختار رگولاتور ها همه یکسان هست

  2. میلاد روزدار گفت:

    سلام من یه ریگولاتور دارم که بعضی وقت ها روی نمایشگر HO.68 رو نشون میده ممکنه بفرمایید معنیش چیه ؟

    1. سلام
      میبایست به منوال رگولاتور مراجه کنین و عبارت خطا درش جستجو کنین

  3. taghiqnbrzadh گفت:

    چرافیلهادانلود نمیشوند

    1. سلام و درود مشکلی در دانلود ویدیوها مشاهده نشد

  4. 9362944783 گفت:

    ممنونم ازشما خیلی خیلی. خوب و به موقع تمام موارد را اطلاع میدهی

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *