آموزش برق ساختمان, آموزش برق صنعتی, مقالات برق, ویدیو های آموزش برق

تغییر دور در موتور تکفاز چگونه است؟

تغییر دور در موتور تکفاز

تغییر دور در موتور تکفاز چگونه است؟ شاید این سوال برای تان پیش بیاید و بخواهید دور یک الکترو موتور تک فاز را تغییر دهید،اغلب افراد اولین کاری که به ذهن شان می رسد تغییر دادن جای فاز و نول است ولی متوجه می شوند دور موتور شان تغییر نمی کند.

در این آموزش برق صنعتی در کالنجی می خواهیم به تغییر دور در موتور تکفاز بپردازیم تا یاد بگیریم جهت گردش را در موتور های تک فاز به راحتی تغییر دهیم.

تغییر دور در موتور تکفاز به چه صورت است؟

برای این که پاسخ سوال تان را پیدا کنید پیشنهاد می کنم ویدیوی پایین را مشاهده کنید:

مراحل تغییرات در تخته کلم جهت تغییر دور موتور تکفاز

همانطور که در فیلم بالا توضیح دادیم ما باید جای سیم های داخل تخته کلم الکترو موتور را تغییر دهیم تا بتوانیم  تغییر دور در موتور تکفاز را انحام دهیم.

مراحل تغییرات را در سه تصویر پایین مشاهده می کنید:

حالت اول حالت پیش فرض سیم بندی است و حالت دو و سه حالات تغییرات سیم های متصل شده به سیم پیچ کمکی و اصلی است.

تغییر دور در موتور تکفاز

تغییر دور در موتور تکفاز

تغییر دور در موتور تکفاز

الکترو موتور تک فاز دو سیم پیچ دارد یکی سیم پیچ اصلی که به وسیله آن موتور تک فاز به حرکت در می آید و به صورت دایم کار خواهد کرد و سیم پیچ دوم که به سیم پیچ کمکی هم معروف است موقع راه اندازی الکترو موتور تک فاز مورد نیاز قرار خواهد گرفت.

سیم پیچ های اصلی در موتور های تک فاز با U1 و U2 نمایش داده می شود و سیم پیچ های کمکی هم با حروف z1  و z2  نمایش می دهند در حالت پیش فرض u1 به z1 به وسیله سیم یا یک تیغه فلزی متصل است و همچنین u2 به z2  متصل است جهت تغییر دور در الکترو موتور تک فاز جای سیم پیچ کمکی یعنی z1 و z2 را تغییر میدهیم، همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید ما این کار را انجام داده ایم.

تغییر دور در موتور سه فاز به چه صورت است؟

در الکترو موتور سه فاز تغییر جهت آسان تر است، و کافیست که جای دو فاز ورودی را با هم تغییر دهیم تا توالی فاز در موتور سه فاز ما تغییر کند و به این صورت جهت گردش الکترو موتور سه فاز نیز تغییر خواهد کرد.

سیم بندی مدار چپگرد راست گرد تک فاز با کنتاکتور

دیدگاهی در مورد “تغییر دور در موتور تکفاز چگونه است؟

  1. محمدبهرام گفت:

    بادرود فراوان از عزیری که پیشنهاد داده بود که بجای لفظ تغییر دور موتور از لفظ تغییرجهت دور استفاده شود، چون تا این لحظه بنده فکر میکردم با جابجایی سیمها دور موتور کم ویا زیاد خواهد شد ولی با این پیشنهاد تازه متوجه شدم که دور جهت ایجاد میکنه نه تغییر در دور!! ممنون از توجه شما

  2. مجید گفت:

    سلام متور جاروبرقی را تعویض کردم دقیق مثل قبلی بستم الان روشن وخاموش میشه ولی دور تند کند نمیشه دلیل چیه میتونین کمک کنین ممنون میشم

    1. سلام
      باید بررسی بشه تا نظر دقیقی بشه داد

  3. بهراد گفت:

    سلام
    نیاز به سیستمی برای فن دمنده دارم که بتواند با تغییر دور فن تک فاز ‫, باد طبیعی را در محیط بسته شبیه سازی کند
    ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید

  4. محمد گفت:

    با سلام و احترام
    آیا مدار، قطعه یا ماژولی وجود داره که برای راه اندازی دو موتور تکفاز بصورت مجزا، با استارت زدن فقط یکی از موتورهای تکفاز روشن شود و پس از خاموش کردن و استارت مجدد موتور دیگر شروع به کار کند و موتور اول از مدار خارج شود! بعبارتی با هر بار کلید زنی، بصورت یک در میان فقط یکی از موتورهای تکفاز روشن و موتور دیگر خاموش باشد و در هر بار کلید زنی موتورها جابجا شوند تا موتور قبلی خنک شود؟
    ممنون

    1. سلام و درود رله ضربه ای یک باز و یک بسته jbhرو پیشنهاد میکنم

    2. Alinavesi گفت:

      آقای مهندس سلام
      آیا بهتر نیست در فیلم به جای لفظ (( تغییر دور الکتروموتور)) از لفظ ((تغییر جهت چرخش الکتروموتور)) استفاده می کردید زیرا تغیر دور الکتروموتور بیانگر تغییر سرعت الکتروموتور بوده اما تغییر جهت چرخش الکتروموتور بیانگر همان چپ و راست شدن حرکت شفت الکتروموتور می باشد

    3. سلام و درود
      ممنون از پیشنهاد تون به این جنبه موضوع توجه نشده بود

  5. قاسمپور گفت:

    سلام وعرض ادب مهندس جان میگم موتور های سه سیم هم لطف میکنید ممنون میشم

  6. Emjid گفت:

    سلام راهی هست بشه دور موتور کولر آبی رو کم و زیاد کرد (منظورم برای حالتی هست که بخوای با کمتر از سرعت حالت عادی دور کند که براش گذاشتن بچرخه)؟
    برای اینورتر هم بررسی کردم ولی هزینش زیاده و نمیصرفه یه راه آسون تر گفتم شاید باشه!

  7. حیدر گفت:

    بسیار ممنون از سایت عالی شما.مهندس چرا بعد از سیمپیچی متور تک فاز .وقتی راستگرد هست ۱.۵ امپر جریان میکشه ولی در چپ گرد ۵ امپر میکشه .لطفا کمکم کنید

    1. سلام و درود به احتمال خیلی زیاد مشکل از سمت سیم پیچی هست که باید توسط سیم پیچ کار بررسی بشه

  8. 09214405481 گفت:

    من یه کارواش نو خریدم بعد ۲ روز خروجی اب نصف شد در این نوع دینامها دور موتور با اتصال کوتاه تعییر میکنه

  9. رضا طوقانی گفت:

    با سلام و خسته نباشد
    تشکر فراوان بابت جواب دهی به سوالت
    من از یک موتور چرخ خیاطی برای کاری استفاده کردم . چطور میتونم دور موتور رو تغییر بدم (کم یا زیاد کنم) آیا با کلید پنکه سقفی این کار امکانش هست .

    با سپاس فراوان

    1. سلام و درود
      از پدال خود چرخ خیاطی میتونین استفاده کنین

    2. سعید صفاری گفت:

      سلام دوست عزیز
      شاید کاری که من انجام میدم بکارت بیاد!
      من برای اینکار از یک دیمر ۵۰۰ کیلو اهم که خروجی را به پریز روکار دادم استفاده میکنم.
      چون سرعت پدال قابل کنترل نبود با اینکار برق را از پریز دیمر گرفتم.
      البته برای استفاده در حد ۲ ساعت خوبه!
      چون هرچه زمان بیشتر میبره باید کمی ولوم را بیشتر کرد! ۰۹۱۳۳۴۵۱۷۰۳

  10. مصطفی گفت:

    با سلام. در حالتی که خازن با سیم پیچ اصلی سری میشود برای تغییر دور . خیلی گشتاور موتور کاهش میابد و احتمال سوختن موتور زیر بار خیلی زیاد هستش . بهترین راهکار جابجایی جهت در سیم پیچ کمکی یا اصلی هستش.

  11. علی گفت:

    مطالبتان خیلی عالی و جامع است ممنون

  12. حمیدرضانظری خوشیانی گفت:

    سلام مهندس.
    من یک کولر ابی دارم که موتورش یک دوم اسب هستش.بعداز چندسال بی توجهی درحال کار گیر پاچ کرد و سریع خاموشش کردم و موتور رو باز و سرویس کردم و متوجه شدم دو قسمت از سیم پیچ سیاه شده بعداز نصب مجدد روی کولر متوجه شدم دور کند سوخته و فقط دور تند کار میکنه.راستش در حال حاظر توانایی هزینه سیم پیچ مجدد رو ندارم و چون مادرم پیر هست هم نمیتونم با دورتند روشن کنم.روشن هم که نباشه گرما اذیتش میکنه.
    با در نظر گرفتن همه اینها چطوری میتونم دور موتور رو کم و زیاد کنم؟؟؟؟
    اگه امکانش هست کاملا دقیق راهنمایی کنید یا اگه نیاز به قطعه خاصی داره مشخصاتش رو کامل بگید.
    چون من چیزهایی که بلد هستم همه اش تجربه شخصی هستش.
    منظورم اینه سواد زیادی ندارم.
    ممنون میشم کمکم کنید تا مشکلم رو بر طرف کنم.
    از زحمات شما بزرگوار هم سپاسگذارم

    1. سلام اگه قصد تعویض سیم پیچ ندارین راهش استفاده از درایو هست که اونم هزینه ی زیادی داره یه راه هم هست که یه دیود سر راه موتور گذاشته میشه و نیم سیکل کار میکنه که اونم برای موتور کوچک یونیورسال استفاده میشه و پیشنهاد نمیشه برای شما
      راهکار اصولیش تعویض سیم پیچی هست

    2. حمیدرضانظری خوشیانی گفت:

      ممنونم.
      واقعا تشکر میکنم که وقت میذارید و به سوالها جواب میدید.
      فقط میشه محبت کنید و بگید چه نوع دیودی باید تهیه کنم؟؟؟
      منظورم اینه رفتم بخرم بگم چی میخوام؟؟؟

    3. عرض کردم برای موتور کوچک در حد سشوار جواب میده و رو موتور کولر آبی به عنوان راهکار بهش نگاه نکنید

  13. 9141781724 گفت:

    سلام مهندس دینام کولر ما برعکس کار میکنه اوردم پایین یکی یکی دورهای کند و تند و امتحان کردم برعکس کار کرد مشکل از خازن هست یا سیم پیچی

    1. سلام وقت شما بخیر مشکل از خازن یا سیم پیچی نیست بلکه نحوه سربندی تون مشکل داره که باید جای سیم پیچ کمکی و اصلی رو جابجا بکنید که دور عوض میشه و در ویدیو بالا اساسش رو توضیح دادیم

    2. آرمان نژاد گفت:

      سلام
      ممنون از بزرگواریتون ک وقت برای پاسخ ب ما میزارید

      موتور هود بی مکث تک فازه سه سرعته با کلید راکر

      بعد الان سال ها بود ک استفاده نشده بود کلیدش خراب بود الان ک کلیدشو تازه زدم هر سه دورش یکنواخت یعنی دور کند نداره چ دلیلی داره مشکل از چی میتونه باشه
      یعنی دور کند موتور مشکل پیدا کرده

    3. سلام احتمال زیاد یا سیم بندی تون درست بسته نشده یا پشت کلید تیغه فلزی هست که که کلید های کند و تند رو اتصال کوتاه کرده

    4. 9306314490 گفت:

      سلام مهندس از موتور تردمیل میخوام چند دور بگیرم چطور میشه این کار رو کرد میخوام سیم کشی خود دستگاه رو قطع کنم
      ممنون

    5. سلام باید نوع موتور بررسی بشه تا نظر دقیقی بشه داد

  14. مسعود فضلی گفت:

    درود برای تغییر دور دینام یک اسب سه هزار دور غیر از اینورتر راه دیگه هم هست؟چون هزینه اینورتر برام بالاست

    1. سلام اگر موتور فن هست و بار سنگینی نداره از دیمر های صنعتی هم میشه استفاده کرد

  15. عادل عابدی گفت:

    سلام وقت بخیر.تشکر میکنم بابت مطالب مفیدی که رایگان در اختیار ما گزاشتید

    1. محمد حسینمردی گفت:

      سلام وقت بخیر
      پنکه رومیزی اگه فقط کلید شماره سه کار کنه و یک و دو کار نکنه ، اما صفحه کلید تست شده و سالم هستش .
      دلیل کار نکردن کلید ۱ و ۲ چی میتونه باشه .
      ممنون میشم از راهنمایی شما .
      متشکرم

    2. سلام و درود احتمالا سیم بندی تون جابجا بسته شده

  16. مهدی تاج الدینی گفت:

    سلام این که موتور تک فاز مقاومت سیم پیچی هاش فرق میکنه به عبارتی طوری طراحی شده که به صورت چپ گرد بچرخه نه راست گرد مشکلی در این که ما این موتور رو به صورت راستگرد راه اندازی میکنیم اینه که به عبارتی سیم پیچ اصلی و کمکی رو جاشون رو عوض میکنیم. خوب وقتی این کار رو میکنیم اون مقاومت کمتره رو گذاشتیم کمکی اون بیشتره رو گذاشتیم اصلی میخواستم بدونم چه مشکلی در کار موتور پیش میاد آیا این مدل تغییر جهت چرخش درست هست ممنون میشم زود تر جوابم رو بدین ممنون از آموزش های خوبتون سپاسگذارم.

    1. سلام سیم‌پیچ کمکی جای سیم پیچ اصلی رو نمیگیره و صرفا در شکل موج حالت پس فاز و پیش فاز به وجود میاره که باعث تغییر جهت میشه

  17. مجتبی کمانکش گفت:

    سلام من یه الکترو موتور ۳ اسب دو خازنه دارم و روی پمپ باد نصبه وقتی که روشنش میکنم وکمی زیر بار میره شروع به هندل زدن میکنه ایا ایراد از خازنه یا از کلاچ یاچیز دیگه ای ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و درود به احتمال زیاد خازن دائم کارتون مشکل داره که باید با یک خازن دیگه تعویض کنید و تست کنید

  18. محسن گفت:

    درور بر شما بسیار عالی ممنونم

  19. کاربر مهمان گفت:

    خیلی ممنون دقیقا دنبال همین اموزش بودم
    سپاس از شما مهندس گرانقدر

  20. ناصر خوش بیان گفت:

    با عرض ادب
    موتور های بالابر چرا دو خازن دارند؟
    آیا یکی دائم و یکی استارت هست؟
    یا یکی برای چپگرد و یکی برای راست گرد؟

    مقصود اینکه اگر یکی از خازن ها خراب بشه کلا موتور از کار میافته
    یا فقط یکی از دور هاش ( چپ گرد یا راست گرد)

    1. سلام یکی از خازن ها خازن راه انداز است که اگر نباشد موتور راه اندازی نمی شود و یکی خازن دایم کار که جهت بهبود گشتاور و راندمان کاری موتور مورد استفاده قرار می گیرید، خازن کاری به تغییر دور نداره

    2. خلیلی گفت:

      سلام و درود ،برای گلخونه خانگی میخواستم ی فن نصب کنم که هم هوارو خارج کنه هم وارد کنه ،چطوری میتونم این کارو انجام بدم ،ممنون میشم از راهنماییتون ..

    3. سلام فن تون سه فاز هست یا تک فاز؟

خوشحال می شویم نظر یا سوال تان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *