امکان پرداخت در محل برای محصولات پستی فعال شد!

کالنجی - آموزش نوین برق

نحوه نصب رله کنترل بار در مدار سه فاز

نحوه نصب رله کنترل بار

نحوه نصب رله کنترل بار در هنگام راه اندازی موتور سه فاز زیاد استفاده میشود و علاوه بر کنترل فاز نیاز به کنترل بار هم هست که در این آموزش یاد میگیریم چگونه سیم بندی آن را انجام دهیم.

در اموزش راه اندازی موتور سه فاز با کنترل فاز و بیمتال یاد گرفتیم چگونه بی متال در مدار قرار دهیم و همانطور که شما هم میدانید کنترل بار و بی متال کار شان یکی است  منتهی ساختار آنها تفاوت دارد، بی متال به صورت مکانیکی عمل می کند یعنی با داغ شدن فلز داخلی آن تغییر حالت میدهد و مدار فرمان را قطع میکند منتهی کنترل بار به صورت الکترونیکی این عمل را انجام میدهد.

نحوه نصب رله کنترل بار به صورت تصویری:

نحوه نصب رله کنترل بار

نحوه نصب رله کنترل بار را به صورت ویدیویی مشاهده کنید:

نظر کاربران (45)

*
*

    سوسن کاربر مهمان ۵ مرداد ۱۳۹۹ پاسخ

    برای برق کشی خانه ویلایی آیا باید از هر دو دستگاه کنترل بار و کنتاکتور استفاده کنم؟
    این دو دستگاه باید کجا نصب شوند توی کنتور اصلی یا جعبه فیوز؟

      محمود غفاری مدیر کل ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام برق برق خانگی این وسایل نیاز نیست

    وهاب عباسی کاربر مهمان ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ پاسخ

    سلام .خسته نباشید
    تابلو برق فرمانی با سه کنتاکتور و کنترل فاز و رله برای آسیاب پلاستیک در حال کار قطع میشه بعد از چند دقیقه کلید اصلی رو قطع وصل میکنم بعد شروع به کار میکنه .علت قطع در هنگام کار چی میتونه باشه

      غفاری مدیر کل ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ پاسخ

      سلام جریان بیش از حد مجاز کلید داره ازش عبور میکنه که با تعویض کلید با یه رنج بیشتر مشکل حل خواهد شد

    کیوان کاربر مهمان ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ پاسخ

    با سلام. جناب مهندس یه موتور سه فاز ۷۵/.اسب دارم که به علت(طولانی شدن بحث) باید بیم تال اون را با کنترل بار عوض کنم به هر کدام از پیچ های ۹۵،۹۶،۹۷و ۹۸ یک سیم متصل است البته یه سیم هم ۹۵ را به ۹۷ متصل کرده حالا این ها را چطور به ۱۵ و ۱۶ و ۱۸ کنترل بار منتقل کنم. در ضمن وقتی استارت اولیه تابلو رو میزنم ۹۵ و ۹۶ و۹۷ فاز دارند که با فاز متر چک کردم. راهنمایی کنید ممنون میشم کیوان از کرمانشاه

      محمود غفاری مدیر کل ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام سیم 95 رو باز کنین و به 15 کنترل بار وصل کنین و سیم وصل شده به 96 بیمتال رو باز کنین و به 18 کنترل بار متصل کنین و مابقی سیم بیمتال هم کل بردارین

    محسن کاربر مهمان ۸ اسفند ۱۳۹۸ پاسخ

    ببخشید سوالم رو تکمیل کنم ، در عکسی که گذاشتید خروجی به موتور از کنترل بار داده شده ولی در تابلو آسانسور خروجی به موتور از کنتاکتور داده شده برای همین سوال کردم که میشه قبل از کنتاکتور نصب کرد یا نه
    با تشکر

    محسن کاربر مهمان ۸ اسفند ۱۳۹۸ پاسخ

    سلام، میشه از کنترل بار قبل از کنتاکتور استفاده کرد؟ و هچنین از کنترل فاز بار چی؟
    خواستم یه کنترل فاز بار شیوا امواج برای موتور 7.5 کیلووات آسانسور خریداری کنم گفتم قبلش مطمئن بشم.

      محمود غفاری مدیر کل ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام بله میشه و موردی نداره

    عبدالله گل محمدی کاربر مهمان ۱۹ آبان ۱۳۹۸ پاسخ

    سلام جناب مهندس غفاری،یه سوال درزمینه کنترل فاز بار داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،اینکه این قطعه قبل کنتاکتور قرارمیگیره یا بعدش؟؟،واینکه خروجیش به کجا وصل میشه؟؟
    باتشکر

      محمود غفاری مدیر کل ۲۰ آبان ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام قبل از فرمان کنتاکتور وصل میشه و خروجیش در نهایت به بوبین کنتاکتور وصل میشه

    Reza64 مشتری ۱۲ آبان ۱۳۹۸ پاسخ

    سلام مهندس میتونیم با استفاده ازسی تی برای موتور ۵۵کیلو وات کنترول بار بزاریم؟اگه میشه لطف کنیدنحوه سیم کشی رو توضیح بدین.بسته اموزش جامع کالنجی روهم امروز تحویل گرفتم ولی جوابموتوش پیدانکردم

      محمود غفاری مدیر کل ۱۴ آبان ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام در بسته جامع برق صنعتی یک پوشه هست بنام "نصب کنترل بار در جریان بالا" که به صورت کامل در این باره توضیح دادم

    Reza64 مشتری ۴ آبان ۱۳۹۸ پاسخ

    سلام مهندس غفاری
    آیا میتونیم برای موتور ۴۵کیلووات کنترل بار ببندیم؟ اگه میشه نحوه کار به چه صورت هست؟ با تشکر

      محمود غفاری مدیر کل ۴ آبان ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام بله میشه
      نصوه سیم بندی و اجراش در بسته جامع برق صنعتی آموزش دادیم

    محمد کاربر مهمان ۱ مهر ۱۳۹۸ پاسخ

    سلام چند تا موتور ۱۵۰اسب داریم که بار در یکی دو دقیقه اول راه اندازی روش خیلی زیاده و بیمتال رو باید رو رنج خیلی بالاتر از حد امپر موتور قرار داد و بعدش اگه مشکلی برا موتور پیش بیاد بیمتال قطع نمیشه حالا میخوام از کنترل بار استقاده کنم اما برای این موتورها رنج کنترل بارها کمه به نظر شما چکار کنم و چطور از سی تی در مدار برای کنترل بار استفاده کنم ممنون

      محمود غفاری مدیر کل ۳ مهر ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام میبایست کنترل بار با سی تی وصل کنین یا هم از بیمتال استفاده کنین نصب سی تی با کنترل بار رو در یک مقاله توضیح خواهیم داد

    حمیدرضا کاربر مهمان ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ پاسخ

    سلام،
    تو این مدار آموزشی ک هم تصویر و هم فیلم نحوه نصب رله کنترل بار رو گذاشتید، اگر بجای کلید مینیاتوری تکی ، کلید مینیاتوری سه تا یی قرار بدیم داستان سیم کشی ها ب چ صورت میشه ؟ ؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون

      محمود غفاری مدیر کل ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ پاسخ

      سلام فقط یکی از کلید های سه تایی استفاده کنین و تغییر خاصی نیاز نیست

    رضازند کاربر مهمان ۶ خرداد ۱۳۹۸ پاسخ

    عالی

    mehrdadjavid کاربر مهمان ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ پاسخ

    مهندس خسته نباشی میشه در مورد تابلو برق اسانسور دو سرعته هم توضیحاتی بدید؟

      محمود غفاری مدیر کل ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ پاسخ

      سلام سعی میکنیم مدار دالاندر رو در اموزش های اینده بدیم

    صادق کاربر مهمان ۱۴ آبان ۱۳۹۷ پاسخ

    با سلام
    نحوه بستن رله کنترل بار در الکتروموتورهای با توان بالا 90 کیلو وات به چه صورت انجام میشه

      محمود غفاری مدیر کل ۱۴ آبان ۱۳۹۷ پاسخ

      سلام
      در کنار کنترل بار میباسیت 3 عدد سی تی هم نصب کرد. و خروجی سی تی رو به سوراخ های کنترل بار داد

    وحید کاربر مهمان ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ پاسخ

    سلام و درود خدمت جناب مهندس
    ممنونم ک اطلاعاتتون را در اختیار ما قرار می دهید ، بسیار مفید بود ،یه سوال دارم از خدمتتون ،اینکه نقش کلید سلکتوری بین فیوز و کنترل فاز چیه؟ و اینکه یه دوستی نوشته بودن ک بجای کلید سلکتوری از استپ استارت استفاده بشه . نظر شما چیه ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

      محمود غفاری مدیر کل ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ پاسخ

      سلام خواهش میکنم
      جهت قطع و وصل مدار هست تفاوتی نداره در عملکرد فقط در حالت نصب کلید فرمان در مصرف سیم به کار رفته صرفه جویی میشه و چنانچه قطعی هم پیش بیاد مثلا برق بره و اگه مجدد برق بیاد، اگه کلید باشه به صورت خود کار مدار وصل میشه و اگه استپ استارت باشه مدار وصل نمیشه و ما باید استارت رو بزنیم

    امیر سجاد منصوری کاربر مهمان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ پاسخ

    سلام مهندس.اگر در بی متال پیج t1,t2 را با یک سیم وصل کنیم به همدیگر در موقعی که کنترل بار عمل کرد به صورت اتوماتیک ریست میشود .

    mohammad کاربر مهمان ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ پاسخ

    سلام مهندس خسته نباشید و اینکه عالی بود اموزشتون.
    اما ی سوال برای من پیش اومد اونم اینه ک من این مدار فرمان رو الان روی تابلو اجرا کردم اما تو راهنمای کنترل فاز گفته شده ب ام پی هم باید نول وصل کرد, الان چ کنم وصل بشه یا ن؟

      محمود غفاری مدیر کل ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ پاسخ

      سلام بله وصل کینن

    مقدم کاربر مهمان ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام، از مطالب مفید شما کمال تشکر را دارم.
    لطفا مقاله ای در مورد بستن و اجرای تابلو برق موتورخانه در سایت قرار بدهید.

      محمود غفاری مدیر کل ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ پاسخ

      سلام چشم در اموزش های اینده مون قرار میدیم

    غلام رضا محمدی کاربر مهمان ۱۶ آذر ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام آموزش های تصویری بسیار مفید بوده بسیار تشکر می کنم .
    همچنان اگر امکان باشد به این سوال من پاسخ بدهید. آیا می شود توسط دو کنتاکتور سویچ چنج آور اتومات را بسازیم که از دو منبع برق مثلا برق شهری و دیزل ژنراتور داشته باشیم ممنون می شوم که در آموزش هایتان قرار بدهید.
    تشکر از راهنمایی تان.

      محمود غفاری مدیر کل ۱۸ آذر ۱۳۹۶ پاسخ

      سلام برای این کار ماژول دیزل ژنراتور موجود هست

    مجید کاربر مهمان ۸ آذر ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام مهندس عزیز ممنون بخاطر اموزشهای کاربردی ک در اختیارمون قرار میدین میخواستم ببینم تفاوت کنترل فاز و کنترل بار چیه چون توی ویژگیهایی که برای هردوشون ذکرشده بنظر میرسه هرکروم میتونه کار اون یکی رو انجام بده

      محمود غفاری مدیر کل ۸ آذر ۱۳۹۶ پاسخ

      سلام
      کنترل بار کارش حفاظت الکتروموتور در برابر تحمل جریان های اضافه هست مثلا گیربکس قفل کنه و موتور در این لحظه با کنترل بار از سوختنش حفاظت میشه
      کنترل فاز کارش حفاظت در برابر اختلالات ولتاژ هست مثلا برق شبکه یک دفعه یک فازش قطع میشه و کنترل فاز اجازه نمیده موتور دوفاز کار کنه
      موفق باشید

    احمدالله کاربر مهمان ۲۲ مهر ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام آغا مهندس تشکر از این آموزش شما

    سید حامد کاربر مهمان ۵ مهر ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام مهندس به خدا ثواب میکنی

    Sadegh کاربر مهمان ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام مهندس وقتتون بخیر. اگه میشه یه نقشه مدار فرمان برای تابلو می‌خوام که هم برق شبکه وهم برق یو پی اس داشته باشه چیه صورت اتومات با اولویت برق شبکه کار کنه ممنون

    علی زاهدی کاربر مهمان ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ پاسخ

    باسلام
    ممنون از آموزش های تصویری و ویدئویی شما
    خیلی کاربردی و مفیده
    سوال : آیا میتوان در تابلو برق به جای استفاده از فیوز مینیاتوری و کنتاکتور و بیمتال فقط از یک کلید حرارتی و کنتاکت کمکی آن استفاده کرد ؟
    اگر ممکن است آموزش تصویری آن را قرار دهید

    ابراهیم کاربر مهمان ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام استاد
    آموزشی که قرار دادی عالی و خیلی ساده و کاربردی هستش
    متشکرم

      محمود غفاری مدیر کل ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ پاسخ

      ممنون دوست عزیز نظر لطف شماست

    رضا کاربر مهمان ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام لطفا داخل اموزشاتون جای کلید سلکتوری خواهشا از کلید استپ استارت استفاده کنید خواهش میکنم

      محمود غفاری مدیر کل ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ پاسخ

      سلام چشم در اموزش های اینده استفاده میکنیم

    يعقوب طرفى کاربر مهمان ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ پاسخ

    سلام جناب مهندس غفارى
    ممنونم ازشما بابت آموزش نحوه نصب رله كنترل بار . آرزوى موفقيت دارم

      محمود غفاری مدیر کل ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ پاسخ

      خواهش میکنم آقای طرفی عزیز