کنترل بار چیست

کنترل بار چیست ؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد در این مقاله از مقاله های آموزش برق صنعتی در کالنجی یاد خواهیم گرفت کنترل بار چیست و چه کاربردی دارد و نحوه نصب آن چگونه است

کنترل بار چیست ؟

کنترل بار وسیله ای است که وظیفه دارد

موتورهای الکتریکی را در برابر جریان اضافه محافظت کند یعنی در صورت ایجاد اضافه بار، جریان مدار را قطع می کند بنار این جایگزین مناسبی نسبت به بی متال ها است

تا این جا فهمیدیم که کنترل بار چیست و در مقاله قبل هم بی متال را معرفی کردیم حالا که فهمیدیم کنترل بار چیست و بی متال چیست بک مقایسه بین این دو قطعه انجام می دهیم !

مقایسه کنترل بار و بی متال:

  • بی متال ها مستقیماً توسط حرارت خط و به صورت مکانیکی عمل می کند ولی کنترل بار توسط ترانس جریان های کوچکی که بر روی هر خط قرار می گیرید، جریان مدار را میخواند و در صورت اضافه بار مدار فرمان را قطع میکند به این معنی که اساس کار آن الکترونیکی است .
  • نکته ی دیگری که وجود دارد حرارت محیط تا حدودی روی بی متال تاثیر می گذارد ولی کار کرد کنتل بار بدون تاثیر حرارتی محیط می باشد
  • بی متال مستقیماً در مدار قدرت به سه فاز متصل می شود اما در کنترل بار هر سه فاز  بالای قطعه به صورت سیم های نازک وصل می شود و با مدار قدرت هیچگونه ارتباط مستقیمی ندارد و مدار فرمان را قطع میکند

مشخصات کنترل بار

– مانند بی متال بعد کنتاکتور قرار میگیرد

-دارای پیچ تنظیم جریان است و رنج های آن مانند بی متال و کلید های حرارتی میباشد

– برخی دارای تنطیم ON DELAYبرای ایجاد تاخیر در وصل کردن مدار و OFF DELAY برای تاخیر در قطع کردمن مدار دارد

-نوع دیجیتال آن دارای نمایشگر جریان ، نشانگر خطا و نشانگر اضافه بار میباشد

راستی!!!

اپلیکیشن اندروید کالنجی رو دانلود کنین و از جدید ترین آموزش های رایگان و تخفیف های ویژه محصولات مطلع خواهید شد. 🙂

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

محمود غفاری

در زمینه برق صنعتی فعالیت میکنم، از آنجایی که علاقه مند به آموزش نوین برق هستم وچندین سال در زمینه برق صنعتی و ساختمان به صورت عملی وتئوری اطلاعت کسب کردم خوشحال میشوم این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم. سپاسگزارم

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *

      گیس طلا

      عالی بود مهندس

      هادی

      سلام مهندس ممنون از زحماتت واقع دقیق و اموزندست میشه نحوه بستن یه تابلو برق ک از استپ و استارت و بی متال وکنتاکتور داخلش استفاده شده رو اموزش بدین و یه تابلو ستاره مثلث با تجهیزات معمولش عکسی از کار بزارین ممنون میشم اگه زودتر بهمون اموزش بدین

      مرتضی

      با سلام خدمت مهندس غفاری عزیز
      بنده میخواهم کنترل بار روی دینام تکفاز نصب نمایم. بابت همین موضوع، چگونه کنترل سه فاز رو سیم بندی کنم؟
      با تشکر فراوان

      محمود غفاری

      سلام
      کنترل بار زمانی درست عمل میکند که در هر سه ct آن یعنی سه سوراخ آن جریان عبور کند و برای موتور تک فاز، کافیست فاز و نول را از دو سوراخ کنترل بار عبور دهید و سیم فاز را یک دو بچرخانید از سوراخ سوم هم عبور دهید

      مرتضی

      با تشکر از پاسختون
      عرضی دیگر خدمت آقای مهندس داشتم و آن اینکه: برای دینام تک فاز بنده از ترکیب فیوز+کنتاکتور+ بیمتال (حرارتی) استفاده نمایم یا ترکیب فیوز+ کنتاکتور+ کنترل بار (مغناطیسی)؟
      البته دیتاشیت ها رو مطالعه میکردم، ظاهرا تفاوت عمده این دو رله (حرارتی و مغناطیسی) را در دما و گرد و غبار متوجه شدم. ولی با توجه به مطالب سایتها، متوجه شدم که سرعت رله مغناطیسی بسیار بیشتر از بیمتال است.
      با توجه تجربه عملی و همچنین دانش تئوری شما، کدامیک از رله ها رو از نظر کارایی ترجیح می دهید؟
      با سپاس

      محمود غفاری

      بنظر من کنترل بار مناسب تر است

      مرتضی

      ممنون از پاسخ و سایت خوبتان
      سربلند باشید و استوار

      وحید

      سلام و درود فراوان خدمت مهندس عزیز غفاری
      مهندس جان ی نقشه طراحی کنترل بارو رله را ب صورت تصویری بهمون نمایش میدی اگه میشه ی کم عجله دارم فقط و اگر امکانش هس بزارید تو کانال تلگرامیتون(طراحیش مثنشه کنترل فاز میخام باشه فقط تصویری)
      لطف شما مستدام مهندس جان

      محمود غفاری

      سلام آقا و حید تولید تصویر مثل کنترل فاز چندین ساعت زمان نیاز دارد
      اگر عجله دارید تشریف بیارین تلگرام و اونجا رو کاغذ براتون میکشم و ارسال کنم

      http://t.me/mahmodghaffari

      ارشیا

      سلام مهندس جان خسته نباشید، توی این رله ی اورلود ابی رنگی که ابتدای همین صفحه عکسشو گذاشتید A1و A2 و T1 و T2 به چی وصل میشن؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

      محمود غفاری

      سلام وقت تون بخیر
      a1 -a2 برق بوبین رله هست
      و t1 -t2 هم برای شستی ریست هست که اگه بخوایم یک شستی ریست رو روی در تابلو نصب کنیم، دو رشته سیم از شستی رو در تابلو میاریم و به t1-t2 رله کنترل بار وصل میکنیم

      موفق باشید

      ارشیا

      خیلی ممنون از اطلاعات کامل و مفیدتون.

      محسن صیدزایی

      سلام مهندس من توی کارخانه پنیر صباح کار تاسیسات انجام میدم و تازه کار هستم . به دلیل سر رشته نداشتن در برق صنعتی دارن اخراجم میکنن من تازه با سایت شما اشنا شدم و واقعا تا اینجا سوالاتی که داشتم رو پاسخ خوب گرفتم از فردا با دید بهتری به تابلو برق نگاه میکنم . ایشالا موفق و پیروز باشی

      سیامک

      سلام مهندس عزیز
      بنده یک کنترل بار رو روی موتور تک فاز بالابر ساختمانی با رنج 4 تا 8 آمپر نصب کردم ولی با وجود قرار گرفتن درجه تنظیم در بالاترین ظرفیت رله قطع میکنه و نشانگر ال ای دی نمایش اضافه بار روشن میشه.اولا من کنترل بار رو قبل از کنتاکتور نصب کردم ثانیا فقط یک سیم فاز از یک سوراخ عبور کرده میخوام بدونم مشکل از نصبه یا رنج دستگاه پایینه در ضمن موتر سه اسب هست با تشکر

      محمود غفاری

      سلام شما باید از کنترل بار تک فاز استفاده کنین و کنترل بار سه فاز برای مصارف تک فاز خطا میده در لینک زیر یک نمونه کنترل بار تک فاز رو مشاهده کنین
      لینک

      علی

      سلام استاد خسته نباشی
      میشه طریقه بستن کنترل بار سه فاز در مدار تکفاز رو بزارید ,میدونم کنترل بار تکفاز هم تو بازار هست

      محمود غفاری

      سلام باشه

      جواد

      با سلام اگه مدار فرمان ستاره مثلث به همراه کنترل بار وکنترل فاز امکانش هست برام رو سایت بگذارید

      محمود غفاری

      سلام اموزش بستن مدار ستاره مثلث اتوماتیک با کنترل فاز و بی متال در سایت موجود هست
      http://kalengi.ir/product/automatic-circuit/

      علوی

      با سلام
      بنده در ضمینه الکترونیک فعالیت دارم قصد دارم دستگاهی بسازم(طبق سفارش مشتری) که پاور فکتور تک فاز رو اندازه گیری کنم از چه نوع ct باید استفاده کنم تو رنج 5 تا 50 امپر اندازه گیری انجام میدم ضمنا توضیح بفرمایید که دقیقا چطوری باید از ct تو مدار استفاده کنم ممنون میشم از وقتی که میذارین

      محمود غفاری

      سلام اموزش بستن ct رو در سایت مطالعه کنید

      علی

      با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون
      برای مدار فرمان دو پمپ که بصورتموازی نصب میشن اما در صورت کار کردن اولی که با فلوتر سویچ فعال میشه دومی نباید کار کنه پیشنهاد میدن فرمان قطع و چطور برا پمپ دوم اجرا کنم؟ با کنترل بار ممکنه؟

      محمود غفاری

      سلام ممنون میشم سوال تون رو دقیق تر بگید

      علی

      سلام خسته نباشید.
      کنترل فاز متناسب با موتور ۷۵ کیلو وات خواستم؟

      محمود غفاری

      سلام کنترل فاز یک قطعه ثابته کلا

      علی هاشمی

      سلام
      الکتروموتوری توسط چرخ دنده به یک خورد کن وصل هستش که این خورد کن تنها می تواند کلوخ هایی که مربوط به فرایند تولید است خورد کند. مشکل اینجاست که داخل خورد کن بعضی مواقع سنگ هم وارد می شود که باعث خورد شدن کوپلینگ موتور به چرخدنده می شود. آیا با کمک کنترل بار می توان جلوی این اتفاق رو گرفت؟ یعنی کنترل بار سریعتر از بی متال می تواند فرمان قطع صادر کند؟

      محمود غفاری

      سلام
      عملکردش سریع تر هست و تست کنین احتمال زیاد براتون پاسخگو هست

      موسی

      آقای علی از تیغه بسته کنتاکتور موتور اول برق بده به بوبین باز دومی اینطوری اولی وصل بشه دومی قطعه و برعکس
      می بخشید فضولی کردم مهندس

      موسی

      سلام مهندس
      آیا میشه فقط از قسمت قدرت بی متال جهت قطع جریان موتور استفاده کرد و دیگه از ۹۵-۹۶ در مدار فرمان استفاده نکنیم؟
      یعنی بدون ۹۵-۹۶ جریان قدرت قطع میشه آیا؟

      محمود غفاری

      سلام فرمان قطع مدار قدرت در بیمتال از سمت فرمانش صادر میشه و بدون 95-96 بی متال انگار در مدار نیست

      هادی نیازی

      سلام وقت بخیر
      در یک تابلو 6 عدد پمپ لجن کش قرار دارند که باوجود بی متال باز هم بطور معمول هر یک ماه یک یا دو عدد از انها میسوزند و متحمل هزینه و زمان زیادی جهت تعمیر انها میشویم
      خواستم بدانم ایا با گذاشتن کنترل بار برای همیشه از این مشکل خلاص میشویم یا نه
      ممنونم

      محمود غفاری

      سلام بله دقت کنترل بار بیشتر هست

      سیروان

      باسلام و خسته نباشید خدمت شما مهندس گرامی
      یه سوال خدمتتون داشتم اونم اینکه واسه یه الکتروموتور۲۲kwمیخوام کنترل بار نصب کنم ورنج کنترل باری که در اختیار دارم۴تا۸امپر هستش چون جریان الکترموتوربیشتر از جریان کنترل بار هستش ازترانس جریان۵۰به۵استفاده کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید سیم بندی ctها چطور میتونه باشه که هم به کنترل بار وصل بشه هم به مولتی متر دیجیتال.
      باتشکر از زحماتتون

      محمود غفاری

      سلام در چت پاسخ داده شد

      حمید محمدی

      سلام
      لطفا مدار کنترل بار با کنتاکتور رو برام به صورت ترسیمی میکید
      و آیا این دو برای محافظت موتور پمپ 2 اسب کافیه
      ممنون

      محمود غفاری

      سلام در سایت کنترل بار رو جستجو کنین آموزش دادیم

      شهداد

      سلام ببخشی کنترل بار میتونه کمک کنه برای جلوگیری از سوختن کمپرسورهای سرمایشی با تناژ های مختلف ؟ و چه راه دیگه ای هست واسه جلوگیری از سوختن سیم پیچ کمپرسور قطعهای حفاظتی بهتری هم هست

      محمود غفاری

      سلام تجهیزات زیر جهت حفاظت از سوختن کمپرسور مناسب هست
      کنتار بار
      بیمتال
      کلید حرارتی